Hopp til innhold

gjensidige-no.apps-int.gjensidige.io

Unntakstilstand

Da regnet skyllet ned og værmeldingen viste farevarsel for flom, skjønte Tom Rune Blakkestad at dette ville føre til økt arbeidsmengde fremover. Men omfanget av situasjonen begynte han først å forstå da han ledet evakueringssenteret på Storefjell natt til tirsdag 08. august. 

Vi kommer til å jobbe med skader etter "Hans" hele neste år

Tom Rune Blakkestad er daglig leder i SKR. Blakkestad Bygg & Vedlikehold AS. Firmaet har en samarbeidsavtale med Skade1, som er en landsdekkende kjede innen skadebegrensning. Gjensidige Hallingdal og Gjensidige Valdres er den største kunden til Blakkestad. Etter uværet "Hans" er det ingen fare for at Blakkestad blir arbeidsledig med det første. - Vi kommer helt sikkert til å jobbe med skader etter "Hans" hele det neste året, sier sier han. 

 

Avbrøt ferien

Blakkestad var klar for å nyte den siste ferieuken på Golsfjellet med familien, men "Hans" ville det annerledes. Blakkestad er også svært aktiv i Gol og Hemsedal Røde Kors og var derfor raskt på plass for  å lede evakueringssenteret på Storefjell. Hit ble over 300 personer evakuert i løpet av natten. Det var først da han begynte å skjønne omfanget av situasjonen. - Alt skjedde så fort, jeg visste at regnværet kunne skape problemer, men hadde ikke sett for at det skulle bli så ekstremt. Han er imponert over hvor godt Storefjell tok imot alle de evakuerte. - De snudde seg rundt og fikk hentet inn flere ansatte på jobb midt på natten, det var mat til alle. Til og med hundene fikk egen buffet, forteller han. 

Førstehjelp

Da natten på Storefjell var over ventet jobben i Skr. Blakkestad Bygg & Vedlikehold. Det ble lite søvn de neste dagene. - Det gikk i planlegging og koordinering, sier Blakkestad, og legger til at den ene dagen hadde han hatt over 80 henvendelser på telefon.

Normalt behandler firmaet rundt 10 skadesaker i måneden, nå forventer han at dette tallet vil nærme seg 60. - De første dagene konsentrerte vi oss om førstehjelp, sier Blakkestad. - Stenge vann og strøm, sette i gang pumper og etter hvert starte tørking. Han har allerede fått tak i 40 ekstra avfuktere og lensepumper. Selv ikke det er nok, og nå venter han på ny levering fra Polen og Tyskland. 

Ekstra ansatte

Den siste uken har Blakkestad fått 18 ekstra "ansatte" De kommer fra andre avdelinger i Skade1. Både ansatte i  Bergen, Kristiansand, Skien og Oppdal har fått midlertidig bosted på Gol og Pers Hotell. - Som leder for en liten bedrift, med 6 ansatte, er det  jo litt uvant når antall ansatte tredobles i løpet av noen dager, smiler Blakkestad. Han understreker at han er svært takknemlig for denne ekstra ressursen, og at det er helt avgjørende for kundene hans i denne situasjonen. 

Hektisk

At fremtiden blir hektisk for alle som jobber med skadebegrensning i Hallingdal er helt sikkert. Skadene som Blakkestad behandler er bare en liten andel av skadene som er meldt inn i Hallingdal. Gjensidige Hallingdal har allerede registrert over 300 skadesaker etter uværet. 

- Den store utfordringen fremover blir å få tak i nok håndverkere som kan gjøre så mange utbedringer samtidig, sier Blakkestad. - Ingen er dimensjonert for så mange skader på samme tid, dette er unntakstilstand.

 

Over 300 meldte skader

Gjensidige Hallingdal har allerede over 300 meldte skader i Hallingdal. Dette tallet forventes å stige. 

Alle skal få hjelp

Blakkestad oppfordrer kundene til å være litt ekstra tålmodige. Ved vannskader må det berørte området tørkes, dette kan ta 2-3 måneder. Utbedring kan først begynne når skadelig fukt ikke lenger er målbart. 

- Alle skal få hjelp, forsikrer Blakkestad. - Vi gjør selvfølgelig det vi kan for at kundene skal så raskt hjelp, som vi har mulighet til, i denne situasjonen. 

Vi gjør det vi kan for at kundene skal få rask hjelp som mulig