Familie fyller takboksen før avreise på ferie.

Hvor mye koster det å la takboksen sitte på?

Hvor mye betyr takboksen for drivstofforbruket? Og er det andre tips til hvordan batteriet eller tanken kan holde litt lenger?

Kommunikasjonssjef Christine Eiker Winther Foto: Harald A. Møller AS
Christine Eiker Winther Foto: Harald A. Møller AS

Takboks – eller skiboks – er viktig for norske bilister, men mange synes det er tungvint å ta den av og på. Så hvorfor ikke la den sitte på hele tiden?

– Mange ser på takboksen som helt nødvendig for å få utnyttet bilen maksimalt, for eksempel når de skal på hyttetur eller sommerferie. Det lages svært gode og aerodynamiske takbokser i dag, men de kan føre til økt energi- eller drivstofforbruk, sier kommunikasjonssjef Christine Eiker Winther i Audi og ŠKODA.  

Akkurat hvor stor kostnaden blir, avhenger av boksens form og vekt.

– Det er umulig å gi et eksakt tall. Til det er det for stor forskjell på takboksene, påpeker Eiker Winther.

Kommunikasjonssjef Christine Eiker Winther Foto: Harald A. Møller AS
Christine Eiker Winther Foto: Harald A. Møller AS

Blir fort penger av det

Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø bekrefter at det er vanskelig å tallfeste kostnaden.

– Samtidig verserer det tall som sier at en ganske vanlig takboks øker forbruket med ti prosent. Legger du det til grunn, tar det ikke lang tid før det blir penger av det, sier han.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er gjennomsnittlig kjørelengde i Norge litt over 11 000 kilometer per år.

– Hvis disse blir kjørt med en boks på taket, vil det utgjøre mange watt eller liter drivstoff, påpeker Fleinsjø.

Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Hva tynger bilen?

Vekt påvirker også energiforbruket. De fleste takbokser har vektbegrensning. Dette er i første rekke for å unngå å påvirke bilens kjøreegenskaper ved å laste høyt og tungt. Men en fullastet takboks merkes også på batteriet eller tanken.

– Hvis du vil kjøre med boksen på taket, bør du i det minste tømme den for tunge ting som ikke må være der, foreslår Christine Eiker Winther. Hun understreker at spørsmålet om vekt gjelder alt utstyr, som for eksempel hundebur eller dekk. Ta ut det du ikke bruker i hverdagen, er rådet.  

En tommelfingerregel mange retter seg etter er at 50 kilo ekstra vekt gir to prosent mer drivstofforbruk, forteller Jan Fleinsjø.

– Det kan jo være et greit utgangspunkt, sier han og legger til at det også her er vanskelig å gi et tall som gjelder for alle. For eksempel vil ekstra vekt ha mer å si for en liten bil med liten motor enn i en stor og kraftig bil.

Tips til økonomisk kjøring

Christine Eiker Winthers generelle råd er at det er smart å kjøre uten takboks eller lasteholdere hvis du ikke trenger dem. Samtidig er hun klar på at elbil-sjåfører som regel ikke trenger å bekymre seg for verken vekt eller luftmotstand ved normal kjøring.

Med både høye strøm- og drivstoffpriser, er det likevel ikke dumt å begrense forbruket. Kan du gjøre mer enn å demontere takboksen eller stativet og redusere vekten?

– Ja, sier Gjensidiges Fleinsjø. – Det er flere enkle grep du kan gjøre. Mange har med kjørestilen å gjøre. Blant annet bør du når det er mulig få bilen raskt opp i marsjfart, for så å holde deg der uten stor variasjon i farten. Slik kjøring er både økonomisk og trygg, sier han og forklarer:

– Hyppig nedbremsing og påfølgende fartsøkning krever energi. Derfor gjelder det å ha god oversikt over trafikken, se så langt framover du kan og holde god avstand. Hvis bilen har manuelt gir, er det lurt å kjøre på så høyt gir som mulig for å holde turtallet nede.

Andre tips er å sørge for riktig dekktrykk, holde vinduer lukket og begrense bruken av aircondition.

Christine Eiker Winther konstaterer at forbruket også avhenger av ytre faktorer som for eksempel temperatur, føre, veibane og trafikk.

– Vi anbefaler dessuten å følge serviceprogrammet til bilen. En godt vedlikeholdt bil er en mer effektiv bil, sier hun.  

Sist oppdatert: