Bremseskiver.

Sjekk disse før dekkskifte på elbilen

Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene. Sjekk om de har rustet når sommerdekkene skal på, oppfordrer NAF.

Jan Egil Hektoen, bilteknisk konsulent i Gjensidige.
Jan Egil Hektoen

At bremseskivene på bakhjulene ruster gjelder for de fleste biler, forteller bilteknisk konsulent Jan Egil Hektoen i Gjensidige. Dette skyldes at bremsefordelingen er størst på fronthjulene.

– Men elbiler er enda mer utsatt for rust på bremseskivene bak. Hvis man bruker regenerering under kjøring, vil bremsene bak sette seg fast og skivene ruster, sier Hektoen.

Regenerering vil si at bilen selv bremser opp og på den måten gir strøm til batteriet. Kjører man med kraftig regenerering, brukes nesten bare gasspedalen i bilen og faren for rust vil øke.

– Selv har jeg kjørt elbil i mer enn to år, og ved hjulskifte passer jeg alltid på å rengjøre bremsekaliperne bak. I tillegg fortar jeg lange og kraftige oppbremsinger en gang iblant, sier Gjensidiges mann.

Jan Egil Hektoen, bilteknisk konsulent i Gjensidige.
Jan Egil Hektoen

Slik forebygger du «skiverust»

Nil Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal

Har du kjørt gjennom høst og vinter med bremser som er brukt minimalt, er det ekstra viktig å ta en sjekk når dekkskiftet skal gjøres. Idet vinterhjulet er tatt av bilen, ser du bremsene og bremseskiven, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Ser du at det er mye rust, så gjør ferdig hjulskiftet og ta bilen på en kjøretur hvor du gjør noen skikkelige oppbremsinger. Sørg for å gjøre dette i kontrollerte former på en øde veistrekning eller liknende, råder han.

Hvorfor, lurer du? Fordi kraftig bremsing fjerner rusten om den er i overflaten av bremseskivene.

– Mange frykter at bilens bremser kan ta skade ved hyppig bråbremsing, men man ødelegger ingenting – snarere tvert imot. Ved å jevnlig foreta denne typen oppbremsinger sørger man for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Slike kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet.

Les også: Slik lader du bilen best

Nil Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal

Anbefaler årlig service

Er det fremdeles mye rust på bremseskivene etter du har prøvd denne metoden, bør du få undersøkt bremseskivene nærmere.

– Hvis du er usikker på hvor omfattende rusten på bremsene har blitt, er det lurt å ta en tur til et av våre sentre eller et verksted og få sjekket dem, sier Sødal.

En bremsesjekk vil avsløre om bremseskivene må byttes eller om andre deler av bremseopplegget må repareres. Bremseservice hos profesjonelle aktører vil også innebære at du får renset og smurt bremseklossfestene og kaliperne, som klemmer bremseklossene til -skiven.

– Det er viktig å være nøye med at bremsene på bilen fungerer ordentlig. En årlig bremseservice forebygger at bremsene ruster, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Jan Egil Hektoen sier seg enig i at jevnlig vedlikehold er viktig.

– Vi vil nok se en del elbiler som får påvist feil på bakbremsene i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll fremover, avslutter han.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien