Hopp til innhold

Kunde­historier

Vi gir deg historier fra kunder i Gjensidige, som du kan bruke i dialogen med kollegaene dine og nye medlemmer.

Motorstopp i Danmark

Det er et Formel 1 løp i Nederland, og for anledningen har en vennegjeng kjøpt seg en bobil. Turen går til Nederland og den fartsfylte Zandvoort! På agendaen står forhåpninger og forventninger til nok en seier for Max Verstappen. 

Men så skjer det utenkelige i Danmark. Bobilen stopper og nekter å kjøre videre, noe som fører til at stemmingen raskt blir dårlig parallelt med at startskuddet på løpet nærmer seg. 

I kontakt med Gjensidige får de vite at forsikringen de har valgt ikke kan dekke noe mer enn frakt av bobilen til verksted. Vi kan dessverre ikke dekke kostnader for videre transport. Men så er saksbehandler snarrådig; 

Det vil koste Gjensidige å frakte vennegjengen hjem igjen – hva om de heller får dette beløpet utbetalt, så kan de bruke beløpet til en leiebil og komme seg videre? For å så hente bobilen på returen, etter å ha sett racet? 

Gjengen jubler, og det var akkurat slik det utspilte seg. Jammen var det bra de hadde forsikring i Gjensidige! 

Bobil tatt i flom - De havnet i uvær og våknet veldig, veldig våte

I begynnelsen av august tok samboerparet Nina og Hans fra Bømlo kontakt med Gjensidige. De var i en den utrolig lei situasjon da deres nye bobil var delvis nedsunket i vann etter en flom i Sverige. Hele gulvet i bobilen og tilhørende elektronikk var skadet av vann. 

I kontakt med saksbehandler fikk de utlevert en leiebil slik at de kom seg hjem med all bagasjen, og slik at mannen rakk planlagt behandling på sykehus. Bobilen ble videre berget fra Sverige og fraktet til Norge for reparasjon og videresalg. For kunden endte det med innløsning og kjøp av en helt ny bobil som de kan fortsette å ha gode stunder i. 

Takstmann, Ole Jørgen, oppsummerer suksesskriteriene i denne saken; god dialog og samarbeid. Saksbehandlerne Sandra og Kristine legger til viktigheten av å se hver enkelt sak slik at man fatter rette beslutninger. I denne saken hadde kunde vært uten bobilen i lang tid dersom vi hadde forsøkt å reparere. 

Mistet bagasjen på reisen

En kvinne skulle reise fra Oslo til Tromsø med fly. Ved ankomst på flyplassen i Tromsø dukket ikke kofferten opp på bagasjebåndet. Kvinnen hadde en Samisk kofte og tilhørende sølv pakket ned i bagasjen. 

Hun meldte om at bagasjen var forsinket og gjorde alt rett. Kofferten dukket derimot aldri opp og bagasjen ble meldt som tapt til Gjensidige. 

Selve koften regnes som klær, og dekkes av forsikringen. I slike tilfeller er det derimot regler for hva du kan sende som ekspedert bagasje, under flyet. Smykker og verdigjenstander skal egentlig sendes med i håndbagasjen, for å sikre deg mot tyveri. Kvinnen mistet derfor erstatningen for smykkene. 

Så om du sender en dyr bunad, eller et annet klesplagg, som har en verdi på over 40 000 kroner, burde den forsikres med en egen verdigjenstand forsikring. 

Kort og godt!

En kvinne ødela TV’en sin og kjøpte derfor en ny, fordi hun så for seg en tungvinn forsikringsbehandling. Etter en anbefaling fra søsteren sin meldte hun inn saken til Gjensidige:

«Utrolig bra behandling, jeg så for meg en lang, tungvinn, slitsom prosess. Jeg hadde på forhånd kjøpt ny tv og lagt saken død, men har for tiden veldig dårlig råd. Min søster som også har Gjensidige sa at når hennes telefon ble skadet, fikk kjempegod behandling og alt gikk veldig fort. Dette er samme erfaring jeg fikk. Tusen takk for at dere gjorde en dårlig opplevelse hjemme til en positiv erfaring med forsikrings-saker. Jeg kommer til å anbefale dere til venner og bekjente. Kjempefornøyd 10/10!»

En utepaviljong til en verdi på 8 000 kr knakk sammen under et kraftig snøfall i april, og mannen fikk kjøpt tilsvarende etter innmelding av skade:

«Veldig godt fornøyd. Fikk oppgjør utrolig raskt. Ikke noe om og men angående skaden.  Man blir trodd som kunde og det er det som betyr noe når man er uheldig og får en skade. Et kundeforhold som bygger på tillit, er slik det skal være. Har vært kunde hos dere hele mitt voksne liv. Nå er jeg pensjonist og dere har fortsatt en trofast kunde.»