Hopp til innhold

Vilkår for Hus Smart

Disse vilkårene og Ajax’ kundeavtale er en del av avtalen om levering av alarmtjenester og andre tjenester samt installasjon av og bruksrett til alarmutstyr og tilbehør mfl. fra Gjensidige Forsikring ASA.

1. Definisjoner

1.1 Kunde

Personen som inngår forsikringsavtalen for Hus Smart. 

1.2 Selskap

Gjensidige Forsikring ASA, Postboks 700 Sentrum 0106 Oslo, org. nr. 995 568 217.  

1.3 Installasjonsadresse

Lokalene der Utstyret ble installert og adressen som fremkommer av forsikringsavtalen for Hus Smart. 

1.4 Utstyr

Komponentene som er installert på Installasjonsadressen samt tilhørende tilbehør. Utstyret er Selskapets eiendom og Kunden har kun bruksrett i kontraktsperioden, med mindre annet er avtalt mellom Kunden og Selskapet. Dette gjelder også tilleggsutstyr. Tilleggsutstyr er Utstyr som kunden bestiller i tillegg til standardpakkene som følger med i Brann- og vannalarm og Innbruddsalarm. 

Ytterligere informasjon om det aktuelle Utstyret og Tjenestene vil bli gitt i forbindelse med installasjonen og angis også i informasjon som følger med Utstyret. 

Kunden har ikke anledning til å inkludere Utstyr til Alarmtjenesten som ikke har blitt bestilt fra Selskapet, med mindre dette er avtalt.   

Tilleggsutstyr kan bestilles direkte fra installatør ved Installasjon, eller ved å kontakte Selskapet på hus-smart@gjensidige.no.   

1.5 Brann- og vannalarm

Brann- og vannalarm for Hus Smart inkluderer Alarmtjeneste for brann og vann. Brann- og vannalarm har en fast pris som inkluderes i fakturaen for Hus Smart.  

1.6 Innbruddsalarm – Tilvalg  

Innbruddsalarm kan velges som tilvalg. Innbruddsalarm har en fast tilleggspris som inkluderes i fakturaen for Hus Smart. 

 1.7 Tjenester

Med Tjenestene menes alle Tjenester som Selskapet forplikter seg til å levere i henhold til denne kontrakten, inkludert, men ikke begrenset til, Brann- og vannalarm, Innbruddsalarm, utrykning (hvis aktuelt), samt drift og vedlikehold av Utstyret. Installasjonshjelp og aktivering av Utstyret samt tilkobling til Alarmstasjonen, samt brukeropplæring og administrasjonskostnader er også inkludert i Tjenestene hvis avtalt. Selskapets Alarmstasjon mottar og administrerer alarmer fra Utstyret og tilhørende applikasjoner. 

1.8 Kontaktprosedyre

I forbindelse med Installasjon innhenter Alarmstasjonen og eventuelt Installatøren opplysninger om personene som skal kontaktes, deres stikkord (se punkt 6) og andre opplysninger Selskapet trenger for å utføre Alarmtjenesten på Installasjonsadressen. Kunden er ansvarlig for at oppgitte kontaktpersoners kontaktinformasjon er korrekt, og for å sikre at Kunden har lov til å dele slike opplysninger med Selskapet. 

2. Ordrebekreftelse

Ved å akseptere vilkårene i Appen inngår Kunden en avtale om installasjon og bruk av Utstyret og bekrefter vilkårene for Tjenestene. Kontrakten trer i kraft (og disse vilkårene blir bindende og virksomme) på aktiveringsdatoen, som er den datoen da Utstyret ble installert eller aktivert av Selskapet. 

Kontrakten løper til den sies opp av en av partene, se punkt 11 nedenfor. 

3. Angrerett

Alle forbrukere har en lovbestemt rett til å angre og har i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning en ubetinget angrerett i 14 dager etter signering av denne kontrakten. Utøvelse av angreretten er gratis. Hvis Kunden ønsker å utøve angreretten, må Kunden varsle Selskapet på et av kontaktpunktene angitt i punkt 19 nedenfor så snart som mulig og senest 14 dager etter datoen for denne kontrakten. Det standardiserte angrerettskjemaet vedlagt denne kontrakten kan brukes for å utøve angreretten.

4. Utstyret

Kunden bekrefter å ha blitt informert av Selskapet om alle forhold som er nødvendige for å beskytte stedet eller lokalene de ønsker å sikre på Installasjonsadressen. Kunden bekrefter frivillig, og på eget ansvar, å ha, valgt alarmutstyret som skal installeres, både med hensyn til beskyttelsesnivå og med tanke på budsjett. Kunden bekrefter at de er klar over at røykvarslerne er utviklet og godkjent i henhold til EN-14604-standarden for bruk i husholdninger og at de ikke kan erstatte et profesjonelt brannalarmsystem. 

Fra og med installasjonsdatoen overtar Kunden bruken av Utstyret, og har sivilrettslig ansvar for det. Kunden plikter å holde det i god stand og å bruke det på en ansvarsfull måte. Det er Kundens ansvar å forsikre Utstyret de har til rådighet mot risiko for tap eller skade. Kunden plikter å varsle Selskapet umiddelbart ved feil på Utstyret. Bare Installatør godkjent av Selskapet kan utføre service, ferdigstille eller endre Utstyret, med unntak av batteribytte hvis det er avtalt med Selskapet. 

Selskapet skal kontakte Kunden for å avtale service av Utstyret hvis det anses nødvendig av Selskapet, og Kunden skal være tilgjengelig når slik service utføres. 

Utstyr som må byttes ut i kontraktsperioden vil ikke belastes Kunden, bortsett fra Utstyr som er skadet på grunn av feil bruk av Kunden eller tredjepart. Hvis bygningsarbeid eller andre endringer på Installasjonsadressen påvirker Utstyrets drift eller konfigurasjon, er Kunden ansvarlig for kostnadene ved endring eller konfigurering av Utstyret. 

I tilfelle tap av eller mangler ved Utstyret, uansett årsak, må Kunden varsle Selskapet innen 48 timer etter at tapet eller mangelen ble oppdaget. I tillegg må Kunden fremme krav under Innboforsikring og treffe alle nødvendige tiltak for å redusere Selskapet tap i forbindelse med skaden som har oppstått. 

Kunden er ansvarlig for kostnadene ved reparasjon av Utstyret i de tilfeller eksterne hendelser forårsaket av Kunden eller av andre personer på Installasjonsadressen, samt hærverk, kriminalitet, innbruddsforsøk eller feil på telenettet.  
 

5. Installasjon

Selvinstallasjon  

Selvinstallasjon utføres av kunden selv, med hjelp av Mobilapp og brukerveiledning. Kunden er ansvarlig for at Selvinstallasjon utføres i tråd med brukerveiledning. Stegene for Selvinstallasjon er i hovedsak 1) elektronisk sammenkobling av Utstyr med Alarmsentralen 2) montering av Utstyret i huset og 3) ringe Teknisk support for å få testet forbindelsen med Alarmstasjonen samt for å sette opp Kontaktpersoner og Stikkord. Kunden kan kontakte Teknisk Support, se punkt 19, for hjelp til Selvinstallasjon.  

Dersom selvinstallasjon ikke har blitt utført innen 14 dager fra avtaleinngåelse, vil Selskapet kontakte kunden for å booke Installasjonshjelp.  

Installasjonshjelp  

Installasjonshjelp utføres av en autorisert Installatør. Installasjonshjelp er valgfritt for Brann- og vannalarm og obligatorisk for Innbruddsalarm. Installasjonshjelp inneholder hovedsakelig de samme aktivitetene som Selvinstallasjon.  Selskapet installerer Utstyret på Installasjonsadressen. Installasjonen vil bare bli utført hvis Installatøren finner at Selskapets gjeldende krav til Utstyr og Tjenester samt krav til helse, miljø og sikkerhet for ansatte er oppfylt. Det er også en forutsetning at Installatøren anser eiendommen som egnet for Tjenestene. Kunden må være til stede under installasjonen og godkjenne den. 

Installasjonshjelp er inkludert for Innbruddsalarm. For Brann- og vannalarm faktureres Installasjonshjelp separat. 

Det må være mulig å installere Utstyret uten å flytte møbler og husholdningsapparater. Utstyret, vil bli installert av Installatør i samsvar med gjeldende FG-regelverk, Installatørens anbefaling av hensiktsmessig plassering og med eventuelle anbefalte og aksepterte utvidelser. Dersom Kunden insisterer på en annen løsning enn den Selskapet anbefaler, er Kunden ansvarlig for de konsekvenser det medfører.  

Ved Installasjonshjelp skal installasjon av Utstyret planlegges av Selskapet og Kunden i felleskap. 

Kunden skal ikke endre, flytte, forbedre eller demontere Utstyret uten Selskapets samtykke, og Selskapet skal ikke holdes ansvarlig for eventuelle feil, falske alarmer eller tjenestefeil som oppstår etter at Kunden har foretatt endringer mv. i strid med denne kontrakten. Tilgang til mobilnett varierer med geografisk område og kan endres over tid. Selskapet kan derfor ikke garantere tilgang til mobilnett.
 

6. Alarmtjeneste

Hensikten med Alarmtjeneste er å overvåke signaler fra alarmsystem, verifisere signalene og aksjonere i henhold til tjenestebeskrivelsen i punkt 1.7.  Leveranse av denne tjenesten utelukker ikke at skader eller hendelser kan oppstå. Selskapets ansvar for slike hendelser er begrenset som beskrevet i punkt 9.  

Alle alarmsignaler blir fulgt opp av Selskapet eller dets autoriserte partnere, med mindre annet er angitt i disse vilkårene. Selskapet har ikke tilbud om utrykningstjenester i alle geografiske områder, og det er ingen garanti, uttrykkelig eller underforstått, i denne kontrakten for at utrykning vil bli utført av Selskapet eller dets autoriserte partnere. 

Når en alarm utløses, tar Selskapet kontakt med Kunden eller kontaktpersonene som er avtalt i Kontaktprosedyren per telefon. Hvis alarmen korrekt avbrytes enten ved kode, stikkord eller annen korrekt avbrytelse, er Selskapets prosedyre å kontakte Kunden ved å sende en SMS for å informere om at alarmen ble utløst og avbrutt på korrekt vis, og at Selskapet innstiller alle videre aksjoner. Ved dialog med Selskapet vedrørende utløst alarm, må Kunden angi stikkordet sitt i samsvar med Kontaktprosedyren. 

Hvis det tilbys utrykning i området der Installasjonsadressen ligger, foretas utrykninger ved verifiserte alarmer av Selskapets ansatte eller partnere, eller eventuelt brannvesenet og/eller politiet eller andre nødetater, avhengig av geografisk posisjon samt gjeldende lover og forskrifter. Ved mistanke om innbrudd, brann eller andre alvorlige hendelser, kan Selskapet, eller deres representanter ta seg inn på Kundens eiendom. Dersom det ikke oppnås kontakt med Kunden eller andre kontaktpersoner ved utrykning, kan Selskapet, for Kundens regning og risiko, iverksette de tiltak Selskapet finner nødvendig for å sikre eiendommen, f.eks. vakthold eller andre fysiske sikringstiltak. Kunden gir Selskapet fullmakt til å kontakte nødetater som brann, politi eller ambulanse dersom Selskapet finner det nødvendig.  

Dersom det fremgår av avtalen at Selskapet skal inspisere eiendommen innvending, skal Kunden til enhver tid sørge for at Selskapet har tilgang til boligen på en enkel måte. Er ikke dette tilgjengelig eller avtalt, vil det kun bli foretatt en utvendig inspeksjon og eventuell utvendig sikring av eiendommen.  

Hvis Kunden ikke mottar oppringning på telefon eller SMS og det ikke er gjort forsøk på å komme i kontakt med kunden eller varslingslisten, eller ingen uttrykning foretas av Selskapet, dets partnere eller offentlige myndigheter (brann og/eller politi) etter en utløst, verifisert og ikke avbrutt alarm, skal dette håndteres som om det foreligger en feil ved Utstyret eller Tjenestene som Kunden skal melde til Selskapet, se punkt 18 nedenfor. 

Alarmtjenesten som tilbys av Selskapet er i samsvar med gjeldende lovgivning, samt gjeldende standarder og regler.  

Hvis mobilnettet kobles ut, er ikke Selskapet ansvarlig for å opprettholde Alarmtjenesten eller tilby et erstatningsprodukt. Kunden kan ikke bruke Utstyrets mobilnettilkobling til andre formål enn Alarmtjenestene. Hvis Utstyrets omgivelser endres, kan ikke Selskapet garantere driften av Utstyret. Hvis slike endringer forårsaker gjentatte feil eller falske alarmer, forbeholder Selskapet seg retten til å redusere eller omorganisere Utstyret for Kundens regning. 

7. Kundens plikter

Kunden forplikter seg til å bruke Utstyret og Tjenestene på riktig måte, og å informere alle brukere av Utstyret og Tjenestene om Utstyrets og Tjenestenes funksjoner og bruk. 

Kunden plikter å ta vare på Utstyret som eies av Selskapet og å ikke gjøre noe som kan ødelegge det. Kunden garanterer at Utstyret vil behandles og brukes i samsvar med Selskapets anvisninger og brukerveiledninger. Kunden bekrefter at hvis Selskapets brukerveiledninger ikke følges ved håndtering og bruk av Utstyret, kan dette påvirke driften av Utstyret og følgelig leveringen av Tjenestene. Selskapet er ikke ansvarlig for eventuelle feil i Tjenestene som skyldes at Kunden ikke har brukt Utstyret i samsvar med brukerveiledninger. 

Kunden må utføre Kontaktprosedyren før alarmsystemet aktiveres. Alarmtjenesten begynner først etter at Kontaktprosedyren er gjennomført, selv om Kunden allerede har blitt fakturert. Kunden garanterer at Kontaktprosedyren inneholder oppdaterte, korrekte og relevante opplysninger. Informasjonen som er gitt, kan oppdateres ved å kontakte teknisk support. 

Kunden skal gi Selskapet, eller en autorisert partner utpekt av det, tilgang til Installasjonsadressen for å oppfylle sine kontraktsforpliktelser. 

Kunden er ansvarlig for eventuelle tillatelser myndighetene måtte kreve for bruken av Utstyret. 

Kunden plikter å informere Selskapet uten unødig opphold om eventuelle feil, samt hvis Kunden mener eller mistenker at Utstyret eller deler av det ikke fungerer som avtalt eller trenger service. Kunden må også uten unødig opphold informere Selskapet om eventuelle endringer som kan påvirke leveringen av Tjenestene, for eksempel endring av kontaktpersoner, deres kontaktinformasjon, anskaffelse av kjæledyr, oppussing eller andre bygningsmessige og/eller tekniske endringer. 

8. Flytting og overføring av kontrakten

Hvis Kunden flytter fra Installasjonsadressen opphører denne Avtalen. Kunden kan etter avtale med Selskapet å overføre bruksretten til den nye eieren. Kunden må i tilfelle opplyse Selskapet om navn og kontaktopplysninger til den nye eieren, etter avtale med denne. 

Hvis Kunden ønsker å overføre Utstyret og Tjenestene til sitt nye hjem eller nye lokaler, må Kunden bestille Hus Smart til sitt nye hjem. Selskapet vil da håndtere overføring og installasjon på ny adresse uten vederlag, forutsatt at den nye adressen er i et område som dekkes av Selskapet og forutsatt at det er tilfredsstillende mobildekning på den nye adressen.  

9. Selskapets ansvar

Utstyret og Tjenestene er tiltak for å bedre sikkerheten og redusere konsekvensene av uønskede hendelser, og innebærer ingen garanti eller lignende forsikring mot slike hendelser eller ansvar for påfølgende tap. Kunden er innforstått med at det kan forekomme funksjonsfeil på Utstyr. For forsikringsdekning vises det til forsikringsvilkårene. 

Selskapet er bare ansvarlig for å dekke Kundens direkte økonomiske tap som skyldes: (a) manglende utløsning av alarm eller at nødetatene ikke ble kontaktet når det skulle ha skjedd i henhold til vilkårene i denne avtalen, forutsatt at Kunden har en egnet innboforsikring, eller (b) andre mangler ved Tjenestene, dersom dette ikke skyldes forhold Kunden er ansvarlig for, eller hindringer som er utenfor Selskapets kontroll. 

Hindringer utenfor Selskapets kontroll omfatter hendelser Selskapet ikke med rimelighet kunne forventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet eller unngå eller overvunnet følgende av, som for eksempel feil på tele- eller datanett, linjefeil/skader eller manglende mobil-, wifi-, radio- eller internettdekning, strømbrudd, ustabile temperaturer og temperaturer under null grader på Installasjonsadressen, manglende veiforbindelse eller andre hindringer som skyldes manglende oppfyllelse av krav til Utstyr og Tjenester, eller sikkerhet og arbeidsmiljø for ansatte. 

Selskapet er ikke ansvarlig for tap som helt eller delvis skyldes brukerfeil eller feil bruk, at Kunden eller brukerne ikke har oppbevart koder og/eller passord på forsvarlig måte eller at Utstyret er koblet fra som følge av betalingsmislighold eller opphør av kontrakten. Selskapet er ikke ansvarlig for tap knyttet til Kundens næringsvirksomhet eller tap som skyldes sikkerhetsmangler ved Utstyr og Tjenester, herunder uteblitt virkning. 

Selskapet er ikke ansvarlig for tap som oppstår i forbindelse med feil og mangler ved tilknyttede tredjepartstjenester og produkter som Kunden velger å koble Tjenestene og Utstyret opp mot, også når disse tilknyttede Tjenestene eller produktene er levert av Selskapet. 

Hvis Kunden ikke begrenser tapet ved å treffe rimelige tiltak, er Kunden fullt ut ansvarlig for tapet. På skriftlig forespørsel fra Kunden skal Selskapet utstede gjeldende tekniske samsvarsdokumenter som forsikringsselskaper kan be om. 

I den utstrekning loven tillater det, er Kunden ansvarlig for skader eller tap som påføres Selskapet som følge av eller i forbindelse med Kundens handlinger eller unnlatelser (inkludert manglende skadebegrensning), herunder brudd på disse vilkårene. Selskapet skal under ingen omstendigheter holdes ansvarlig for Kundens bruk av Tjenestene som ikke er i samsvar med gjeldende lov. 

Selskapet er ikke ansvarlig, verken i henhold til kontrakt, utenfor kontrakt eller på annen måte, for indirekte tap eller følgeskader som påføres Kunden eller tredjepart, uansett årsak. 

Selskapets totale erstatningsansvar er i henhold til denne avtalen, Utstyret eller Tjenester, i alle tilfeller begrenset til kr 100 000, samlet eller for en hendelse eller en serie av beslektede hendelser. Ansvarsbegrensningen i henhold til dette punkt har virkning både for ansvar som er uttrykkelig fastsatt i denne avtalen og ansvar som oppstår på grunn av at vilkår i denne avtalen er ugyldige og uten rettsvirkning. Vilkårene i denne kontrakten erstatter alle andre vilkår, garantier og betingelser vedrørende levering eller påstått levering eller manglende levering eller forsinket levering av varer og/eller Tjenester (bortsett fra de som følger av gjeldende forbrukerlovgivning eller –forskrifter) som, hvis ikke det var for dette punktet, ville ha hatt virkning for Selskapet og Kunden. 

Selskapet er ikke ansvarlig for tap eller kostnader Kunden pådrar seg som følge av eller i forbindelse med handlinger eller unnlatelser av en person som Selskapet har overført sine plikter i henhold til denne avtalen til, forutsatt at Selskapet utviste rimelig aktsomhet ved overføringen. 

Ingen av partene er ansvarlig overfor den andre for manglende eller forsinket gjennomføring av forpliktelser i henhold til avtalen som skyldes hendelser eller forhold utenfor partens rimelige kontroll, herunder, uten begrensning, arbeidskonflikter eller streik/lockout mellom en part og dens ansatte, naturkatastrofer, avbrudd eller svikt i levering av offentlige tjenester, herunder, men ikke begrenset til, strøm, gass, vann, telefontjenester eller forholdene angitt i annet avsnitt ovenfor, utbrudd av sykdom, herunder, men ikke begrenset til, epidemier eller pandemier eller andre hendelser eller forhold utenfor partens kontroll. Til tross for det forannevnte kan ikke Selskapet kreve oppreisning hvis den aktuelle hendelsen er en hendelse en profesjonell tjenesteyter i bransjen burde har forutsett og tatt sine forholdsregler mot. 

Ingenting i disse vilkårene skal utelukke eller begrense Selskapets ansvar i den grad det under gjeldende lov ikke kan utelukkes eller begrenses. 

10. Varighet og oppsigelse

Vilkårene trer i kraft ved inngåelse av forsikringsavtalen. Denne Avtalen løper inntil forsikringsavtalen sies opp eller endres av en av Partene. Avtalen kan sies opp skriftlig av begge Parter som angitt i forsikringsavtalen. 

Ved kontraktens opphør, har Selskapet rett til å få tilbake alt Utstyr og merking. Hvis Utstyret ikke er i driftsmessig stand, vil Kunden bli belastet for eventuelle reparasjonskostnader, eventuelt tapt Utstyr. Selskapet er ikke ansvarlig for merker eller skader som måtte oppstå som følge av demontering av Utstyr og merking.  

For Brann- og vannalarm er Kunden ansvarlig for å demontere og returnere Utstyret. Selskapet betaler for porto. Dersom Kunden har Innbruddsalarm kan Kunden i stedet be Selskapet nedmontere Utstyret. 

Kunden plikter å gi Selskapet tilgang til eiendommen mellom kl. 08.00 og 16.00 på hverdager for gjennomføring av frakoblings- og nedmonteringsarbeid. Dette gjelder også etter at Kunden eventuelt har flyttet fra Installasjonsadressen.  

Hvis frakobling og nedmontering ikke er mulig før opphør av kontrakten på grunn av Kundens forhold, vil Kunden bli belastet for tapt Utstyr, samt månedsabonnement og eventuelle merkostnader ved utløst alarm, samtaler med nødetatene, osv. frem til frakobling og nedmontering av Utstyret er gjennomført. 

Selskapet har under enhver omstendighet rett til tilgang til Installasjonsadressen utvendig for å fjerne merking, også uten Kundens tilstedeværelse, og er ikke ansvarlig for skade som kunne vært unngått ved Kundens medvirkning og tilstedeværelse. 

11. App

Selskapet tilbyr alle Kunder en egen app som kan lastes ned i Apple AppStore eller Google PlayStore. Opprettelse av personlig konto og innlogging gjøres i appen.  

12. Priser

Prisen for Tjenestene fremgår av den til enhver tid gjeldende forsikringsavtalen. 

13. Kamera og bilder

Kunden er ansvarlig for all behandling av personopplysninger på Installasjonsadressen. Kunden bekrefter sin forpliktelse til å bruke Tjenestene i samsvar med alle gjeldende lover og forskrifter. Stillbilder fra kameraer blir tatt når alarm utløses. Disse er tilgjengelige for Alarmstasjonen. 

Selskapet anbefaler Kunden å informere alle som regelmessig oppholder seg i kameraets nærhet om at de kan bli avbildet. Selskapet anbefaler også at Kunden unnlater å peke kamera(er) mot offentlige gater eller andre områder utenfor Kundens eiendom. Kunden er ansvarlig for å bruke kameraer i samsvar med gjeldende krav til behandlingsansvarlige i gjeldende personvernlovgivning, herunder personopplysningsloven, åndsverkslovens regler om retten til eget bilde, samt sivilrettslige og strafferettslige regler knyttet til retten til privatliv. Kunden bekrefter at den er innforstått med at selv om bilder i seg selv kan være lovlige, kan det fortsatt være ulovlig å dele, offentliggjøre eller lagre bilder i en bestemt tidsperiode, og at annen bruk av bilder også kan være forbudt. 

14. Personvern og konfidensialitet

Informasjon om personvern og konfidensialitet for Hus Smart er tilgjengelig på denne nettsiden:

https://www.gjensidige.no/forsikring/boligforsikring/husforsikring/boligalarm-hus-smart/personvern

15. Endringer i vilkårene 

Selskapet kan endre vilkårene i denne kontrakten når det foreligger gyldig grunn for slik endring (herunder når det kreves av gjeldende lover, for å rette eventuelle feil i kontrakten eller for å gi en bestemmelse i kontrakten dens tiltenkte virkning) ved å gi Kunden minst 1 måneds skriftlig varsel. Hvis Kunden ikke ønsker å godta endringene har Kunden rett til å si opp avtalen senest den datoen da endringene i vilkårene trer i kraft. Kunden vil ikke bli påvirket av endringene i oppsigelsestiden.  

16. Kontaktinformasjon, lovvalg og tvister

Denne kontrakten er underlagt norsk rett. Ved spørsmål, oppsigelse av kontrakten eller klager ta kontakt med Gjensidiges kundeservice på +47 915 03110 eller e-post: hus-smart@gjensidige.no eller besøk Selskapets nettsted på www.gjensidige.no. Selskapet svarer på all korrespondanse innen rimelig tid, og senest 30 dager etter mottak. 

Teknisk support gis på telefon 24 24 06 18

Tvister som ikke lar seg løse i minnelighet, skal behandles av de alminnelige domstoler i henhold til bestemmelsene i tvisteloven.