I 2020 fikk kundene våre tilbake 13,7 % av det de betalte for skadeforsikringene sine i 2019.
-
Kundeutbytte
-
Hva er kundeutbytte?
Kundeutbytte er en unik fordel for deg som er skadeforsikringskunde i Gjensidige i Norge. Det er helt uavhengig av prisene våre og er ikke en rabatt. Når vi gjør det bra, betaler vi aksjeutbytte til dem som eier aksjer hos oss. Gjensidigestiftelsen er vår største eier med 62 % av aksjene. Stiftelsen får derfor 62 % av aksjeutbyttet når Gjensidige går med overskudd. Dette aksjeutbyttet gir Stiftelsen videre til Gjensidiges skadeforsikringskunder i Norge som kundeutbytte
Størrelsen på kundeutbyttet du får utbetalt er avhengig av hvor mye du betalte for skadeforsikringer i året som gikk. Beløpet varierer fra år til år, og i 2020 får du tilbake 13,7 % av det du betalte for skadeforsikringene dine i 2019.
-
Hvorfor kom kundeutbytte senere enn vanlig i 2020?
Da koronaviruset rammet Norge i vår, oppfordret myndighetene oss til å holde tilbake aksjeutbyttet til eierne våre. Årsaken var at pandemien skapte stor usikkerhet om den økonomiske utviklingen. Dermed fikk ikke Gjensidigestiftelsen pengene sine fra oss. Da kunne de heller ikke dele ut kundeutbytte til deg som er kunde hos oss, rett og slett fordi det ikke fantes noe å dele ut. Nå mener styret i Gjensidige at det er forsvarlig å dele ut aksjeutbytte – og du kan endelig få kundeutbytte.
-
Utbetaling og tid
-
Når får jeg pengene på konto?
Utbetalingstid avhenger av hvorvidt du har registrert konto for kundeutbytte tidligere år. Alle som fikk kundeutbytte i fjor tilbys pengene automatisk overført til samme konto, med mindre kunden har skiftet bank og/eller avsluttet konto.
Utbetalingsløsning Utbetalingstid 1. Hvis du er tilbudt automatisk utbetaling (passiv bekreftelse av kontonummer) 1. november 2. Hvis du logger inn og bekrefter/endrer kontonummer Ca. 1 uke 3. Hvis du benytter kunderådgiver for å bekrefte/endre kontonummer Ca. 1 uke -
Hvordan fungerer automatisk utbetaling (passiv aksept)?
Mange av kundene våre vil få brev eller e-post om at vi overfører pengene til samme konto som ved forrige utbetaling av kundeutbytte. Er du en av disse kundene behøver du ikke å bekrefte kontonummeret ditt. Vi har kontrollert at kontoen fremdeles er aktiv og vil overføre kundeutbytte til deg innen 1 uke etter endringsfristen. Dato for endringsfrist er 1. november.
Dersom du ønsker å endre eller bekrefte kontonummer, kan du logge inn og gjøre det. Endrer eller bekrefter du kontonummeret før endringsfristen får du pengene på konto allerede etter ca. 1 uke. Du kan med andre ord fremskynde utbetalingen ved å endre eller bekrefte kontonummeret.
-
Kan beløpet trekkes fra på neste faktura?
Nei, det kan ikke trekkes fra.
Kundeutbytte er ikke en rabattordning. Det er en overskuddsdeling.
Skillet mellom kundeforholdet (Gjensidige Forsikring ASA) og eierforholdet (Gjensidigestiftelsen) gjør at kundeutbyttebeløpet ikke kan gis som rabatt.
Regnskapsmessig kan ikke kundeutbyttet betraktes som en regulering av premieinntekten. Beløpet er skattepliktig, og bør skilles fra løpende forsikringer/forsikringspremie.
-
Er det noe minstebeløp for utbetaling?
Ja, beløp under 150 kroner utbetales ikke – dette av hensyn til blant annet kostnader forbundet med utbetalingen. Det er generalforsamlingen i Gjensidigestiftelsen som har vedtatt dette.
-
Jeg kommer ikke igjennom løsningen for å få utbetalt kundeutbytte på nettsidene – hva gjør jeg?
Det kan hende det er stor pågang på nettsidene for øyeblikket. Du kan enten prøve igjen senere eller ringe oss på 915 03100 (bruk tastevalg 2) så vil vi hjelpe deg.
-
Kriterier for å få kundeutbytte
-
Hvem får kundeutbytte?
Alle skadeforsikringskunder som:
- Har opptjent premie i kalenderåret Gjensidige utbetaler utbytte for.
- Er kunde i Gjensidige Forsikring på tidspunktet Gjensidigestiftelsen vedtar at det skal utbetales kundeutbytte. Det skjer som regel i en generalforsamling.
- Er registrert med et norsk offentlig nummer (fødselsnummer eller D-nummer).
- Er forsikringstaker i juridisk forstand.
Noen unntak:
- Beløp under 150 kroner utbetales ikke – dette av hensyn til blant annet kostnader forbundet med utbetalingen.
- Engasjement hos datterselskapene (Tennant, Gjensidige Bank, Gjensidige Pensjonsforsikring, osv.) teller ikke som grunnlag for utbetaling.
- Se spesielle regler for medlemmer av yrkesorganisasjoner i spørsmålet under.
De samme reglene gjelder for kunder i Brannkassene.
-
Hva med kundeutbytte til medlemmer av yrkesorganisasjoner?
Når det gjelder de kollektive forsikringsavtalene, som for eksempel spesialpriset innboforsikring, gruppeliv og familieulykkesforsikring, er det organisasjonen som er forsikringstaker og disponerer kundeutbyttet for disse forsikringene. Om du som kunde har ytterligere spørsmål, kan du ta kontakt med den organisasjonen du er medlem i.
-
Påvirker skader jeg har hatt kundeutbytte?
Nei. Kundeutbytte er ikke en rabattordning. Det er en overskuddsdeling. Eventuelle skader påvirker ikke din andel av kundeutbytte.
-
Får jeg kundeutbytte hvert år?
Dersom Gjensidige Forsikring utbetaler aksjeutbytte, har Gjensidigestiftelsen som majoritetseier, vedtatt at deres andel skal komme skadeforsikringskundene i Gjensidige til gode i form av kundeutbytte. Siden den unike tilleggsfordelen ble innført i 2008 har det blitt utbetalt kundeutbytte i elleve av tolv år. Ut i fra dette kan man trygt si at det er stor sannsynlighet for å få utbetalt kundeutbytte årlig.
Størrelsen på kundeutbyttet baseres på forrige års resultat og beslutninger tatt av styrende organer.
-
Hvordan utbetales kundeutbytte til dødsbo?
Dersom en kunde er tildelt kundeutbytte, men har falt fra på generalforsamlingstidspunktet, vil beløpet gå inn i dødsboet. Informasjonsbrevet om kundeutbytte blir stilet til avdødes etterlatte.