Moped

Dette trenger du for å kjøre moped

Å ferdes på moped i trafikken er ikke bare bare, verken for de helt ferske eller for de som går fra bil til tohjuling, ifølge kjørelærer.

Hvert år selges det i overkant av 2 000 nye mopeder og scootere, viser tall fra Motorsykkelimportørenes Forening (MCF). I tillegg kommer et stort bruktmarked. Kjøperne er primært 16-åringer som vil ha større bevegelsesfrihet. Men - også stadig flere voksne har fått øynene opp for de motoriserte tohjulingene.

Selv om mopeder har en tillatt toppfart på kun 45 kilometer i timen, er det ikke bare å sette seg på setet og kjøre av gårde. Hvis du ikke har førerkort for bil, går veien til mopedlappen via fire trinn: trafikalt grunnkurs, grunnleggende opplæring, trafikal del og avsluttende opplæring. Når du er gjennom alle trinnene, kan du ta teoriprøve og få førerkortet.

Se Statens vegvesens oversikt over trinnene

Trafikalt grunnkurs påkrevd før øvelseskjøring

Øyvind Årbogen i ATL
Øyvind Årbogen

– Alle trinnene inneholder et visst antall obligatoriske timer. Hvor mange du til sist bruker, er avhengig av dine evner på mopeden. Det handler mye om å øve på egen hånd, sier trafikklærer Øyvind Årbogen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Du kan imidlertid ikke bare sette deg på mopeden og prøve deg frem mens mamma eller pappa ser på fra bilen.

– Nei, før du i det hele tatt setter deg på mopeden og starter den, må du ha vært igjennom trafikalt grunnkurs. Det kan du ta fra du er 15 år gammel, sier Årbogen.

Øyvind Årbogen i ATL
Øyvind Årbogen

Veileder må være på motorsykkel

Når trafikalt grunnkurs er i boks, er det klare regler for hvordan øvelseskjøringen skal foregå.

– Den skal skje sammen med en veileder. Personen må være over 25 år, ha hatt lov til å kjøre moped i minst fem år, og dessuten ha motorsykkellappen. Det er ikke tillatt å kjøre etter i bil eller på moped. Veilederen må følge deg på motorsykkel, understreker den erfarne trafikklæreren.

Både elev og veileder skal ha gule vester med en L på ryggen, og dere må kunne kommunisere mens dere kjører.

– En løsning kan være å be om å låne kommunikasjonsutstyr av en trafikkskole. Det er også mulig å lage en egen løsning ved hjelp av mobiltelefon, sier Årbogen.

Sørg for å bli sett

Når du kjører moped, er du langt mer involvert i trafikken enn når du sykler eller går. Samtidig er du veldig liten. Dette er noe en mopedist må bli vant til og alltid være oppmerksom på.

– Glem aldri at du er liten, «usynlig» og langsom sammenlignet med de andre. Derfor må du alltid gjøre deg synlig. Plasseringen din i trafikken kan være helt avgjørende, sier Årbogen.

Trafikklæreren peker på det han kaller handlingsrom – altså rommet du og andre trafikanter kan bevege dere i uten å komme borti hverandre.

– Du må aktivt skaffe deg handlingsrom. Derfor må du for eksempel aldri ligge i noens blindsone, og du må alltid bruke blinklys når du skal endre retning, fastslår han.

Ikke slurv med beskyttelsen

Bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Skulle noe skje, er det viktig å være godt beskyttet. En full MC-drakt er kanskje i overkant når du skal hive deg på scooteren. Men en tykk jakke, bukse og gode hansker er nyttig hvis du plutselig havner på asfalten. Hjelmen er likevel viktigst.

Og den bør være i god stand, ifølge Jan Fleinsjø i Gjensidige.

– En hjelm har et ytre hardt skall og et indre mykt skall som demper støt. Det mange ikke vet, er at det myke skallet forringes over tid. Det blir hardere, og støtdempingen reduseres betraktelig. Det kan bli fatalt i en ulykke, advarer han, og viser til at hjelmprodusentene er tydelige i sin anbefaling om å bytte hjelm hvert femte år.

Fleinsjø påpeker at du i hvert fall ikke bør satse på å arve hjelm fra andre. Det gjelder ikke minst hvis den har riper eller andre skader som tyder på hard medfart. Hjelmen må nemlig ikke utsettes for harde slag – uansett hvor bakvendt det kanskje høres ut. Ett enkelt slag kan nemlig redusere beskyttelsen betraktelig.

– Dersom du har hatt et uhell, uansett hvor lite, og hjelmen har vært i bakken med deg inni, skal hjelmen byttes. Mange produsenter anbefaler at du også erstatter en hjelm som har falt fra styret og ned på asfalten, sier Fleinsjø, og legger til:

– Ikke spar penger på hjelmen, du har bare ett hode.

Bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Fra bil til moped

Les mer om de tre ulike mopedforsikringene

De siste årene har flere voksne tatt mopeden fatt. Har du førerkort for bil, behøver du heller ingen ytterligere opplæring for å kjøre tohjuling. Årbogen i ATL er likevel klar på at overgangen krever tilvenning.

– Det er viktig å være bevisst på størrelsen din. I situasjoner hvor du og bilen din lett blir sett, kan du være nærmest usynlig på moped.

Dette gjelder ikke minst ved køkjøring.

– Det er fullt lovlig å liste seg frem mellom bilene – så lenge du holder deg i kjørefeltet ditt. Mange har imidlertid opplevd uhell fordi de havnet i blindsonen på en bil som skiftet fil. Du må ganske enkelt alltid være ekstra påpasselig, sier Årbogen.

Les mer om de tre ulike mopedforsikringene

– Den minste får unngjelde mest

Fleinsjø i Gjensidige opplyser at det skjer et hundretalls mopeduhell av ulike slag hvert år.

– I trafikken er det ofte den minste som får unngjelde mest. Heldigvis er det flest materielle skader som meldes inn. Det kan imidlertid bli dyrt å reparere selv mindre skader, sier han, før han avslutter:

Mopeden må ha ansvarsforsikring – akkurat som bil. Utover dette vil jeg anbefale å velge forsikring ut fra hvor ny og dyr mopeden er. Husk at mopeder ikke bare blir skadet i trafikkuhell. En del blir også stjålet og utsatt for hærverk.

→ Vært uheldig med kjøretøyet? Meld skade her

Sist oppdatert: