Ungdom og trafikk

Ungdom er dessverre overrepresentert i trafikkulykker. Aldersgruppen 12-14 år topper statistikken over skader på sykkel og som fotgjengere. Eldre tenåringer er de mest utsatte i bil – både som fører og passasjer.

La barna få øvelseskjøre. Da blir de tryggere sjåfører den dagen de begynner å kjøre på egenhånd.

Default

Trafikalt grunnkurs

Trafikalt grunnkurs er obligatorisk for alle under 25 år som skal ta førerkort for første gang. Kurset går over 17 timer, og dekker blant annet

  • grunn­leggende trafikk­forståelse
  • øvelseskjøring
  • førstehjelp
  • tiltak ved trafikkulykke
  • mørkekjøring

Kurset arrangeres både av kjøreskoler og det offentlige. Du kan lese mer om trafikalt grunnkurs på  vegvesen.no.

Når trafikalt grunnkurs er gjennom­ført, får eleven et bevis som gir rett til å øvelses­kjøre
Icon-tip

Øvelseskjøring

Regler for øvelseskjøring:

  • For å kunne øvelseskjøre med bil må eleven ha fylt 16 år, og ha gjennomført trafikalt grunnkurs
  • Ledsager må være over 25 år, og ha hatt førerkort for bil (klasse B) sammenhengende i minst 5 år
  • Bilen må være utstyrt med ekstra speil og godt synlig L-skilt

Øvelseskjør og få bedre startbonus

Vi vet at øvelse gjør mester – og at unge som øvelseskjører er mindre utsatt for ulykker når de begynner å kjøre på egenhånd.

Øvelseskjører ungdommen etter vårt øvelseskjøringsprogram og logger 2 000 kilometer, får hun eller han 60 % i startbonus ved kjøp av sin første bilforsikring. Ungdommen kan også kjøre andre biler som er forsikret hos oss, som har rabatt for at alle bilførere er over 23 år, uten at de mister rabatten. Les om logging av øvelseskjøring og hvordan ungdommen får 60 % startbonus

I tillegg kan unge sjåfører få tilbakebetalt inntil 10 000 kroner for skadefri kjøring.

Default

Kjøp forskrifts­messig L-merke

Ledsager regnes som sjåfør ved øvelses­kjøring, så det stilles ingen ekstra krav til bilens forsikring
Icon-tip

Tips til kjøreopplæringen

Før dere starter

Snakk med ungdommen om trafikkregler – gjerne mens dere er ute og kjører. Praktiske eksempler gjør det lettere å huske regler og skilt.

Det er også lurt å snakke om kjøreforholdene (for eksempel hva man må ta hensyn til når det regner eller er frost) og om bilen og dekkenes begrensninger.

Risikoen for ulykke er faktisk lavere ved øvelseskjøring enn annen kjøring, men det er godt å være forberedt: Gå gjennom hva dere skal gjøre hvis dere eller andre blir utsatt for en ulykke i trafikken.

Frisk opp egen kunnskap

Det kan være greit å friske opp egen kunnskap før du øvelseskjører med ungdommen din.

Kan du trafikkreglene godt nok? På teori­tentamen.no  og  prove.no kan du teste egne trafikkunnskaper.

Norsk luftambulanse gir råd om hva du skal gjøre hvis du er først på et ulykkessted. 

Når dere øvelseskjører:

  • Begynn i lite trafikkerte områder, og velg et rolig tidspunkt
  • Start hver øving med repetisjon av det dere gjorde sist
  • Vær konkret; forklar hva som skal gjøres og hvordan
  • Vent med rygging og parkering til tenåringen mestrer «vanlig» kjøring
  • Før øvelseskjøring på trafikkert vei bør tenåringen kunne nødbremse på ledsagers ordre

Ungdom, rus og fart

Det er et stort ansvar å bevege seg i trafikken, og hvordan vi kjører kan få konsekvenser for eget og andres liv.

I Norge er trafikkulykker den vanligste dødsårsaken for ungdom i aldersgruppen 15-24 år. Disse ulykkene er ofte forårsaket av høy fart, manglende bilbelte og rus.

Trygg Trafikk har utviklet egne nettsider for ungdom, der de kan få råd om hva de kan si og gjøre hvis noen er i ferd med å kjøre under påvirkning.

Refleks og hjelm

Refleks og hjelm er viktig – både for unge og voksne.

Bruk refleksen riktig

Slik blir du og ungdommen din godt synlig i trafikken:

  • Refleksen bør henge i en voksen persons knehøyde – da mottar den mest mulig lys fra billyktene
  • Reflekser som beveger seg ved bruk er mest effektive
  • Bruk 2 reflekser – da er dere synlige fra begge sider når dere krysser veien
  • Riper og skraper svekker refleksjonsevnen, så bytt ut gamle reflekser
  • Refleksvester mister refleksjonsevne ved jevnlig vask, så bytt de ut årlig hvis de vaskes ofte
  • Alle godkjente reflekser er merket med CE EN 13356

Velg riktig hjelm

Det er viktig at hjelmen sitter godt og dekker riktig. Dette bør du tenke på når du velger hjelm:

  • Hjelmen skal sitte behagelig, men fast, på hodet
  • Hjelmen skal dekke issen, pannen og bakhodet
  • Hakeremmen skal ikke være elastisk, med den skal kunne justeres
  • Låsen skal være lett å åpne og lukke
  • Ta hjelmen av når barnet leker og klatrer, for å unngå kvelning hvis hjelmen sitter fast
  • En hjelm som har fått et kraftig støt må kastes og erstattes men en ny
  • Alle godkjente hjelmer er merket med CE EN 1078
Mange unge synes at skate- eller streethjelmer er tøffere en sykkelhjelm. Det er helt greit – slike hjelmer er godkjent for sykling og beskytter godt mot slag. Den eneste ulempen er at de ikke har like god ventilering som vanlige sykkelhjelmer.
 
Hvis ungdommen din derimot har en BMX-hjelm, bør du passe på at denne ikke brukes i trafikken. Disse hjelmene dekker ørene, slik at det er vanskelig å høre bilene.

Visste du at

  • 35 % av alle fotgjengerulykker skjer i mørket?
  • kun 5 % av fotgjengere som blir påkjørt og skadet bruker refleks?
  • refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt med 85 %?

Finn din refleks

Det finnes mange typer reflekser, og det enkleste er å kjøpe på nett. Her finner du refleksprodukter til barn, unge og voksne:

Default