A-melding er arbeidsgivers månedlige rapport til myndighetene som blant annet inneholder opplysninger om ansattes inntekt og arbeidsforhold. Alle som har ansatte, eller utbetaler lønn, pensjon eller andre ytelser, skal levere a-melding.
Enklere å oppdatere informasjon om ansatte
Vi henter informasjon om ansatte i pensjonsordninger direkte fra a-meldingen. Det betyr at vi automatisk oppdaterer hvilke ansatte som skal være med i pensjonsordningen, fra når, og hvilken lønn og stillingsprosent de skal ha.
Det gjør det enklere for dere som bedrift, og sikrer riktigere pensjonssparing for de ansatte.
Hvordan bruker vi a-melding?
Via a-meldingen får vi den informasjonen vi trenger om de ansatte til pensjonsordningen:
- ansattdato
- sluttdato med sluttårsaker
- lønn
- stillingsprosent og /eller timer
- om en ansatt er syk, i permisjon eller permittert
Hva må bedriften gjøre?
Bedriften må angi Gjensidige Pensjonsforsikring AS (988343773) som pensjonsleverandør i lønnssystemet. Det gir oss lov til å hente dataene.
Vi foreslår hvilke lønnsarter som skal være pensjonsgivende, ut fra lovverket. Om bedriften ikke har pensjonsgivende lønn utover lovkravet, trenger dere ikke å gjøre noe. Om bedriften har pensjonsgivende lønn utover lovens krav, gjør dere endringer etter å ha logget inn på nettsidene våre.