Hopp til innhold
Et ungt samboerpar sitter ved et bord og bruker datamaskinen

AvtaleGiro og betaling av forsikring

Få svar på hvordan du oppretter eller endrer AvtaleGiro og løser problemer med faktura og betaling.

Opprette og endre AvtaleGiro

Med AvtaleGiro kan du trekkes 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Du kan selv velge hvilken dato du trekkes på. 

Logg inn og skriv til oss, så hjelper vi deg.

  1. Si opp AvtaleGiro i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
  2. Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
  3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro.

Logg inn og opprett AvtaleGiro. Vi deler opp årsprisen i månedlige betalinger. Du får automatisk AvtaleGiro på alle forsikringene dine.
 

Det kan være flere grunner til at du ikke får opprettet AvtaleGiro:

Du har byttet bank, men har ikke sagt opp AvtaleGiroen

  1. Si opp AvtaleGiro i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
  2. Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
  3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro.

 

Du finner ikke kontoen du ønsker å knytte AvtaleGiroen til

  1. Sett deg sammen med kontoeier.
  2. Du som er forsikringstaker må logge inn til "Betaling og faktura".
  3. Klikk på Opprett AvtaleGiro og logg inn med kontoeiers Bank-ID.
  4. Velg kontoen dere ønsker AvtaleGiro på.

Trenger du fortsatt hjelp, kontakt oss på 915 03 100.

Vi anbefaler at beløpsgrensen settes til 3 ganger månedsbeløpet ditt.

Beløpsgrensen er maksimumsbeløpet du ønsker at blir trukket fra kontoen din med AvtaleGiro per måned. Er grensen for lav, går ikke betalingen igjennom. Avhengig av når i forsikringsåret du oppretter AvtaleGiro, kan månedsbeløpet variere med hvor mange måneder årsprisen deles på.

Ønsker du å endre beløpsgrensen, må dette gjøres i banken din. Vi har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense du har i avtalen med banken din.

Du må si opp AvtaleGiro i nettbanken din.

For hver endring du eller vi gjør på forsikringen din, så vil du motta disse dokumentene i postkassen din:

  • Forsikringsdokumenter som bekrefter endringen.
  • Faktura uten KID og kontonummer. Denne er kun informasjon og skal ikke betales.

 

Avtalegiro
Du får en oppdatert betalingsoversikt som reflekterer de siste endringene. Neste trekk vil følge den nye betalingsoversikten.
Ved oppsigelse, vil siste trekk vanligvis bli flyttet til måneden etter oppsigelsen.

eFaktura/giro
Du får en regning med nytt beløp som du skal betale.
Hvis du får igjen penger, vil vi enten trekke beløpet fra på neste regning eller tilbakebetale det til kontoen din.

Betaling

Har du en AvtaleGiro med trekkdato i slutten av måneden, trekkes ikke beløpet hvis det treffer en helg eller helligdag. Da vil det skyves til neste måned. Pass på at beløpsgrensen din er høy nok til å dekke dette.
 

Årskostnaden for forsikringen din vil deles på antall måneder som er igjen av forsikringsåret. Det vil si at om du kommer sent i gang med AvtaleGiro, vil det månedlige beløpet bli høyere da årsprisen deles på færre måneder.

Du betaler kun for de dagene forsikringen har vært gjeldende. Det vil si at du får tilbake pengene for dagene som er igjen frem til hovedforfall.

Hvor mye du får igjen, er avhengig av hvilken type forsikring du sier opp. Båt-, MC-, moped-, eller snøscooterforsikring har sesongjusterte priser fordi sesongvariasjoner påvirker sannsynligheten for skade.

  • Hvis du fortsatt har forsikringer hos oss, trekker vi beløpet fra på neste regning. 
  • Hvis du ikke har forsikringer hos oss, får du pengene inn på bankkontoen vi har registrert.
  • Har du AvtaleGiro, blir de resterende trekkene justert for det beløpet du har til gode.

Det kan være to grunner til dette:

1. Ofte mottar vi en oppsigelse etter at vi har sendt det siste AvtaleGiro-trekket til banken din.

Når vi mottar oppsigelsen blir det siste AvtaleGiro-trekket stoppet, og det sendes et nytt trekk.

Det nye trekket inneholder

  • beløpet fra den siste måneden (AvtaleGiro-trekket som ble stoppet)
  • beløpet fra de siste dagene frem til oppsigelsen din

AvtaleGiro-trekket som ble stoppet vil fortsatt være synlig i nettbanken. Dette kan du slette.

2. Du har sagt opp en båt-, MC-, moped-, eller snøscooterforsikring. Disse forsikringene har sesongjusterte priser.

Hvis du vet at det er nok penger på kontoen og trekket fortsatt ikke har gått, kan det være flere grunner:

Beløpsgrensen er for lav.
Vi anbefaler at du endrer beløpsgrensen til 3 ganger månedsbeløpet ditt.

  1. Logg inn i nettbanken din. 
  2. Endre beløpsgrensen.

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 


Du har byttet bank og ikke opprettet AvtaleGiro på nytt.

  1. Si opp AvtaleGiroen i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
  2. Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
  3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 


Du har fortsatt samme bank, men har knyttet AvtaleGiroen opp til en konto du ikke bruker lengre.

  1. Logg inn i nettbanken din.
  2. Endre hvilken konto du ønsker at AvtaleGiroen skal trekkes fra.

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 

"Betalingsoversikt Avtalegiro" gir deg oversikt over fremtidige trekkbeløp.
Logg inn i postkassen og last ned betalingsoversikten du ønsker å se nærmere på.

Du kan

  • betale med eFaktura i nettbanken din. eFaktura oppretter du ved å gi aksept til et register i nettbanken din. Det kalles «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» avhengig av hvilken bank du benytter. 
  • få tilsendt regning i posten.

Som standard sendes det ut èn regning hvert år. Ønsker du halvårlig eller kvartalsvis regning, må du betale et tilleggsgebyr.
 

Betal alltid den siste utsendte regningen for hvert forsikringsnummer. Denne erstatter tidligere regninger.

Datoen finner du øverst i høyre hjørnet.

I postkassen din vil du alltid kunne se informasjon om beløpet som skal betales på den siste utsendte fakturen. Merk at denne fakturaen kun er ment som informasjon og inneholder ikke KID og kontonummer.
 

Vi fornyer forsikringen din en gang i året. Da sender vi ut nye forsikringsdokumenter.

De nye dokumentene mottar du 35 dager før et nytt forsikringsår.
Hvis du betaler månedlig, vil den siste måneden i gammelt forsikringsår ikke være betalt når du mottar de nye dokumentene.

Du skal ikke betale noe ekstra. Neste trekk vil gå som normalt.

Faktura uten KID og kontonummer skal ikke betales. Denne er kun ment som en oversikt for deg og sendes ut 

  • hver gang du gjør en endring på forsikringen din, for eksempel øker kjørelengden.
  • når du har kjøpt en ny forsikring.
  • ved fornyelse.