-
Hva er viktig for meg å tenke på når jeg sparer i fond?
Vi anbefaler at du holder deg til den planen du la til grunn da du startet sparingen. Fondssparing er som oftest langsiktig og da bør du ikke selge aksje- eller rentefond nå. Hvis du likevel er urolig for sparepengene dine, kan du ta kontakt.
-
Kan jeg få snakke med en rådgiver?
Ja, vi er her for deg, så ønsker du en prat med en av våre autoriserte finansielle rådgivere, er det bare å ta kontakt. Sammen kan vi blant annet gå gjennom risikotoleransen din, mål og tidshorisont for sparingen.
Send e-post til ps@gjensidige.no eller ring oss på 915 03100 mandag til fredag mellom klokken 8 og 16, så hjelper vi deg.
-
Kan jeg endre sparebeløpet i avtalen min?
Ja, det kan du. Send en e-post til pensjon.privat@gjensidige.no. Oppgi forsikringsnummer, et telefonnummer til deg på dagtid og nytt ønsket sparebeløp.
-
Kan jeg stanse sparingen min i en periode?
Ja, det kan du. Send en e-post til pensjon.privat@gjensidige.no. Oppgi forsikringsnummer, et telefonnummer til deg på dagtid og når du ønsker å gjenoppta sparingen.
-
Er det tidsfrister for fondsbytte?
Ja. Du må gjøre fondsbytte før klokken 13.30 dersom det skal bli utført neste virkedag.
-
Jeg er skremt av koronasituasjonen. Kan jeg selge fondsandeler nå?
Ja, du kan ta ut sparepenger når som helst. Unntaket gjelder penger du eventuelt har spart i Individuell pensjonssparing (IPS) som har bindingstid.
-
Er det sannsynlig at verdien av fondene mine vil falle mer?
Ja, det er i dag historisk store svingninger på børsene. Det medfører at verdien av investeringene dine kan synke ytterligere.
-
Risikerer jeg å miste sparepengene mine?
Når vi i Gjensidige investerer på vegne av kundene våre så sprer vi pengene på hundrevis av selskaper både i aksje- og rentemarkedet. Selv om mange selskaper risikerer å gå konkurs som følge av koronasituasjonen, er det en forsvinnende liten mulighet for at det går så langt som spørsmålet indikerer.
-
Bør jeg utnytte situasjonen og trappe opp fondssparingen min nå?
Historisk har aksjemarkedene steget etter store fall. Over tid har oppturene vært større enn nedturene. Vurderer du å investere mer nå, må du være klar over at risikoen er ekstra høy i dagens marked og at du må ha lang tidshorisont.
-
Vil jeg få utbetalt pensjonen min som normalt?
Ja, alt som angår kundeforholdet ditt hos oss fungerer som normalt. Det betyr at inn- og utbetalinger gjennom pensjonsavtaler og annen fondssparing skjer som avtalt.
De fleste pensjonspenger er trygt plassert i utbetalingstiden. Utbetalingen følger markedet, og derfor kan du oppleve at verdien av den svinger.
Dette gjelder ikke ved utbetaling av IPS. Der sikrer vi pensjonspengene dine ved å plassere de i Gjensidige Likviditet slik at du får en garanti mot negativ avkastning.
-
Jeg vurderer en engangsutbetaling fra en Fondskonto Link. Er det lurt?
Hvis du ikke trenger pengene i dag, anbefaler vi at du utsetter uttaket til markedene har roet seg. Historien viser at nedgangstider i aksjemarkedet blir avløst av oppgangstider. Over tid har oppturene vært større enn nedturene.
Koronaviruset – informasjon til deg som sparer i fond i Gjensidige
Det globale utbruddet av koronaviruset har fått store konsekvenser for mange fondssparere. Når det er sagt, er det viktig å huske at på sikt vil viruset miste den kraften det har nå. Vi forventer at økonomien vil gå tilbake til normalen, men akkurat når det skjer vet ingen.
Vi anbefaler at du holder deg til den planen du la til grunn da du startet sparingen. Fondssparing er som oftest langsiktig og da bør du ikke selge aksje- eller rentefond nå. Hvis du likevel er urolig for sparepengene dine, kan du ta kontakt. Vi er her for å hjelpe deg og gi gode råd.