Unngå å bli svindlet

Vær oppmerksom på at du ikke skal oppgi personlig betalingsinformasjon til aktører som kontakter deg på e-post eller telefon.

Default

Useriøse aktører

Har du blitt oppringt fra «Microsoft», fått e-post fra «Skatteetaten», «Netflix» eller noen andre som ber deg oppgi kredittkortnummer, pin-kode, cvv kode, bankkonto eller lignende? I så fall har du blitt utsatt for forsøk på svindel. Ingen seriøse aktører vil be om slike opplysninger på denne måten.

Hensikten med slike henvendelser, som kalles Phishing, er å få tilgang til opplysninger som gjør det mulig å misbruke kredittkort, debetkort eller bankkontoer. Får du en slik e-post bør du slette den umiddelbart. Hvis du er i tvil om henvendelsen er ekte bør du kontakte det aktuelle selskapet for å verifisere. Kontaktinformasjon finner du på hjemmesiden deres.

Gir du fra deg informasjon i forbindelse med denne typen svindel kan du måtte dekket tapet selv, helt eller delvis. Hvis du tror at du kan ha blitt lurt må du kontakte oss på telefon 915 03100 omgående og fortelle hva slags informasjon du har gitt fra deg.