Young woman. Happy. In car with key.

Derfor er bilforsikringen så dyr for deg

Når du kjøper bil, er det ikke bare den som koster. Dette kan du gjøre for å betale mindre for forsikringen.

Erlend Brox Linge
Erlend Brox Linge i Gjensidige

Er du under 25 år, må du regne med å betale mer for bilforsikringen enn folk som er eldre enn deg. Mye mer.

– Folk mellom 18 og 24 år betaler i snitt rundt 40 prosent mer for forsikringen enn de som er eldre. Enkelt sagt betyr det at hvis en 30-åring betaler 10 000 kroner i året for bilforsikringen, må du ut med omtrent 4 000 kroner mer, sier produktutvikler Erlend Brox Linge i Gjensidige.

Hvor stor er risikoen for at akkurat du krasjer? Det må forsikringsselskapet beregne når det skal gi deg en pris på bilforsikringen. Bilen din har naturligvis mye å si. En nyere bil med mange hestekrefter og mye utstyr er dyrere å forsikre enn en eldre og enklere modell. Antall sitteplasser, drivstofftype og mye annet spiller også inn.

Hva med deg? Jo, bostedet ditt og ikke minst alderen din har stor betydning. Forsikringsselskapenes statistikk er nemlig klinkende klar: Unge bilførere krasjer oftere enn andre.

– Biler eid av folk under 25 år har cirka 50 prosent flere skader enn snittet. Skadene på disse bilene er dessuten ofte mer omfattende enn på gjennomsnittsbilen, opplyser Linge.

Erlend Brox Linge
Erlend Brox Linge i Gjensidige

Gammel bil og lite erfaring

Det er spesielt når det gjelder utforkjøringer at unge bilførere er overrepresentert. Høy fart er årsaken som går igjen i mange saker.

– Gammel bil og liten kjøreerfaring er i utgangspunktet ikke en gunstig kombinasjon, kommenterer Linge.

Han viser til at nyere biler har sikkerhetssystemer som kan hjelpe deg når kjøreforholdene er vanskelige eller det oppstår en farlig situasjon. I en eldre modell er det ikke like mye hjelp å få. Hvis du i tillegg har liten erfaring som sjåfør, øker risikoen for at du ikke klarer å holde bilen på veien.

– Nyere biler er dessuten mer rustet for større kollisjoner. De har for eksempel flere airbager som beskytter føreren og eventuelle passasjerer, sier Linge.

20 prosent av Gjensidiges «bilpark» er nye biler, det vil si maks fire år gamle. Litt over 1 prosent av disse bilene tilhører en person under 25 år. Til sammenligning eier denne aldersgruppen 9 prosent av bilene som er eldre enn 20 år.

Unge har lavere bonus

Bonus er en rabatt du får av forsikringsselskapet som belønning for skadefri kjøring. Alle forsikringsselskapene gir en startbonus. Du begynner altså aldri på null. Likevel tar det tid å opparbeide seg maks bonus på 75 prosent.

– Naturlig nok har ferske bileiere lavere bonus enn folk som har kjørt bil en stund. Unge har i snitt 50 til 60 prosent bonus. Gjennomsnittskunden har 70 prosent. Bare dette utgjør en forskjell i prisen på rundt 50 prosent, opplyser Linge.

De dårlige nyhetene står altså i kø. Men én ting slår positivt ut med tanke på pris: Mange unge velger bort full kasko. Det er billigere å kjøpe delkasko eller bare ansvarsforsikring (sistnevnte kan du ikke velge bort). Det kan være aktuelt hvis bilens verdi ikke er stort større enn årsprisen for full kasko.

– Med tanke på forsikring, er det for så vidt bra at du har en eldre bil som ikke trenger toppdekningen. På den andre siden innebærer dette at bilen sannsynligvis ikke er like sikker som en nyere bil. En eldre modell må i tillegg oftere på verksted, kommenterer Linge.

Tips til bruktbilkjøpet

Audun Bergerud i NAF
Audun Bergerud

Det er ikke noe særlig hvis pengene du sparer på å kjøpe en eldre bil ikke går med til å reparere den. Eller enda verre – at bilen er direkte farlig å kjøre. Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF gir følgende råd:

– Gjør det du kan for å forsikre deg om at bilen er i bra teknisk stand. Det omfatter en grundig prøvekjøring, gjerne sammen med en bilkyndig person. Vær kynisk og styr unna biler som har «trøbbel» skrevet over hele dashbordet. Legg bort tanker om at «ja, men det er lett å fikse» eller «det er ikke så farlig», sier han.

Flere bruktbiltips fra NAF:

  • Sjekk serviceheftet. Det er bilens verdipapir. Her får du informasjon om kjørelengde og et bilde av bilens tekniske stand.
  • Få bilen undersøkt hos NAF eller et annet verksted. Det koster litt der og da, men kan hjelpe deg å unngå et dyrt bomkjøp.
  • Gjør egne undersøkelser. Forhør deg om den aktuelle modellen hos et verksted eller en merkeforhandler. Sjekk hvordan den i sin tid gjorde det i kollisjonstesten utført av Euro NCAP.
  • Unngå bruktbilenes luksusfeller. En del såkalte premiumbiler har sunket mye i pris. Disse bilene har mye avansert sikkerhets- og annet utstyr som er kjekt å ha, men som koster flesk å bytte når det går i stykker.
  • Skriv kontrakt. Den dokumenterer det som er avtalt i forbindelse med kjøpet slik at du unngår at det blir ord mot ord i en eventuell tvist.
Audun Bergerud i NAF
Audun Bergerud

Belønner øvelseskjøring

Erlend Brox Linge peker på flere muligheter for å få ned prisen på forsikringen.

– Hvis du brukte Gjensidiges øvelseskjøringsapp og logget minst 2 000 kilometer i den, gir vi 60 prosent startbonus på din første bilforsikring. Vanlig startbonus er 40 prosent. I tillegg kan du få tilbake opptil 10 000 kroner av det du har betalt for forsikringen frem til du fyller 23 år. Betingelsen er at du unngår skader med bonustap, forteller han og legger til:

– Det aller viktigste rådet er å tilpasse farten etter kjøreforholdene. Det er bedre å ankomme bestemmelsesstedet noen sekunder senere enn å ikke komme frem.

Sist oppdatert: