A-melding – enklere rapportering

A-melding er arbeidsgivers månedlige rapport til myndighetene som blant annet inneholder opplysninger om ansattes inntekt og arbeidsforhold. Alle som har ansatte, eller utbetaler lønn, pensjon eller andre ytelser, skal levere a-melding.

Enklere å oppdatere informasjon om ansatte

Vi henter informasjon om ansatte i pensjonsordninger direkte fra a-meldingen. Det betyr at vi automatisk oppdaterer hvilke ansatte som skal være med i pensjonsordningen, fra når, og hvilken lønn og stillingsprosent de skal ha.

Det gjør det enklere for dere som bedrift, og sikrer riktigere pensjonssparing for de ansatte. Vi gir dere beskjed når vi tar den i bruk for bedriften deres.

Hvordan bruker vi a-melding?

Via a-meldingen får vi den informasjonen vi trenger om de ansatte til pensjonsordningen:

  • ansattdato
  • sluttdato med sluttårsaker
  • lønn
  • stillingsprosent og /eller timer
  • om en ansatt er syk, i permisjon eller permittert

Hva må bedriften gjøre?

Bedriften må angi Gjensidige Pensjonsforsikring AS (988343773) som pensjonsleverandør i lønnssystemet. Det gir oss lov til å hente dataene.

Vi foreslår hvilke lønnsarter som skal være pensjonsgivende, ut fra lovverket. Om bedriften ikke har pensjonsgivende lønn utover lovkravet, trenger dere ikke å gjøre noe. Om bedriften har pensjonsgivende lønn utover lovens krav, gjør dere endringer etter å ha logget inn på nettsidene våre.