Mobil med knust skjerm.

Mobilskjermer i knas for millioner

Har du opplevd at skjermen på telefonen din har knust? Bare i løpet av fjoråret betalte Gjensidige mer enn 32 millioner kroner i erstatning til kunder med knust mobilskjerm.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige
Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige

I tillegg er det store mørketall, ifølge kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad.

– Det selges i underkant av to millioner smarttelefoner i Norge hvert år. Folk flest har ikke egen forsikring og må dekke reparasjon eller ny mobil av egen lommebok. Derfor er det umulig å vite akkurat hvor mye knuste skjermer koster forbrukerne, konstaterer han.

Rysstad viser til en undersøkelse, utført av Ipsos for Gjensidige i 2016. Da kom det fremt 1 av 3 har opplevd å miste mobilen i bakken, eller at den har fått vannskade og blitt ødelagt.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige
Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige

Anbefaler deksel

Hva kan du gjøre for å redusere risikoen? Rysstads råd er å skaffe et deksel til telefonen. I tillegg til at telefonen blir beskyttet, gjør dekselet den mindre glatt, slik at den ikke så lett glir ut av hånden eller en lomme.

Husk sikkerhetskopi

En telefon kan alltids erstattes. Det er ikke alltid tilfellet med innholdet på den. Hvis du sikkerhetskopierer bilder, video og andre ting du har lagret, risikerer du ikke at det går tapt.

– Mange har blitt avhengig av mobilen. Vi oppbevarer «et helt liv» der. Og når skjermen blir ødelagt, kan mye stoppe opp, sier Rysstad.

Billig reparasjon med forsikring

Kommunikasjonssjefen forteller at den beste innbodekningen i Gjensidige dekker reparasjon av telefonen hvis skjermen blir knust.

– Egenandelen er 1000 kroner. Reparasjonen utføres av en autorisert serviceleverandør, og telefonen leveres tilbake innen 3 –5 dager, forklarer Rysstad.

Sist oppdatert: