Påkjøring. Uhell. Frustrasjon.

Ber deg telle til 1003 igjen

Altfor mange opplever å få en bil i «rumpa». – Folk kjører for tett, sier politiet, som vil ha oss til å ta frem telleregla 1001-1002-1003 igjen.

Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt
Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt

Pang! Enda en gang smalt det fordi en bilfører ikke oppfattet at bilen foran senket farten. Og slike hendelser blir det stadig flere av, viser statistikken. I Oslo skyldes hele 1 av 4 kollisjoner påkjørsel bakfra, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. På landsbasis er andelen 1 av 5. Det er altfor høyt, slår politiet fast.

– Påkjørsler bakfra ligger på toppen av ulykkesstatistikken. Selv om slike kollisjoner som regel ikke fører til alvorlige skader på materiell eller personer, vet vi at mange som har vært utsatt for dette får problemer med rygg, nakke eller hode i ettertid, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt.

– Slike plager kan være ille for den enkelte. I tillegg kan det bli store ringvirkninger som følge av sykmeldinger, økt press på helsevesenet og så videre, legger han til.

Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt
Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt

Blikket på veien

Har du riktig bilforsikring?

Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.

– Mobilen er en versting. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Grønli.

– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t flytte seg like langt som langsiden på en fotballbane. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, understreker han.

Har du riktig bilforsikring?

Eget ansvar

Guro Ranes, leder / avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved TMT-avdelingen i Vegdirektoratet
Guro Ranes, leder / avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved TMT-avdelingen i Vegdirektoratet

Trafikkreglene er ikke konkrete når det gjelder avstand mellom kjøretøy. I § 5.3 står det at man skal plassere seg slik at man rekker å stoppe hvis bilen foran bremser ned eller stanser helt. I tillegg skal avstanden mellom to biler være stor nok til at en forbikjørende bil kan legge seg inn mellom dem.

– Sammen med § 3, som sier at alle har plikt til å vise hensyn og opptre aktsomt i trafikken, gir reglene trafikantene et rammeverk. Innenfor rammene må hver enkelt selv vurdere hvordan han eller hun kan ferdes i trafikken på en trygg måte, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Guro Ranes, leder / avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved TMT-avdelingen i Vegdirektoratet
Guro Ranes, leder / avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved TMT-avdelingen i Vegdirektoratet

Andre gjør også feil

Ranes mener tresekunders-regelen er en god tommelfingerregel som flere bør følge. Samtidig er det aller viktigste å tilpasse kjørestilen etter forholdene.

– Hvis det for eksempel er glatt eller dårlig sikt, kan en avstand tilsvarende tre sekunder faktisk være for liten, påpeker hun og legger til at «jobben» som bilfører ikke bare handler om å passe på seg selv.

– Det er menneskelig å feile. Det gjelder også for dine medtrafikanter. Derfor dreier trafikksikkerhet seg i stor grad om å gi seg selv tid og rom til å håndtere situasjoner som oppstår på grunn av andres feil, sier Ranes.

Har du riktig bilforsikring?

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor