AvtaleGiro og betaling av forsikring
Få svar på hvordan du oppretter eller endrer AvtaleGiro og løser problemer med faktura og betaling.
Opprette Avtale Giro
Logg inn og opprett avtale med BankID. Vi deler opp årsprisen i månedlige betalinger. Bestillingen gjelder for alle forsikringene dine i Gjensidige.
Det kan være du har en gammel eFaktura-avtale, eller en eldre avtale som sperrer for opprettelse av ny AvtaleGiro.
- Si opp eksisterende avtale i nettbanken din (eFaktura/AvtaleGiro)
- Vent 2-3 arbeidsdager
- Logg inn og opprett ny AvtaleGiro
Hvis dette ikke går, må du kontakte banken din.
Har du en AvtaleGiro trekkdato i slutten av måneden, trekkes ikke beløpet hvis det treffer en helg eller helligdag. Da vil det skyves til neste måned. Pass på at beløpsgrensen din er høy nok til å dekke dette.
Vi anbefaler at beløpsgrensen settes til 3 ganger månedsbeløpet ditt.
Beløpsgrensen er maksimumsbeløpet du ønsker at blir trukket fra kontoen din med AvtaleGiro per måned. Er grensen for lav, går ikke betalingen igjennom. Avhengig av når i forsikringsåret du oppretter AvtaleGiro, kan månedsbeløpet variere med hvor mange måneder årsprisen deles på.
Ønsker du å endre beløpsgrensen, må dette gjøres i banken din. Gjensidige har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense du har i avtalen med banken din.
Det kan være flere grunner til at du har mottatt giro i posten:
- Du har nettopp opprettet AvtaleGiro hos oss.
Fakturen du har mottatt er ren informasjon der du kan se prisen på hver enkelt forsikring og totalsummen for et helt år. Du vil også få en betalingsoversikt for AvtaleGiro som viser trekkbeløp og antall trekk per år.
For å være helt sikker på at alt er ok, sjekk i nettbanken din om AvtaleGiroen er kommet inn, den skal være klar i nettbanken minimum 10 antall virkedager før forfall.
- Du har en ubetalt AvtaleGiro.
Sjekk i nettbanken din om AvtaleGiroen er trukket fra kontoen din. Hvis ikke, skal du ha fått en påminnelse på e-faktura eller e-post. Hvis giroen fremdeles ikke er betalt etter 21 virkedager etter at trekket skulle vært betalt, mottar du automatisk en ny giro for hele året.
- Alle tidligere AvtaleGiroer er betalt.
Hvis du likevel har fått ny giro i posten, ring oss på 915 03 100.
Endre Avtale Giro
Velger du å betale forsikringene dine med AvtaleGiro, vil du få tilsendt betalingsoversikt for fremtidige trekkbeløp. Denne kan du også se på innloggede sider.
Årskostnaden for forsikringen din vil deles på antall mnd som er igjen av forsikringsåret. Det vil si at om du kommer sent i gang med AvtaleGiro, vil det månedlige beløpet bli høyere da årsprisen deles på færre måneder.
Si opp AvtaleGiro i den gamle banken din
- Vente 2-3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank)
- Logge inn og opprette ny AvtaleGiro
Med AvtaleGiro kan du trekkes 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Du kan selv velge hvilken dato du trekkes på.
Kontakt oss gjerne på 915 03100, så hjelper vi deg.
Du må si opp AvtaleGiro i nettbanken din.
Andre betalingsmåter
Du kan
- betale med e-faktura i nettbanken din. E-faktura oppretter du ved å gi aksept til et register i nettbanken din. Det kalles «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» avhengig av hvilken bank du benytter.
- få tilsendt faktura i posten.
Som standard sendes det ut èn faktura hvert år. Ønsker du halvårlig eller kvartalsvis faktura, må du betale et tilleggsgebyr.
Problemer med betalingen
Dette kan du sjekke selv ved å logge inn og se i betalingsoversikten din.
Vi fornyer forsikringen din en gang i året. Da sender vi ut nye forsikringsdokumenter.
De nye dokumentene mottar du 35 dager før et nytt forsikringsår.
Hvis du betaler månedlig, vil den siste måneden i foregående
forsikringsår ikke være betalt når du mottar de nye dokumentene.
På fakturaen vil du se at det derfor står: «Gjenstående beløp fra tidligere avtaleperiode». Dette er siste trekk i foregående forsikringsår. Trekket vil gå som normalt ved neste trekkdato.
Bruk alltid den sist utsendte giroen for hvert forsikringsnummer. Denne reflekterer de siste endringene.
Datoen finner du øverst i høyre hjørne på giroen.
Hvis du har gjort endringer eller sagt opp en forsikring, vil du enten få et tilgodebeløp eller en tilleggsfaktura fra oss med nytt beløp.
Endring eller oppsigelse
For hver endring du gjør på forsikringen din så vil du motta dokumenter som bekrefter dette.
- Hvis du har valgt å betale med AvtaleGiro og du gjør en endring:
Vi sender deg ny Betalingsoversikt for månedsbeløpene som er satt opp, og hvor siste endring på forsikringen er trukket fra eller lagt til i månedsbeløpene - Hvis du har valgt å betale med giro og du gjør en endring:
Du vil enten motta varsel om tilgodebeløp eller en ny giro for gjenstående skyldig beløp
Du vil motta dokumenter som bekrefter opphørsdato, skyldig beløp eller tilgodebeløp.
Du vil motta en sluttavregning som viser hvor mye du skal betale for den perioden du har vært forsikret.
Med AvtaleGiro vil du få en betalingsoversikt. Siste trekk vil belastes måneden etter oppsigelse av forsikringen.
Du betaler kun for de dagene forsikringen har vært gjeldende, så du får igjen pengene for dagene som er igjen frem til hovedforfall.
Hvor mye du får igjen, er avhengig av hvilken type forsikring du sier opp. Noen forsikringer, som MC- og båtforsikring, har sesongjusterte priser fordi sesongvariasjoner påvirker sannsynligheten for skade.
Du får godskrevet beløpet på neste faktura så lenge du fortsatt har forsikringer hos oss. Hvis du ikke har forsikringer hos oss, får du pengene inn på bankkontoen vi har registrert. Har du AvtaleGiro, blir de resterende trekkene justert for det beløpet du har til gode.