Online Trygghet er inkludert i innboforsikringen

Med Online Trygghet får du hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine mot ID-tyveri og misbruk på nettet. Tjenesten er inkludert i Innbo Pluss, Innbo Ung, YS Innbo og Tekna Innbo.

Default

Ingen av oss kan regne med å bruke internett helt uten å legge igjen digitale spor etter oss. Når du besøker nettsteder, legger du igjen opplysninger om deg selv og disse opplysningene er verdifulle for svindlere og kan misbrukes. Det kan få enda større konsekvenser enn om noen bryter seg inn hjemme hos deg.

Derfor tilbyr vi tjenesten Online Trygghet som en del av forsikringene Innbo Pluss, Innbo Ung, YS Innbo og Tekna Innbo. Med Online Trygghet kan du få du hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine mot ID-tyveri og misbruk på nettet. Hvis du har blitt rammet av ID-tyveri, får du hjelp av en rådgiver til å begrense økonomisk tap. Du kan invitere opptil fem av familiemedlemmene dine til å bli brukere av Online Trygghet. Tjenesten leveres av cxLoyalty.

Slik kommer du i gang med Online Trygghet

  1. Gå til innlogget side og scroll ned til «Aktuelt».
  2. Klikk på «Aktiver bruker hos Online Trygghet».
  3. Fyll ut navn, fødselsnummer og epostadressen din og klikk «neste».
  4. Logg deg inn med BankID.

Husk at på innlogget side må du klikke på «Aktiver bruker hos Online Trygghet», ikke «Logg inn hos Online Trygghet». Sistnevnte knapp kan du bruke senere når du har aktivert en bruker. Har du problemer med innlogging, kontakt Online Trygghet på telefon 67 57 58 20.

Dette får du gjennom Online Trygghet

Med Online Trygghet får du tre tjenester i ett

  • Overvåkning: Du kan registrere opplysninger du ønsker hjelp til å overvåke, som navn, kontoopplysninger, personnummer og adresse, og få oversikt når slik informasjon om deg er funnet på nettet. Finnes det informasjon som står i fare for å bli misbrukt, får du automatisk varsel om dette.  
  • Forebygging: Hvis du får et varsel om at viktige opplysninger om deg er funnet på nettet, får du gode råd om hva du selv kan gjøre for å beskytte dem og forebygge misbruk.
  • Hjelp: Om noen har rukket å misbruke identiteten din, får du hjelp til å kartlegge og begrense skadene. Du får også hjelp til å rydde opp i skadene som er gjort og til å slette uønsket innhold fra internett.

Overvåkning

Du kan registrere opptil 30 ulike opplysninger hos Online Trygghet:

  • Personopplysninger: Navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
  • Kort- og bankopplysninger.
  • ID-dokumenter: Passnummer, førerkortnummer og fødselsdato.

Tjenesten gjør et søk på det åpne nettet og mørkenettet innen 24 timer. Deretter fortsetter tjenesten å gjøre regelmessige søk helt automatisk.

Denne overvåkningen gir deg en oversikt over hvilke av opplysningene dine som ligger ute på nettet. Ved hvert funn får du et varsel om hvor opplysningen er funnet. Funnet kan medføre enten en lav, middels eller høy risiko for misbruk. Du får råd om hva du kan gjøre for å sikre dine opplysninger best mulig.

Du velger selv hvordan du vil få tilsendt varsler fra Online Trygghet. Når du har registrert deg, kan du gå til «min profil» og velge å få varsler på SMS eller e-post.

Du kan bare registrere egne opplysninger hos Online Trygghet. Familiemedlemmene dine må selv registrere opplysningene sine på sin egen bruker hos Online Trygghet. Du kan lese om hvordan du inviterer familiemedlemmer under «Ofte stilte spørsmål».

Forebygging

Når du har en bruker hos Online Trygghet finner du alle varslene dine under «Oversikt» sammen med råd for å sikre dine opplysninger og kontoer på nettet. Online Trygghet har rådgivere som du kan kontakte via e-post eller telefon, dersom du ønsker flere råd for å beskytte deg mot misbruk eller fjerne uønsket innhold fra nettet.

Som bruker av Online Trygghet, får du en månedlig oppsummeringsrapport med oversikt over dine varsler og registrerte opplysninger.

Hjelp

Hvis du ønsker hjelp til å rydde opp etter et ID-tyveri, har vi erfarne rådgivere som kan overta saken for deg. Det første rådgiveren gjør er å forebygge ytterligere misbruk. Så jobbes det for å kartlegge omfanget av misbruket og hindre økonomisk tap.

Du får også hjelp til å ta tilbake kontrollen over hackede brukerkontoer og fjerne innhold fra nettet som

  • uønskede bilder og videoer
  • falske profiler opprettet i ditt navn
  • krenkende kommentarer eller trusler i sosiale medier
  • søkeresultater av opplysningene dine

Ofte stilte spørsmål

  • Online Trygghet gjør kontinuerlige søk av opplysningene dine på det åpne nettet og mørkenettet. Dersom de registrerte opplysningene dine blir funnet i overvåkningen, vil du automatisk få et varsel på e-post.

  • Du kan velge om du ønsker varsler via SMS (avsender er cxLoyalty) eller e-post (avsender er online-trygghet), og du får et varsel for hvert søkeresultat. For å få varsler tilsendt på SMS, må du selv aktivt gå inn på siden «Min profil» ved å klikke på ikonet helt til høyre i plattformen. Klikk «Se profil», og du kan aktivere SMS-varslingsfunksjonen.

    Varslene ved funn av dine opplysninger angis med tre fargekoder; grønt, gult og rødt. Grønt betyr lav risiko, gul er middels, og rødt betyr høy risiko for misbruk.

    Du får også månedlige rapporter som gir deg en god oversikt over alle varslene du har fått. Disse epostene er en del av tjenesten, og du kan ikke melde deg av denne e-postlisten.

  • Når du endrer eller legger til nye opplysninger, gjør cxLoyalty et foreløpig søk på mørkenettet og et fullstendig søk innen 24 timer på det åpne nettet. Resultatene fra søket finner du i oversikten din hos Online Trygghet. Etter at du har registrert opplysningene dine, vil de fortsette å overvåke opplysningene automatisk helt til du gjør endringer i innstillingene.

  • cxLoyalty leverer tjenesten Online Trygghet. Selskapet har 40 års erfaring med å skape gode kundeopplevelser. Løsningene deres brukes av totalt 70 millioner forbrukere gjennom 3000 samarbeidspartnere over hele verden. Deres mål er å skape langvarig og god kundelojalitet. Dette gjør de ved å tilby sikkerhets- og livsstilprodukter til sine samarbeidspartnere, blant annet til Gjensidige. De utvikler, administrerer og gjennomfører lojalitets- og kundeprogram som styrker internasjonale merkevarer - inkludert mange av de største og mest respekterte selskapene innen finans, forsikring, detaljhandel, energi, reise og telecom. 

    cxLoyalty har i flere år levert tjenestene sine til kunder som har innboforsikring og barneforsikring hos Gjensidige. Gjennom tjenestene ID-sikring og hjelp ved nettmisbruk, hjelper rådgivere fra cxLoyalty personer med å fjerne uønsket innhold fra nettet. De bistår også personer som har blitt rammet av ID-tyveri og nettmisbruk

    Med Online Trygghet, kan cxLoyalty tilby enda en sikker tjeneste for Gjensidige sine kunder – overvåkning av opplysninger på internett.

     Du kan lese mer på cxLoyaltys nettside.

  • Ja, opplysningene dine er trygge. cxLoyalty lagrer alle opplysninger på sikre nettsteder. De registrerte opplysningene dine er kryptert i databasen deres. Dette betyr at de kan ikke leses selv om en hacker mot formodning skulle få tilgang til brukerdatabasen.

    cxLoyalty gjennomfører sikkerhetstester regelmessig med hjelp av eksterne sikkerhetsspesialister. Dette gjøres for å være sikker på at tjenesten har den beste mulige beskyttelsen mot dataangrep.

    All informasjon som du legger inn i plattformen overføres på en sikker måte og cxLoyalty bruker avanserte sikkerhetssystemer med programvare som oppdager og hindrer angrep av plattformen.

    Nederst på nettsiden til Online Trygghet finner du personvernerklæringen til cxLoyalty. Her kan du lese hvordan de oppfyller kravene til lagring av dine personlige opplysninger i henhold til GDPR.

    • Tjenesten Online Trygghet krever sikker innlogging via BankID.
    • cxLoyalty innehar PCI- and ISO-sertifiseringer som dekker de fysiske sikkerhetsmålene
    • cxLoyalty følger alle gjeldende regler vedrørende datasikkerhet. Dette innebærer at opplysningene du registrerer i plattformen til Online Trygghet blant annet er beskyttet med kryptering, hashing, brannmurer, og systemer for å oppdage og forebygge inntrenging (Intrusion Detection/Prevention System (IDS/IPS).
    • De ansatte i cxLoyalty, inkludert rådgivere som jobber på kontaktsenteret, har ikke tilgang til noen av opplysningene dine.
    • Informasjonen er lagret i et spesielt kryptert datahvelv med sikkerhetssystemet Hardware Security keys (HSM).
  • Du kan få hjelp av en rådgiver ved å ringe cxLoyalty på 67 57 58 20 eller sende en e-post til support@online-trygghet.no.

  • For å invitere et familiemedlem, gå til «Min profil» hos Online Trygghet (ikonet øverst til høyre) og klikk «Vis profil». Fyll deretter ut navn og e-postadressen til den du ønsker å invitere. De du har invitert vil så motta en e-post fra Online Trygghet som forteller dem hvordan de kan aktivere en brukerkonto. Hvis du sier opp innboforsikringen din hos oss, mister du og familiemedlemmene dine tilgangen til Online Trygghet.

    Du kan invitere opp til fem andre familiemedlemmer til Online Trygghet. De må ha fylt 15 år og være registrert på samme adresse i folkeregisteret som deg. De vil få samme tilgang til tjenesten som deg, med mulighet til å få hjelp fra en rådgiver til å fjerne uønsket innhold fra nettet eller rydde opp etter et identitetstyveri.

  • cxLoyalty lagrer opplysningene hos Amazon Web Services sine datasentre i Irland og Frankfurt.

  • cxLoyalty er underlagt GDPRs regler om sikkerhet ved behandling av personopplysninger og følger disse. Skulle et sikkerhetsbrudd allikevel oppstå, vil cxLoyalty være ansvarlig i henhold til alminnelig norsk erstatningsrett.

Personvern

Når du aktiverer tjenesten hos vår leverandør cxLoyalty legger du selv inn navn, e-postadresse og fødselsnummer. cxLoyalty vil deretter sende ditt fødselsnummer til Gjensidige som bekrefter eller avkrefter at du skal ha tilgang til tjenesten Online Trygghet. Vi bruker fødselsnummeret for sikker identifisering.

Vår leverandør cxLoyalty deler fødselsnummeret ditt med Gjensidige for at vi skal kunne

  • bekrefte at du skal ha tilgang til tjenesten
  • gjøre det mulig for deg å logge inn hos cxLoyalty med Bank-ID
  • sørge for at du kan benytte tjenesten så lenge forsikringsavtalen gjelder.

Tjenesten Online Trygghet er en relasjon mellom vår leverandør cxLoyalty og deg som kunde. Gjensidige har ikke tilgang til dine personopplysninger som kontonummer, passnummer og andre opplysninger du registrerer hos cxLoyalty.

Sletting av opplysninger

Du kan når som helst selv slette personopplysninger du har registrert hos cxLoyalty dersom du ikke lenger ønsker at personopplysningene skal overvåkes.

Dersom du ikke lenger ønsker tjenesten Online Trygghet kan du si opp tjenesten direkte hos cxLoyalty. Da slettes brukerkontoen din og alle personopplysninger om deg og eventuelle familiemedlemmer hos cxLoyalty.

Om du sier opp din Innbo Pluss, Innbo Ung, Innbo YS eller Innbo Tekna, slettes også brukerkontoen din og alle personopplysninger hos cxLoyalty.