Elbil fylt til randen med kofferter

Hvor tung bagasje tåler bilen?

Fyller du bilen med folk og bagasje? Det kan være ulovlig. Stikkordet er nyttelast.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Fire-fem personer, en hund, kofferter, mat og drikke for en uke ... Det blir fort mye bagasje når mange skal på tur. Men vet du hvor tung last du kan ha og fremdeles kjøre bilen din lovlig?

– Alle biler har en tillatt nyttelast, som enkelt sagt er bagasje og passasjerer. Litt mer formelt: Nyttelast er bilens tillatte totalvekt minus egenvekt. Med andre ord: høy egenvekt betyr mindre nyttelast, forklarer bilteknisk konsulent Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Han presiserer at sjåføren er medregnet i bilens egenvekt, men kun med 75 kilo. Hvis du veier mer enn dette, vil «overvekten» spise av nyttelasten.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Nyttelast varierer mye fra bil til bil

Bensin- og dieselbiler har generelt høyere tillatt nyttelast enn elbiler. Men det er store variasjoner fra modell til modell. Og det er ikke alltid størrelsen som teller. En stor bil kan ha lavere nyttelast enn en mindre.

I tillegg kan du bli lurt av størrelsen på bagasjeromet. En bil med stort bagasjerom kan fort ha lavere tillatt nyttelast enn en modell med mindre lagringsplass, sier Fleinsjø.

Oppgitt nyttelast kan være feil

Du finner informasjon om nyttelast i vognkortet. Men i en del tilfeller må tallet tas med en klype salt.

– Du risikerer at tallet for bilens egenvekt gjelder modellen med minst utstyr. Dermed vil ekstrautstyr som for eksempel store felger, hengerfeste og panoramatak legge mange kilo til den oppgitte egenvekten. Hvis den er høyere enn den som er oppgitt i vognkortet, blir nyttelasten redusert tilsvarende. I verste fall må du faktisk veie bilen din for å finne ut hvor mye du kan laste den med, sier Fleinsjø.

Nyttelast – et eksempel

Selv har Fleinsjø nettopp kjøpt en bil med 387 kilo nyttelast. Hva betyr det i praksis? Som et eksperiment fylte han en koffert på 75 x 50 x 32 centimeter (120 liter) med vinterklær. Den veide 25 kilo.

– Hvis vi da tenker oss at jeg skal på tur med tre venner, kan regnestykket bli slik:

Tre venner som hver veier 90 kilo: 270 kilo

Fleinsjø selv – som har 75 kilo av sine 90 kilo inkludert i bilens egenvekt: 15 kilo

Bagasje (tilsvarende fire kofferter): 100 kilo

Til sammen: 395 kilo nyttelast

– I min bil må vi altså ha med oss mindre eller fordele oss på to biler. Jeg tror ikke at gjengen rekker å slanke seg nok i tide, sier Fleinsjø med et smil.

Overvekt gir dårligere trafikksikkerhet

Hva er konsekvensene av overvekt? For det første vil det påvirke kjøreegenskapene. Fjæringer, bremser og så videre vil fungere dårligere. Og jo tyngre bilen er, dess lettere blir den et offer for g-kreftene i svinger. Fordelingen av vekt betyr også mye. Jo tyngre bilen er bak, jo dårligere bakkekontakt får forhjulene.

– Overvekt går altså ut over trafikksikkerheten. Og hvis du blir stoppet av politiet, må du regne med å sette igjen bagasje eller folk. Hvis du overstiger tillatt nyttelast med 30 prosent, får du bot. I verste fall kan du miste førerkortet, sier Fleinsjø.

Han legger til at du kan risikere at produsentens garanti ikke dekker feil som skyldes unormal eller uriktig bruk av produktet. Et siste ris bak speilet: Du kan få redusert erstatning fra forsikringsselskapet hvis overvekt er medvirkende årsak til et uhell.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien