Elsykkel. Brann.

Elsparkesykkelen kan være en brannbombe

Batteriet i en elsparkesykkel kan ta fyr og nærmest eksplodere. Kjøp kvalitet og bruk ladevett, oppfordrer ekspertene.

En bolig i Tønsberg ble utbrent etter at en sparkesykkel tok fyr under lading. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen
En bolig i Tønsberg ble utbrent etter at en sparkesykkel tok fyr under lading. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen

De siste månedene har elsparkesykler tatt fyr flere steder i landet. Både i Tromsø, Tønsberg, Lillestrøm og Oslo er det rapportert om tilfeller hvor det har begynt å brenne i det oppladbare batteriet.

I Tønsberg ble en leilighet utbrent og ubeboelig da en elsparkesykkel begynte å brenne. Og i løpet av én sommerdag i juli 2018 måtte brannvesenet slukke til sammen tre branner i Oslo og Lillestrøm. De fleste brannene oppsto i forbindelse med lading, ifølge de lokale brannetatene.

En bolig i Tønsberg ble utbrent etter at en sparkesykkel tok fyr under lading. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen
En bolig i Tønsberg ble utbrent etter at en sparkesykkel tok fyr under lading. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen

Spyr ut ild

Branninspektør Sigurd Folgerø Dalen ved infoenheten i Oslo brann- og redningsetat. Foto: Obre
Branninspektør Sigurd Folgerø Dalen ved infoenheten i Oslo brann- og redningsetat. Foto: Obre

– Foreløpig har vi ikke måttet rykke ut til veldig mange slike branner i Oslo. Bekymringen er imidlertid at det kan bli langt flere av dem i tiden som kommer, sier fungerende informasjonssjef Sigurd Folgerø Dalen i Oslo brann- og redningsetat (Obre).

Han viser til bølgen av utleiesykler som har flommet over hovedstaden i løpet av det siste året. I tillegg er det mange som kjøper sin egen ståhjuling. I første halvår av 2019 ble det solgt 30 000 små elektriske kjøretøy over disk i Norge. De fleste av disse var sparkesykler med batteri, ifølge Elektronikkbransjen.

– En batteribrann kjennetegnes av kraftig røyk, varmeutvikling og eksplosjonsartede flammer. Og når det først har tatt fyr, må det store mengder vann til for å slokke brannen og kjøle ned batteriet, sier informasjonssjefen i Obre.

Branninspektør Sigurd Folgerø Dalen ved infoenheten i Oslo brann- og redningsetat. Foto: Obre
Branninspektør Sigurd Folgerø Dalen ved infoenheten i Oslo brann- og redningsetat. Foto: Obre

Får hardhendt behandling

Teknisk utreder Rune Nielsen
Teknisk utreder Rune Nielsen

Teknisk utreder Rune Nielsen i Gjensidige har vært involvert i flere saker om brann i sparkesykkelbatterier. Han forventer også flere tilfeller etter hvert som det blir flere sykler som har vært i bruk en stund.

– Enten du leier eller eier en elsparkesykkel: Batteriet er i utgangspunktet ikke farlig. Men mange sykler får hardhendt behandling, og et oppladbart batteri av typen litium-ion kan bli skadet av vibrasjoner og slag. Dette øker risikoen for at noe kan gå galt, sier Nielsen.

Han peker på at spesielt utleiesykler kan bli utsatt for ganske hardhendt behandling.

– Dette er bekymringsverdig. Vi ser at elsparkesykler blir parkert på steder hvor de kan utgjøre en brannfare, for eksempel i et inngangsparti eller inntil husvegger og søppelskur. Se for deg en eksplosjonsartet brann i en trang oppgang i en 1890-tallsbygård, hvor en brennende sykkel også kan sperre rømningsveier, sier han.

Teknisk utreder Rune Nielsen
Teknisk utreder Rune Nielsen

Stadig flere batterier i hverdagen

De fleste av brannene som gjelder elsparkesykler har begynt under lading. Men dette er ikke en forutsetning for at det skal kunne brenne i et litium-ion-batteri, understreker Nielsen.

Han peker på at vi omgir oss med stadig flere batterier av denne typen. De sitter i mobiltelefoner, datamaskiner, nettbrett, klokker, elsykler og elektroverktøy.

– I årene som kommer vil vi trolig få mange flere batteridrevne forbrukerartikler. Vi må lære oss å behandle disse med aktsomhet, fremhever han.

Unngå billige utgaver

Teknisk direktør Jon-Steinar Hanstad i Nelfo
Teknisk direktør Jon-Steinar Hanstad i Nelfo

Elsparkesykler kommer i flere prisklasser. Nielsen peker på at det kan være sammenheng mellom pris og kvalitet, også når det gjelder batteriet. Han oppfordrer dessuten folk til å kjøpe fra en seriøs forhandler – og å legge bort eventuelle planer om å importere en billig sykkel fra utlandet selv.

Dette støttes av teknisk direktør Jon-Steinar Hanstad i Nelfo.

– De fleste elsparkesykler har batterier med innebygd beskyttelse som forhindrer at de blir for varme. Sykler som er kjøpt fra useriøse forhandlere kan ha andre typer batterier som er mindre sikre. Det finnes en del «billigprodusenter» av batterier rundt om i verden, og det er grunn til å tro at disse sitter i de rimeligste sykkelmodellene, sier han.

Hanstad fraråder samtidig at man trimmer og mekker på farkosten sin. – Det øker brannrisikoen, sier han.

Teknisk direktør Jon-Steinar Hanstad i Nelfo
Teknisk direktør Jon-Steinar Hanstad i Nelfo

Seks råd ved lading av elsykkel

Administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening
Administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening

Norsk Brannvernforening gir disse rådene for lading av elsparkesykkel og andre små batteridrevne én- og tohjulinger.

1) Se etter synlige tegn på skader der det er elektronikk før du setter enheten til lading. Er det steder på og ved batteriet som avgir unormal varme, bør man ikke lade før utstyret er sjekket av leverandør/forhandler.

2) Hvis du oppdager unormal lyd, lukt eller varme, må du avbryte ladingen og trekke ut kabelen umiddelbart

3) Bruk bare originalt ladeutstyr

4) Lad utendørs på et tørt sted så langt det er mulig

5) Ikke lad om natten

6)  Unngå lading i minusgrader

– Hvis du må lade innendørs, må sykkelen stå på et underlag som ikke er brennbart. I tillegg må rommet ha brannvarsling. Sørg også for at sykkelen ikke blokkerer rømningsveier, understreker administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Les mer om bolig og innboforsikring

Administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening
Administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening

Sist oppdatert: