Hopp til innhold

Informasjon til etterlatte

Mange lurer på hvordan de skal ordne med forsikringer og pensjon etter et dødsfall. Her finner du informasjon om blant annet betaling og oppsigelse av forsikring, utbetaling av livsforsikring og hva som skjer med pensjonsavtaler.

Hva skjer med forsikringene når noen dør?

Forsikringene fortsetter å gjelde etter dødsfallet. Det betyr for eksempel at bilen, huset og innboet fortsatt er forsikret – så lenge forsikringen er betalt.

Hvis den avdøde betalte med AvtaleGiro, trekkes beløpet som vanlig – selv om kontoen er låst av banken etter dødsfallet. Forsikringene fortsetter derfor videre, frem til de sies opp eller overføres.

Forsikringene kan derimot ikke stå i den avdødes navn over lang tid. Derfor er det lurt å overføre eller si dem opp så snart du har mulighet.

Hva om forsikringene ikke har blitt betalt med AvtaleGiro?

Hvis den avdøde betalte for forsikringene med noe annet enn AvtaleGiro, fortsetter de å gjelde så lenge de er betalt for.

  • Hvis forsikringen ble betalt årlig, gjelder den frem til neste hovedforfall.
  • Hvis forsikringen ble betalt hvert kvartal eller hvert halvår, gjelder den ut perioden den er betalt for (neste kvartal eller halvår).

Hvis du har fullmakt og en kopi av skifteattesten kan vi overføre eller si opp forsikringene for deg. Vi kan også utsette betalingen, slik at du får mer tid til å ordne det som trengs. 

Blir ikke forsikringene betalt, sender vi purringsvarsler til den avdødes adresse. Da får du beskjed i god tid før forsikringene avsluttes.

Hvordan overføre eller si opp forsikringene

Hvis du har hatt et dødsfall i familien og ønsker å overføre den avdødes forsikring til deg selv eller si den opp, trenger vi kopi av skifteattesten.

Hvis dere er flere arvinger, trenger vi en fullmakt fra de andre arvingene som dokumenterer at du kan styre boet.

Slik sender du inn dokumentasjon 

Logg inn og last opp skifteattest eller fullmakt. Da kan du også sende oss en melding hvis du lurer på noe. Du trenger ikke være kunde hos oss for å logge inn.

Du kan også få hjelp ved å ringe oss på 21 40 88 00 – vi er her for å svare på spørsmål og bistå deg videre.

Utbetaling av livsforsikring

Hvis den avdøde selv betalte for livsforsikringen, må du kontakte skadeavdelingen vår på 915 03 100 for å få utbetalt forsikringssummen. Åpningstiden er 10-14.

Hvis du betalte for den avdødes livsforsikring, kan du logge inn og melde saken. Vanligvis får du utbetalingen 2-3 uker etter at vi har fått nødvendig dokumentasjon fra for eksempel lege.

Hvor mye får jeg utbetalt?

Informasjon om hvor mye du får utbetalt (forsikringssummen), kan du få ved å logge inn og skrive til oss. Du må vedlegge en kopi av skifteattesten, og en kopi av fullmakten hvis det er flere arvinger.

Pensjon og fondssparing – hva skjer når noen dør?

Når noen som har pensjonsavtaler hos oss dør, får vi automatisk beskjed. Du trenger ikke gjøre noe selv før vi tar kontakt.

Vi kontakter den som er registrert som ansvarlig for dødsboet i Folkeregisteret. Da ber vi om dokumentasjonen vi trenger, før vi eventuelt utbetaler fra den avdødes pensjonsavtale.

Har du spørsmål, kan du ringe oss på 915 03 100 mellom klokken 10 og 15. Du kan også logge inn og skrive til oss – du trenger ikke være kunde hos oss for å logge inn.

Er det informasjon du ikke finner?

Gi en rask tilbakemelding og hjelp oss med å forbedre denne siden.

Blomstereng

Hva er det første du må gjøre etter et dødsfall?

Det er mange praktiske oppgaver å ta hånd om når du mister en du er glad i. Men alt må ikke skje på én gang.