Fjellhytte ved et vann i Hordaland.

Sjekk forsikringen før du leier ut hytta

Mange ønsker å tjene penger på utleie i et hett hyttemarked, men er det lurt?

Karina Nielsen, Daglig leder Norgesbooking
Karina Nielsen

Den norske naturen kan vise seg fra sitt aller beste på høsten, og høstferien er hyttehøytid.  Nå som høstferien er rett rundt hjørnet merker forsikringsselskapene økt pågang fra usikre, men utleielystne hytteeiere. Hytteeierne lurer på hvilke regler som gjelder hvis hytta eller interiøret blir skadet, og om det kan kreves erstatning hvis leietakerne ikke vasker etter seg.

Hytteutleieren Norgesbooking har i dag 400 hytter i sin utleieportefølje. Som profesjonell utleier har de mange erfaringer med hva som bør gjøres før hytta leies ut.

– Det er veldig viktig for både hytteeier og hytteleier å ha en skikkelig leiekontrakt, sier Daglig leder i Norgesbooking, Karina Nielsen.

Ifølge Nielsen bør kontrakten inneholde pris, når betalingen skal skje, avbestillingsfrist og hva som skjer ved en uforutsett hendelse som forhindrer leietakeren å gjennomføre oppholdet.

– I tillegg er det lurt å ha med regler om hund, katt og andre kjæledyr i kontrakten. Hvis det er noe man ikke ønsker å ha på hytta. Det er også vanlig å ha med at det er røykeforbud på hytta, sier Nielsen.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Christian Haraldsen, forteller at det er svært viktig at du melder fra til forsikringsselskapet hvis du vil leie ut hytta. Hvis ikke risikerer du redusert erstatning eller fullstendig avslag dersom det oppstår en skade mens den er utleid.

 – Det holder å melde fra én gang, slik at selskapet kan fastsette riktig pris, informerer han.  

Karina Nielsen, Daglig leder Norgesbooking
Karina Nielsen

Tyveri eller underslag?

Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Christian Haraldsen

Du bør sjekke hvilke skader forsikringen dekker, ettersom dette kan variere. «Vanlige» skader som brann og vannlekkasje vil bli erstattet av alle selskaper, men når det gjelder skadeverk utført av leietager vil reglene variere både mellom selskaper og de enkelte selskapenes ulike forsikringer. 

– Vi anbefaler depositum, er svaret til Nielsen i Norgesbooking på spørsmål om hva slags forsikring de foretrekker.

Hvor høyt depositumet er, og hva det kan brukes til skal også stå i utleiekontrakten. Norgesbooking krever en depositumsum på 1000 til 3000 kroner. Jo dyrere hytta er å leie, desto høyere blir depositumet.

– Depositumet skal kunne dekke mindre skader og eventuelle brudd på avtaler. Hvis dere for eksempel har inngått en avtale om at leietakeren skal vaske seg ut av hytta, men ikke gjør det, kan dere bruke deler av depositumet til renhold. Det er viktig å få med hva depositumet kan benyttes til i utleiekontrakten. Ellers kan det by på unødvendige uoverensstemmelser etter utleie, sier Nielsen.

Kommunikasjonssjef Haraldsen i Gjensidige, understreker at man uansett tar en risiko når man leier ut hytta. Selv om den viktige utleiekontrakten er på plass.

– Hvis leietageren stjeler noe fra hytta kan du ikke regne med erstatning. Når den som stjeler har fått utlevert nøkler fra eieren snakker man ikke om tyveri, men underslag, og det erstattes ikke. Men noen selskaper vil likevel erstatte tyveri fra rom som er låst, sier Haraldsen. 

Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Christian Haraldsen

Noe svinn må du tåle

Utleie kan føre til økt slitasje, og det blir ikke erstattet. Det som ikke dekkes av forsikringen må du ta opp med leietageren, men du kan ikke regne med at enhver liten skade skal erstattes. 

– Hvis du bor på hotell vil du neppe regne med å betale erstatning for en knust tallerken. Litt svinn må du rett og slett være forberedt på å tåle når du leier ut, sier Haraldsen. 

Derfor er det best å rydde bort, og eventuelt låse inn, gjenstander som du er redd for å tape. 

Hva med mangelfull utvask? 

– Det er det nok ingen forsikringsselskaper som vil erstatte, sier Haraldsen.

Gode råd

  • Fortell forsikringsselskapet at du skal leie ut. Dette er en forutsetning for å få dekket skader. 
  • Ta bilder eller film som viser hvordan det ser ut før gjestene kommer. 
  • Sørg for at alle brannvarslere har batteri, og at slukkeutstyr er på plass og plassert lett synlig. 
  • Lag en «bruksanvisning» for boligen. Passord til wifi er kanskje mest etterspurt, men instruksjoner om hvordan man skal slå av komfyr, kaffetrakter og andre elektriske apparater er også viktig.

Sist oppdatert: