Dashbord i bil.

Vet du hva denne lampen i dashbordet betyr?

Den viser at det blir litt farligere og litt dyrere å kjøre videre.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

Hvis denne lampen lyser rødt, er det et signal om at du bør svinge innom en bensinstasjon og sjekke lufttrykket i dekkene dine.

Tyre Pressure Monitoring System – TPMS – har vært påbudt i nye biler siden 2014. Dette systemet registrerer lufttrykket i dekkene når bilen er i bevegelse. Blir trykket i et dekk for lavt, går det et signal fra en sensor – og du får et varsel på dashbordet, forklarer teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

Han legger til at systemet også kan oppdage en punktering som du ikke har registrert. Det kan skje hvis det står en spiker eller en annen skarp gjenstand i dekket slik at luften lekker sakte ut.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

Riktig lufttrykk er viktig for veigrepet

– Dekkene utgjør kontaktflaten mellom bilen og underlaget og lufttrykket er avgjørende for bilens veigrep og kjøreegenskaper, sier bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø

– Fra et økonomisk ståsted fører lavt lufttrykk til større rullemotstand, som igjen fører til økt drivstofforbruk. Dekket blir dessuten fortere slitt, med de konsekvensene det får både for sikkerheten og lommeboken, sier Fleinsjø.

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø

Dyrt å bytte lufttrykkmålere

Tore Lillemork forteller at de fleste bilmodeller har TPMS-sensorer som sitter inni dekket ved ventilen.

– En annen og sjeldnere variant er forbundet med ABS-systemet. En sensor registrerer antall omdreininger på dekket og varsler ved avvik. Et dekk med lavt lufttrykk har mindre radius mot veibanen og derav flere omdreininger enn et dekk med riktig trykk, sier han.

Den mest brukte løsningen går på batteri. Når batteriet er flatt, må hele måleren skiftes. Ikke nok med det: De øvrige tre må også byttes. Det er ingen billig affære.

– I tillegg må målerne kalibreres hver gang du legger om fra sommer- til vinterdekk, og omvendt. Dette må ofte utføres av et verksted, opplyser Lillemork.

Å benytte dekk uten sensor er i prinsippet mulig. Da må du imidlertid kjøre med en konstant rød lampe i dashbordet. Dessuten vil det bli oppført som en mangel på neste EU-kontroll.

– Moderne biler blir mer og mer som datamaskiner på hjul. Ulempen er at de kan være kostbare å vedlikeholde og reparere. Fordelen er at bilene blir stadig tryggere, konstaterer Lillemork.

Sist oppdatert: