Mann vasker bildekk.

Vask dekkene før du setter dem bort

Da varer de lenger, og du sparer mye jobb til våren. Men styr for all del unna Zalo-vannet!

Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid
Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid AS

Før du setter bort sommerdekkene for vinteren, bør de få en skikkelig omgang med børste og såpevann. Hvorfor? Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid peker på tre gode grunner.

1. Dekk og felger ser bedre ut og varer lenger

– Veistøv og asfaltrester bakes inn i dekksidene og påvirker gummikvaliteten negativt. Jevnlig rengjøring og behandling øker dekkets levetid, mens vask av felgene er viktig for å bevare lakken og glansen, sier Bredal. Som bilpleieentusiast er han også opptatt av det estetiske.

– Møkkete felger trekker ned inntrykket av en ellers ren og pen bil. Og hvis du skal selge felgene eller dekkene, kan du oppnå en bedre pris for et velholdt sett enn et som bærer preg av manglende vedlikehold.

2. Det er lettere å rengjøre hjulet når det ikke sitter på bilen

– Nå kan du vaske i kriker og kroker uten å ligge på alle fire. Det gjelder spesielt innsiden på dekk og felg, hvor det ellers er nesten umulig å komme til. Dessuten er det lettere å fjerne skitt som er noenlunde fersk enn den som har godgjort seg gjennom vinteren, påpeker Bredal.

3. Til våren er det hyggelig å hente frem rene hjul

– Når vinteren er på hell og våren venter med tørre veier, er det deilig med alt som er gjort, fremholder bilpleieguruen.

Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid
Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid AS

Slik vasker du dekkene

Dekk skal vaskes med alkalisk såpe, ikke avfettingsmidler. Avfetting vil forringe kvaliteten på dekket. Zalo-flasken lar du stå i fred på kjøkkenbenken. Oppvaskmidler tørker ut fettet i gummiblandingen og fremskynder dekkets aldringsprosess, understreker Bredal.

Videre kan det virke praktisk å vaske dekkene med en utslitt oppvaskbørste. Men den har for stiv bust.

– Det er kjemikaliene som skal gjøre jobben, ikke hard skrubbing. I bilrekvisitabutikken får du gode og miljøvennlige produkter som gjør jobben raskere og mer effektivt enn du klarer å få til med oppvaskmiddel, skrubb og muskelkraft, sier eksperten.

Vask både dekksidene og gripeflaten. Etterpå er det viktig å skylle godt og lenge med vann. Såperester som får tørke, kan lage flekker som er vanskelige å få bort.

Slik vasker du felgene

Du har kanskje allerede skjønt det: Spesialmidler er tingen også her. Bruk av oppvaskmiddel vil føre til at metallet oksiderer mye lettere, advarer Bredal.

– Fremgangsmåten er som på dekkene: Jobb produktene skånsomt inn i skitten og skyll godt etterpå. Felgrens er ikke bare laget for å rengjøre felgen, men også for å ivareta den over tid – samtidig som dekket ikke blir skadet når du søler. Ellers finnes det mange kombiprodukter. Se etter teksten «Wheel & Tire» på flasken, sier han.

Etterbehandling av dekk og felger

Etter vask og tørk bør du sette dekket inn med gummifornyer/dekkfornyer. Den forebygger uttørking av gummiblandingen og virker avstøtende på skitt. I tillegg blir dekkets glans og farge bevart. Viktig: Ikke spray gummifornyer på gripeflaten. Da blir dekket glatt.

– På felgene bruker du en felgforsegler, som du får både som spray og som krem. Forsegleren gjør overflaten «hydrofobisk», det vil si at skitt, søle og bremsestøv ikke fester seg så lett. Har felgen fått riper, kan du polere den før du legger på forsegling, sier Bredal.

Han legger til at fornyer og forsegler på hjulene også vil føre til at det samler seg mindre skitt i hjulbrønnen.

Slik lagrer du dekkene

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Når du skifter hjul på bilen, er det smart å samtidig se litt nøye på dem, anbefaler bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

– Er felgen skadet? Tåler mønsterdybden enda en sesong? Er mønsteret like dypt på hele gripeflaten, eller ser du tegn på at dekket er skjevt slitt? I så fall bør du få verkstedet til å sjekke hjulstillingen, sier han.

Levetiden til et bildekk blir også påvirket av måten det blir lagret på. Det bør skje innendørs på et mørkt og kjølig sted uten for store svingninger i temperaturen. Dekk som ikke er montert på felg kan lagres stående.

– Dekk på felg kan stables liggende oppå hverandre. Å henge dem på veggen er aller best. Poenget er å skåne mønsterflaten for trykk, sier Fleinsjø.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor