Motorsykkel.

Vinterlagring av motorsykkel: Husk på dette

Motorsykkelen bør være klargjort for lagring før kulda kommer, påminner ekspert.

Jan Harry Svendsen, rådgiver og produkteier MC i NAF.
Jan Harry Svendsen

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF, oppfordrer sine MC-kompanjonger til å følge med på værmeldingen og ta grep mens gradestokken fortsatt viser pluss. Da blir prosessen mer komfortabel.

– Dessuten unngår du at vann som blir liggende igjen etter vask fryser, men heller fordamper – som reduserer sjansen for rust, sier Svendsen og deler sine råd for vinterklargjøring:

Jan Harry Svendsen, rådgiver og produkteier MC i NAF.
Jan Harry Svendsen

1. Vask nøye og gi gjerne en polering

Pass på at du kommer til overalt. På steder du normalt sett ikke ser, for eksempel under en eventuell kåpe, kan det fort være ansamlinger av smuss, blader og liknende. Sørg også for en god rens og smøring av kjedet, slik at det tåler å stå gjennom sesongen.

2. Ta en sjekk

Se over motorsykkelen og undersøk om kjølevæsken tåler kuldegrader. Hvis du har en eldre sykkel med forgasser, må disse tømmes for drivstoff.

3. Fyll opp tanken

Lagrer du motorsykkelen med full tank, reduserer du sjansen for at det danner seg kondens i bensintanken. Da blir det enklere å starte sykkelen om våren igjen. Svendsen anbefaler å fylle med 98 oktan, og advarer samtidig mot å fylle med det nye drivstoffet E10. Dette inneholder etanol og vil binde til seg fukt.

4. Sørg for god batterihelse

Bør batteriet tas ut? Det må du gjerne gjøre, men pass på at du lagrer det på et tørt og kjølig sted (som holder cirka ti grader). Pass på at batteriet er fulladet før det settes til lagring og at det demonteres på riktig vis.

Hva når det er fastmontert? Da må du huske på å vedlikeholdslade noen ganger gjennom vinteren, for å unngå at batteriet lader seg ut. Har du utstyr på sykkelen som trekker strøm, for eksempel en alarm, bør dette tas av. Vær obs på at en del nyere motorsykler har lithium-batterier, som krever spesielle ladere.

Noen går ut og starter motorsykkelen gjennom vinteren, med en tanke om at det lader batteriet. Dette er fy-fy, advarer Svendsen. Motoren vil utsettes for stor slitasje, og du får heller ikke ladet batteriet.

5. Her bør den plasseres

Motorsykkelen bør først og fremst stå tørt under et tak. Ideelt sett bør den stå et lukket og isolert sted som holder relativt stabil temperatur gjennom vinteren. Sykkelen kan gjerne ha et lett trekk over seg, for å unngå at den støver ned. NAF-rådgiveren forteller at han selv bruker stretchlaken på sine motorsykler.

Må sykkelen parkeres ute, bør du ha et trekk over den. Trekket bør være godt festet slik at det ikke blafrer og lager riper, men samtidig løst nok til å skape luftsirkulasjon. Dobbeltsjekk også at kjølevæsken tåler kulde.

Finn ut mer om Gjensidiges MC-forsikringer

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien