Navigasjon, søk og logg inn

b8dde1

Hjelp til innlogging

Alle brukere kan logge inn med BankID eller BankID på mobil – fra hvilken som helst norsk bank.

BankID

  • BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Tjenesten er utviklet av banknæringen i regi av Finans­næringens Felles­organisasjon, og er basert på en felles infrastruktur.

    Du kan bruke BankID på tvers av ulike nettbanker. Du kan også bruke BankID til å signere lånesøknader og avtaler på nett, og til å logge inn på offentlige tjenester som Nav, Altinn og Lånekassen.

    Din BankID knyttes til en kodebrikke fra banken din.

    1. Skriv inn fødselsnummeret ditt
    2. Skriv inn engangskode fra BankID-kodebrikken din
    3. Skriv inn ditt personlige BankID-passord
  • Du trenger ingen spesiell program­vare for å bruke BankID, men nettleseren din bør være oppdatert.

    BankID støttes av de fleste operativ­systemer og nettlesere. På bankid.no finner du en oppdatert liste over hvilke plattformer som støttes. Der kan du også teste om du kan bruke BankID på din maskin.

  • Hvis du ønsker å bruke den gamle BankID-versjonen med Java, kan du velge dette når du logger inn.

  • Hvis du er kunde i Gjensidige Bank, kan du bestille BankID i nettbanken.

    For å bestille må BankID må du:

    1. Opprette en brukskonto hos oss
    2. Ha en kodebrikke fra Gjensidige Bank (BankID-avtalen din blir knyttet til denne)
    3. Være legitimert med pass

    Slik legitimerer du deg med pass

    Du kan legitimere deg med gyldig pass på ditt nærmeste Gjensidige-­kontor. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via meldings­boksen i nett­banken, og be om å få legitimere deg på et postkontor.

    • Har du BankID fra Gjensidige Bank, kan du ringe oss på 915 03100 for å bestille nytt BankID-passord
    • Har du BankID fra en annen bank, må du bestille nytt passord der
  • Du kan ikke skifte batteri på kodebrikken.

    • Har du BankID fra Gjensidige Bank, ring oss på 915 03100 for å bestille ny kodebrikke
    • Har du BankID fra en annen bank, må du ta kontakt der
Du kan logge inn med BankID fra hvilken som helst norsk bank

BankID på mobil

  • BankID på mobil er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Sikkerhets­elementene lagres i SIM-kortet ditt, slik at du slipper å bruke kodebrikke. Du kan aktivere tjenesten hos banken din.

    1. Skriv inn mobilnummer og fødselsdato
    2. Sjekk at referansen i innloggings­bildet stemmer med referansen på mobilen
    3. Bekreft med den PIN-koden du valgte da du bestilte BankID på mobil
  • Hvis du bytter SIM-kort i mobilen din, må du aktivere BankID på mobil på nytt:

    • Har du BankID på mobil fra Gjensidige Bank, må du logge inn nettbanken med kodebrikke fra Gjensidige (med eller uten BankID) for å aktivere BankID på mobil på nytt
    • Har du BankID på mobil fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken
  • Hvis du har kodebrikke med BankID fra Gjensidige Bank, kan du raskt og enkelt aktivere BankID på mobil i nettbanken:

    1. Logg inn med BankID-kodebrikken din
    2. Velg «BankID» og deretter «BankID på mobil» i menyen
    3. Følg bestillingsløpet

    BankID på mobil blir bekreftet klar til bruk etter noen minutter.

    Har du BankID-kodebrikke fra en annen bank?

    Hvis du ble bankkunde hos oss med en BankID-kodebrikke fra en annen bank, må du legitimere deg med pass før du kan bestille BankID på mobil hos oss. Dette er et krav fra myndighetene.

    Du kan legitimere deg med pass på ditt nærmeste Gjensidige-kontor. Du kan også ta kontakt med oss for legitimering på Posten.

  • BankID på mobil er beskyttet med en PIN-kode, og har ingen verdi for de som ikke kjenner denne. Etter 3 forsøk med feil PIN-kode, vil din BankID på mobil sperres.

  • Har du BankID på mobil fra Gjensidige Bank, kan du logge inn nettbanken med din kodebrikke fra Gjensidige (enten med eller uten BankID) og aktivere BankID på mobil på nytt. Da oppretter du en ny PIN-kode i bestillingsløpet. Din nye BankID på mobil er klar til bruk etter et par minutter.

    Har du BankID på mobil fra en annen bank, må du kontakte banken din for å få ny PIN-kode

  • Kontakt oss på 915 03100 og velg «bank», så hjelper vi deg. Du kan også finne informasjon om de ulike feilmeldingene på bankid.no.

Du kan logge inn med BankID på mobil fra hvilken som helst norsk bank

Kodebrikke uten BankID (fra Gjensidige Bank)

  • Hvis du har en kodebrikke fra Gjensidige Bank, kan denne være med eller uten BankID-avtale. Forskjellen er at en kodebrikke med BankID kan brukes på tvers av banker og andre tjenester på nett, mens en kodebrikke uten BankID-avtale kun kan brukes hos Gjensidige.

    Kodebrikken din ser helt lik ut, uansett om den har BankID eller ikke. Hvis du har problemer med innlogging, kan det skyldes at du har valgt feil innloggings­metode for kodebrikken din.

  • Du kan ikke signere avtaler med kodebrikke uten BankID. Da må du benytte kodebrikke med BankID.

  • For å bestille kodebrikke fra Gjensidige Bank, må du først bli bankkunde. Kodebrikken sendes i posten, og du må vise legitimasjon når du henter pakken.

  • Du kan ikke skifte batteri på kodebrikken din. Ring oss på 915 03100 for å bestille ny kodebrikke. 

  • Hvis du har problemer med innlogging, kan det skyldes at du har valgt feil innloggingsmetode:

    Kodebrikker fra Gjensidige Bank kan være med eller uten BankID. Kodebrikken din ser helt lik ut, uansett om den er knyttet til en BankID-avtale eller ikke. Får du ikke logget inn når du velger kodebrikke uten BankID, kan du prøve på nytt med innlogging med BankID.

Fødselsnummer og passord

Bedriftstilgang

  • For å bestille tilgang må du identifisere deg med BankID eller BankID på mobil. Når du har identifisert deg, kan du angi hvilke bedrifter og tjenester du ønsker tilgang til. Vi sender deg en bekreftelse i løpet av et par dager. Når du har fått tilgang kan du enkelt administrer forsikringene, pensjonsordningene og investeringene dine

    Bestill tilgang for bedriften din

  • Vi sender deg et passord for innlogging sammen med bekreftelsen på at du har fått tilgang. Bruk dette passordet hvis du velger innlogging med fødselsnummer og passord. Du kan også velge å logge inn med BankID eller BankID på mobil.

Når du har fått tilgang kan du velge hvilken innloggings­metode du vil bruke