Elsparkesykler fra forskjellige utleiere parkert i Dronning Eufemias gate

Skal du kjøre elsparkesykkel i 2023 må du ha forsikring

Fra første januar 2023 er det påbudt med ansvarsforsikring for alle elsparkesykler, ståhjulinger og lignende.

– Fra syvende november kan man forhåndsbestille forsikringen, men den starter ikke å gjelde før påbudet trer i kraft første januar, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

I dag kan man helt lovlig kjøre elsparkesykkel uten forsikring, og man vil være dekket av innboforsikringen dersom man forårsaker skade som utløser erstatningsansvar.

Fra årsskiftet vil innboforsikringene ikke lenger dekke slike skader. Derfor må man kjøpe ansvarsforsikring for å kunne kjøre elsparkesykkel, ståhjuling og lignende lovlig.

– Den obligatoriske ansvarsforsikringen dekker mye mer enn innboforsikringen gjorde. Derfor er det mest naturlig å ta dette ut av innboforsikringen, slik at de som trenger ansvarsforsikringen kan velge å kjøpe den, sier Rysstad.

Er det lov er det forsikret

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad
Bjarne Rysstad i Gjensidige

På samme måte som ansvarsforsikring for bil vil elsparkesykkel-forsikringen erstatte skader på mennesker og ting man kolliderer med, og på føreren av sparkesykkelen. Forsikringen vil gjelde for alle «lovlige brukere» av elsparkesykkelen. I praksis vil det si alle familiemedlemmer og venner som har fått lov til å bruke sykkelen.

– Hvis du derimot vurderer å stjele en elsparkesykkel etter 1. januar bør du huske på at du ikke vil være dekket av ansvarsforsikringen. Det betyr at forsikringsselskapet vil kreve at du erstatter alle skader selv, dersom du forårsaker en ulykke. Det samme gjelder for promillekjøring. Der må du nok også regne med at forsikringsselskapene vil være svært strenge, sier Rysstad.

Forsikringen vil også kun gjelde for kjøretøyer som er lovlige. Det betyr at elsparkesykler som kan kjøre fortere enn 20 kilometer i timen ikke vil kunne forsikres.

– Hvis makshastigheten er høyere enn det som er tillatt vil denne forsikringen ikke gjelde, og du må regne med å erstatte alle skader selv, sier Rysstad.

Han understreker også at forsikringen gjelder i Norge. Hvis du tar sykkelen med deg ut av landet bør du sjekke hvilke regler som gjelder der, både med tanke på bruk og forsikring.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad
Bjarne Rysstad i Gjensidige

Ikke kasko

Selv om det blir påbudt å ha ansvarsforsikring, behøver ikke folk flest å tenke på kaskoforsikring for elsparkesykkelen.

– En kaskoforsikring erstatter skader på selve sykkelen, og denne forsikringen har du faktisk fortsatt som del av innboforsikringen, sier Rysstad.

På samme måte som med tråsykler vil du få erstatning både ved tyveri og uhellsskader på elsparkesykkelen.

En kort oppsummering av elsparkesykkelreglene som trer i kraft 01.01.2023:

  • Det er ikke lov å ha passasjer på små elektriske kjøretøy
  • Personer over 12 år, som har fått tillatelse til å låne av eier eller forsikringstaker, regnes som lovlig bruker av elsparkesykkel og de andre elektriske kjøretøyene den nye ansvarsforsikringen dekker
  • Man kan ikke registrere elsparkesykler med høyere maksfart enn 20 kilometer i timen som moped

Sist oppdatert:

Mer om:

Motor