
Små steiner gjør stor skade
Reparasjon av frontruter etter steinsprut koster forsikringsselskapene rundt 1,6 milliarder kroner i året.
– Våren er her, noe som medfører at sesongen for steinsprutskader har startet for fullt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
De fleste glasskadene skyldes dårlige veier, strøsand og at små steiner virvles opp og smeller inn i frontruten, forklarer han. Ofte fra møtende biler. Totalt måtte nærmere 250.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet i løpet av 2021. Erstatningene endte på 1,6 milliarder kroner, eller 4,4 millioner hver eneste dag.
– Trolig vil minst like mange bileiere oppleve denne type skade, også i år, sier Voll.
Ny og kostbar teknologi
Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.
– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på rundt 30.000 kroner, sier Voll.
Hold avstand
Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.
– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Voll.
Derfor er reparasjonen gratis
Kostnadene ved å skifte en rute er store. Med varmetråder i frontvinduet, eller andre tekniske innretninger, er kostnadene ekstra høye, ifølge kommunikasjonssjefen.

– Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel, avslutter han.