Grus. Asfalt. Bildekk

​Små steiner gjør stor skade

Du kan få fikset steinsprutskaden helt gratis.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige
Arne Voll

Kakk! Lyden av stein mot glass er fæl. Og det er skikkelig kjedelig å få en «rose» i frontruten. Men dette skjer hele tiden, og våren er høysesong for steinsprutskader.

I 2022 måtte nærmere 270 000 bileiere på verksted med skadet frontrute. Det kostet forsikringsselskapene 1,7 milliarder kroner. Det tilsvarer 4,7 millioner kroner hver eneste dag, viser tall fra forsikringsbransjen. 

– Den gode nyheten er at det er mye billigere å reparere en skadet frontrute enn å skifte den. Derfor sier vi at du slipper du egenandelen hvis verkstedet kan reparere steinsprutskaden, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. 

Med andre ord: Får du en steinsprutskade, bør du avtale tid hos verkstedet så raskt som mulig. Hvis ruten kan repareres, slipper du egenandelen på minst 2 500 kroner som du må regne med å betale hvis den må skiftes. Forutsetningen er at du har delkasko eller kaskoforsikring.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige
Arne Voll

Reparasjon er billigere enn ny frontrute

– Dette er en «vinn vinn» for deg og for forsikringsselskapet. En ny frontrute koster Gjensidige minst 10 000 kroner, men stadig oftere kommer regningen for ny frontrute og kalibrering på rundt 30 000 kroner, sier Voll.

Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.

Reparasjon av steinsprutskade er klimavennlig

Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass
Morten Bjørlo

Reparasjon er dessuten mye mer klimavennlig enn ny frontrute. Hurtigruta Carglass har beregnet at reparasjon gir opptil 44 kg mindre karbondioksidutslipp enn utskifting.

– Bare tenk på avfallshåndteringen. De fleste reparasjoner fører ikke til mer avfall enn du kan ta med deg. Men du skal ikke skifte mange hele frontruter før du trenger en lastebil for å frakte dem vekk, sier Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass

Bjørlo forteller at Belron-konsernet, som Hurtigruta tilhører, utfører tre millioner reparasjoner årlig. Det utgjør en besparelse på hele 126 000 tonn karbondioksid.

Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass
Morten Bjørlo

Beskytt steinsprutskaden med tape

De fleste glasskadene skyldes dårlige veier, strøsand og at små steiner virvles opp og smeller inn i frontruten. Ofte fra møtende biler.

– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men dette er dessverre ingen garanti mot skade, sier Arne Voll. Han mener flere bør vurdere å få ettermontert skvettlapper på bilen sin.

I dag følger skvettlapper sjelden med når du kjøper ny bil. Men ofte er det både enkelt å bestille og ettermontere dem. Skvettlapper kan hindre mange steinsprutskader på lakk og frontruter, både på din egen og andres biler, sier kommunikasjonssjefen.

Hvis du får en rose i frontruten, bør du dekke den til raskest mulig med blank tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det bli umulig å reparere den.

– Beskytt skaden og bestill time hos verkstedet med én gang. Det tjener alle på, sier Voll .

Etter at snøen har smeltet dukker grus og stein frem i veibanen. Mange får seg en uønsket «rose» i frontruta i disse dager.
STEINSPRUT: Når snøen smelter, ligger det grus og stein igjen i veibanen. Mange får seg en uønsket «rose» i frontruta i disse dager. Foto: Hurtigruta Carglass

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor