Sommerhytte.

Huskeliste når du leier (ut) feriebolig

Det er mange fordeler med å leie overnatting og feriebolig privat. Men hva skjer om du er uheldig og ødelegger noe? Her er ekspertenes tips til deg som skal leie eller leie ut.

Anne Stake Løvdahl i Gjensidige
Anne Stake Løvdahl i Gjensidige

Det å «låne» noens hjem kan være et fint alternativ til upersonlige hoteller. Billigere kan det også bli.

– Som gjest i et privat hjem eller feriebolig tenker du nok litt ekstra gjennom hvordan du etterlater stedet. Forholdet til utleieren blir som regel noe mer personlig og preget av tillit enn når du er kunde hos en profesjonell aktør, påpeker produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.

Hun viser til den grunnleggende regelen, som er å behandle andres hjem og eiendeler som om de var dine egne. Likevel: Alle kan være uheldig. Hva gjør du hvis du ødelegger en kostbar gjenstand – eller enda verre: Forårsaker en vannlekkasje eller brann?

Anne Stake Løvdahl i Gjensidige
Anne Stake Løvdahl i Gjensidige

Viktig med reiseforsikring

– Hvis skaden ikke er alvorlig, er det som regel naturlig at du og utleier ordner opp dere imellom. Men i mer alvorlige saker er det viktig at begge parter har forsikringen i orden, sier Løvdahl.

Det er først og fremst utleiers ansvar, ikke ditt, å forsikre boligen og inventaret. Men som gjest er det viktig å ha en god reiseforsikring.

Noe av det verste som kan skje, er at du forårsaker en brann. Hvis du blir holdt rettslig ansvarlig for skadene, vil reiseforsikringen kunne dekke et krav mot deg og håndtere saken på dine vegne. (Dette gjelder på reiser utenfor Norden. På reiser i Norden er du dekket av innboforsikringen din.)

Skal du leie ut?

Jørn André Johansen i Gjensidige
Jørn André Johansen i Gjensidige

Hva må du passe på hvis du sitter på andre siden av bordet og skal leie ut?

– Det er alltid en viss risiko forbundet med å overlate hjemmet sitt til andre. På nettsidene til Airbnb og andre tjenester finner du gode råd om hvordan du går frem for å minimere risikoen, påpeker prosess- og fagansvarlig Jørn André Johansen i Gjensidige. 

I tillegg er det viktig at forsikringen er i orden. Vær oppmerksom på at det kan være store forskjeller mellom ulike forsikringer og forsikringsselskaper.

– Det er smart å sette seg inn i vilkårene i forsikringen din på forhånd, sier Johansen.

Jørn André Johansen i Gjensidige
Jørn André Johansen i Gjensidige

Dette dekkes av forsikringen

For det første erstatter Gjensidige alle skader som hus- og innboforsikringen i utgangspunktet skal dekke, som brann, vannlekkasjer og innbrudd.

For det andre erstatter vi skadeverk – det som ofte kalles hærverk – hvis du skulle være så uheldig at leietakeren gjør noe sånt.

Hvis leietakeren stjeler noe fra boligen, erstatter vi det også. Både når det gjelder hærverk og tyveri er det en betingelse for erstatning at du anmelder saken til politiet.

Slitasjeskader, som riper i kjøkkenbenken, erstattes derimot ikke av forsikringen. Det samme gjelder småskader, som for eksempel en ødelagt gryte.

– Som hotellgjest regner du ikke med at du må erstatte en knust kaffekopp. I rollen som Airbnb-vert kan du ikke forvente at gjestene dine er forberedt på det heller. Du må tåle litt svinn, og rydde bort arveporselen og andre ting som du er redd for, sier Johansen.

Skader i leilighet som må meldes til styret

Det er forskjell på hva som dekkes av henholdsvis bolig- og innboforsikring. Hvis du bor i enebolig eller rekkehus, spiller ikke dette noen rolle. Men hvis du bor i leilighet vil det typisk være et sameie eller borettslag som har boligforsikringen, og da må skader som den dekker meldes til styret.

Airbnb har sin egen garanti- og sikkerhetsordning, men Johansen advarer mot å basere seg på denne ene og alene.

– Garantiordningen må ses på som et supplement og ikke en erstatning for forsikringer av innbo og bygning. Det opplyser også Airbnb om på nettsidene sine, understreker han

Ikke vær naiv

– Verdisaker som kan være lette og fristende å stjele bør fjernes fra boligen, eller låses bort med en nøkkel som leietakerne ikke har tilgang til, sier Johansen.

– I tillegg er det naturligvis smart å ikke leie ut til «hvem som helst». Dann deg et bilde av personen før du leverer ut nøkkelen. Du kan for eksempel sjekke om andre utleiere har lagt inn en omtale av vedkommende nettsiden til tjenesten du benytter, anbefaler Gjensidiges talsperson.

Ekspertenes tips til utleiere

  • Fortell forsikringsselskapet ditt at du skal leie ut. Dette er en forutsetning for å få dekket skader i forbindelse med utleie. Dette gjelder også brann- og vannskader.
  • Ta bilder og film som viser hvordan hjemmet ditt og gjenstander ser ut før gjestene ankommer.
  • Sørg for at alle brannvarslere har batteri og at slukkeutstyr er på plass og plassert slik at det er lett synlig for gjester.
  • Velg leietakere med omhu ut ifra referanser og/eller scoring fra utleiesider.
  • Fjern dyre og lett omsettelige gjenstander. Ikke oppbevar disse i felles bodområder, men spør en venn eller et familiemedlem om vedkommende kan oppbevare tingene hjemme hos seg.
  • Lag en «bruksanvisning» for hjemmets fasiliteter. Bruksanvisningen kan for eksempel fortelle hvordan hvite- og brunevarene fungerer, hvordan man fyrer i peisen eller at man ikke skal bruke mye vann ved vask av parkettgulv.

Sist oppdatert: