Rundkjøring i Oslo sentrum.

Slik skal du kjøre i rundkjøringen

Det smeller som aldri før i norske rundkjøringer. Følg disse reglene og rådene, så kommer du trygt gjennom.

Rundkjøringer er et tema som lett ender opp i en opphetet diskusjon med steile fronter. For hvordan er egentlig reglene for disse «trafikkmaskinene»?

Dette er på grensen til å være et lurespørsmål. Det finnes nemlig ikke egne regler for rundkjøringer – de regnes om veikryss. Derfor må vi tilpasse reglene for veikryss når vi kjører inn i, gjennom og ut av en rundkjøring. På veien får vi hjelp av skilting og oppmerking i veibanen. Det hjelper også om vi bruker våre sosiale antenner for å bidra til en smidigere trafikkavvikling.

Skadestatistikken viser at dette er lettere sagt enn gjort. Finans Norge melder om økning i antall skader i rundkjøringer. I 2024 var det mer enn 5 000 skadetilfeller, mens det var under 4 000 i 2014. Noe av økningen kan nok forklares med stadig flere rundkjøringer. Like fullt kan vi slå fast at rundkjøringer byr på problemer for bilistene.

Mye å passe på i en rundkjøring

Oda Berger Engelstad i Norges Trafikkskoleforbund
Oda Berger Engelstad

– Det er ikke tvil om at det kan være vanskelig å navigere i en rundkjøring, spesielt når det er tett trafikk, konstaterer fagrådgiver Oda Berger Engelstad i Norges Trafikkskoleforbund.

Hun forteller at trafikkskoleelever må lære seg å bruke reglene om blant annet vikeplikt og plassering. I tillegg må de terpe på fartstilpassing, tegngiving og annet som styrker samhandlingen med andre trafikanter.

– Dette er også relevant for oss som har kjørt bil en stund, slår Engelstad fast.

Test deg selv: Kjører du riktig i rundkjøringen?

Oda Berger Engelstad i Norges Trafikkskoleforbund
Oda Berger Engelstad

På vei inn i rundkjøringen

Fart:

Den største utfordringen for trafikkskoleelevene er at veldig mange bilførere har for høy fart inn mot rundkjøringen, forklarer Engelstad.

– Dette gir både sjåføren selv og medtrafikantene dårlig tid til å finne ut av vikeplikt, plassering og tegngivning. Når du reduserer farten i god tid, rekker du å vise tydelig hvor du skal ved hjelp av plassering og tegngivning. I tillegg kan du kommunisere gjennom blikkontakt. Dermed får medtrafikantene anledning til å justere kjøringen sin på en god måte, sier Engelstad.

Vikeplikt:

I rundkjøringen kommer alle bilene fra venstre. Disse har du vikeplikt for (vikepliktskiltet ved innkjøringen forteller at du har vikeplikt for kryssende trafikk). Greit – men vi er vel også vant til at biler skal kjøre inn i den rekkefølgen de ankom rundkjøringen?

– Ja, men i praksis kan du bli nødt til å vike for mange biler fra venstre som ankom rundkjøringen etter deg. Når det kommer et tog av biler i en lang rekke, er det rett og slett ikke plass til at du kan kjøre inn, kommenterer Engelstad.

Hun forteller at det ikke er regler om fletting i rundkjøring. Likevel bør vi samarbeide med andre trafikanter når det er mye trafikk. Det kan for eksempel bety at du viser hensyn og hjelper andre frem i stedet for å stå på retten din.

Plassering:

Skal du til høyre eller rett frem i en firearmet rundkjøring, bør du plassere deg til høyre. Om du skal til venstre eller helt rundt, plasserer du deg til venstre.

Det er tillatt å legge seg i venstre felt hvis du skal rett frem. Det er spesielt aktuelt i en trearmet rundkjøring – eller når det er to felt på vei inn, gjennom og ut. Statens vegvesen anbefaler likevel at du bruker høyre felt, fordi det bidrar til å fjerne tvil om hvor du skal.

– Husk at skilting og oppmerking på stedet alltid overstyrer generelle regler, sier Engelstad.

Blinklys:

Med blinklyset forteller du medtrafikantene hva du planlegger. Det gjelder både de bak deg, ved siden av og foran deg. Skal du ut i første avkjøring, blinker du til høyre i god tid før du ankommer rundkjøringen. Men hva om du skal til venstre eller helt rundt (til avkjørsel 3 eller 4)?

– Da bør du bruke venstre blinklys før og i rundkjøringen. Når du har passert utkjøringene du ikke skal ut gjennom, bytter du til høyre blinklys for å vise at du skal ut, sier Engelstad.

Har du hatt lappen lenge, lærte du kanskje å ikke blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen. Nå mener imidlertid myndigheter, interesseorganisasjoner og andre aktører at dette er et godt bidrag til økt sikkerhet og fremkommelighet.

– Test deg selv når du venter på å kjøre inn i en rundkjøring. Synes du det blir lettere å lese trafikkbildet hvis andre biler bruker venstre blinklys for å vise hvor de skal? Jeg tipper at svaret er ja, sier Engelstad.

Gjennom rundkjøringen

Inne i rundkjøringen har du vikeplikt hvis du skal bytte felt. Det er de samme reglene som gjelder her som ved feltskifte på vanlig vei.

Det betyr at bilen som skal skifte felt har vikeplikt for «kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses». En vanlig situasjon: En bil som kom inn i venstre felt skifter til høyre på vei ut av rundkjøringen. Bilføreren vil da ha vikeplikt for biler som allerede ligger i høyre felt.

– Bruk blinklyset for å varsle medtrafikanter om den planlagte retningsendringen – akkurat som når du skifter felt på vanlig vei, sier Engelstad. Hun understreker at riktig bruk av blinklys ikke fritar deg fra ansvaret hvis du bryter vikeplikten.

Ut av rundkjøringen

Utkjøringen bør ikke by på problemer så lenge du har plassert deg i riktig felt. Blink til høyre når du har passert avkjøringen(e) du ikke skal ut av. Bruk speilene og sjekk blindsonen for å være sikker på at det er klar bane.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien