Strømkabel plugget inn i bil på en kald vinterdag.

Husk å forvarme batteriet før kjøreturen

... og når du skal lade elbilen underveis. Det gir flere kilometer for pengene.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

En elbil mister rekkevidde i kaldt vær, det er godt kjent. Hva kan du gjøre for å skvise ut av batteriet så mange kilometer som mulig? Kjørestilen din betyr mye. Og det er ett viktig tiltak du kan gjøre før kjøreturen starter, forteller bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

– Stikkordet er forvarming, sier han. – Når batteriet og kupeen er oppvarmet allerede før du begynner å kjøre, har du i stor grad eliminert to viktige faktorer som begrenser rekkevidden: 

  1. Batteriet yter dårligere i takt med synkende temperatur. Det trives best i romtemperatur, rundt 20 grader.
  2. Et varmeapparat som jobber på høygir for å bringe temperaturen i kupeen opp til et behagelig nivå, «stjeler» masse energi fra batteriet. I tillegg skal varmeapparatet varme opp det kalde batteriet, noe som også tar en del av energien som ellers ville gått til elmotoren.
Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Forvarming før hurtiglading

Når du forvarmer bilen mens den er koblet til laderen, vil strømforbruket øke litt. Men det er ikke noe poeng å droppe forvarming av hensyn til strømregningen, mener Fleinsjø.

– Uten forvarming kan du kjøre en kortere strekning før du uansett må lade igjen. Og hvis det må skje på en ladestasjon, der prisen er mye høyere enn hjemme, går vinningen veldig fort opp i spinningen, sier han.

På en lengre tur kan det uansett bli nødvendig med stopp på en ladestasjon. Også da er det smart å forvarme batteriet.

– Har du planlagt en ladestopp, kan du skru på batterivarmerfunksjonen en stund før ankomst til stasjonen. Joda, forvarming tapper batteriet for energi. Poenget er at et varmt batteri lader mye raskere enn et kaldt – noe som gir et kortere opphold på ladestasjonen, sier Fleinsjø.

Forvarming øker trafikksikkerheten

Forvarming gir økt rekkevidde og bedre komfort – og det er lønnsomt. I tillegg vil Gjensidiges bilekspert snakke om trafikksikkerheten.

– Når kupeen er varm, tiner is og snø på vinduene og biltaket. God sikt er helt avgjørende for trygg ferdsel i trafikken. Og du unngår at snøen på taket plutselig kommer seilende ned på frontruten din eller treffer bilen bak deg, sier han og understreker at du må fjerne is og snø selv hvis forvarmingen ikke gjør jobben godt nok. 

Hvordan fungerer forvarming på elbilen din?

Elbil-produsentene har valgt til dels forskjellige løsninger for forvarming. Overordnet er det to kategorier: Elbiler som kun kan varme opp kupeen – og elbiler som kan varme opp både batteriet og kupeen. 

I tillegg: Noen biler kan bare forvarme når de lader. Andre kan forvarme selv om de ikke er koblet til strøm.

– Les instruksjonsboken og be eventuelt forhandleren om å vise deg hvordan dette fungerer i bilen din, er Fleinsjøs råd.

Han forteller at noen modeller starter forvarmingen idet bilen kobles til en hurtiglader. Men det er mer effektivt å forvarme før du ankommer ladestoppen – hvis bilen har denne funksjonen. I noen biler kan du plotte inn en planlagt ladestopp, og bilen begynner å forvarme automatisk til riktig tid.

Når du lader hjemme, har de fleste elbiler en funksjon som lar deg planlegge forvarmingen ut fra avreisetidspunkt. Du kan også starte forvarmingen direkte hvis du skal ut på en spontan tur. 

– Vær oppmerksom på at en vanlig husholdningskontakt på ti ampere normalt ikke gir nok strøm til både lading og forvarming. Da vil bilen belaste hovedbatteriet til forvarming, selv om den er tilkoblet strøm, sier Fleinsjø.

Sist oppdatert: