Bilmotor.

Slik vasker du motorrommet

Jevnlig vask holder motoren ren og forebygger brann. Motorvasken er verken vanskelig eller tidkrevende. Slik går du frem.

Bilmekaniker Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø

Kvier du deg for å gå løs på motorrommet med vann og såpe? Mange bileiere vet ikke helt hvordan de skal utføre en motorvask og er redde for å ødelegge noe. Men ifølge bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø er det liten grunn til bekymring.

– Det er slurv med vask og vedlikehold under panseret som er skummelt. Skitt og støv kan føre til feil på elektriske komponenter, som igjen kan forårsake motorstopp og i verste fall brann, sier han.

Bilmekaniker Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø

God følelse

Hvert år blir det meldt inn over 3 000 bilbranner til forsikringsselskapene i Norge. Mange av disse kan skyldes manglende renhold av motor og motorrom, fremholder Fleinsjø.

– Jevnlig motorvask reduserer risikoen for skade. Og så gir det en god følelse å vite at du behandler hele bilen pent, ikke bare det som synes. I tillegg kan det trekke prisen opp når du skal selge bilen, sier han.

Deler med vannallergi

Det er verken vanskelig eller tidkrevende å vaske motoren og motorrommet i en bil. Men før du går i gang, må du beskytte de delene som er ømfintlige for vann.

– I eldre biler ligger elektriske kontaktpunkter og komponenter ofte opp i dagen. I nyere biler er de som regel beskyttet av plastdeksler. Til gjengjeld er nye motorer fulle av elektronikk som kan være sårbar for ytre påvirkning, påpeker bilmekanikeren.

Derfor: Spyl lett over, ikke spyl direkte inn i kontakter og andre elektriske komponenter.

Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.

I tillegg anbefaler Jan at du fjerner motordekselet i forbindelse med vask. Under dette dekselet kan det samle seg en del skitt og forurensing som det er umulig å komme til.

–  Som regel er det festet med gummiknotter og lett å demontere. I noen bilmodeller er dekselet skrudd fast, og da er det litt mer jobb å fjerne det, sier han.

Fleinsjøs åtte steg til en god motorvask:

Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.
Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.
  1. Still bilen i skyggen og sørg for at motoren er avkjølt.
  2. Dekk til utsatte elektriske kontaktpunkter og komponenter, for eksempel dynamoen.
  3. Fjern løv, barnåler og annet rusk.
  4. Spray på et mildt avfettingsmiddel eller spesialmiddel for motorvask. Start øverst på panseret og jobb deg nedover. Det er viktig å bruke en mild «såpe» som er laget for å løse opp olje, støv og fettrester uten å tære på gummi og pakninger.
  5. La middelet virke. Hjelp til med en kost eller børste der du ser det trengs.
  6. Dusj motoren og motorrommet med hageslangen. (høytrykkspyleren egner seg ikke til formålet). Ikke spyl direkte på delene med vannallergi.
  7. Spray på et beskyttelsesmiddel mens motoren ennå er våt. Middelet gir ny glans til plastdetaljene, men enda viktigere: det «smører» koblinger, slanger og ledninger og beskytter mot støv og skitt.
  8. La stå og tørke et kvarters tid før du går over med en klut.

Sjekk om du har riktig bilforsikring

Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.
Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor