Meld skade, tap, avbestilling og sykdom på reise

Meld saken raskt og enkelt

  1. Finn frem fødselsnummer for alle det gjelder, og dato for hendelsen.
  2. Logg inn og meld saken. Gjelder det avbestilling, kan du registrere saken når du vet hva du får refundert av reise- eller flyselskap. Vi dekker ikke kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik.
  3. Følg saken og skriv til din skadebehandler på innlogget side.
  4. Vi ordner resten.

Logg inn og meld saken

På grunn av stor pågang av reiseskader, er behandlingstiden lengre enn det som er normalt. Det kan ta inntil 6 uker før saken din er behandlet.

Akutt behov for hjelp?

Er du i utlandet og har akutt behov for hjelp? Ring vår døgnåpne alarmsentral på telefon +45 88 24 73 00.

 

Ofte stilte spørsmål

Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

Du må du kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket dine innkjøp, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

Beløpsgrensen varierer mellom våre forsikringer. Logg inn og se hvor mye som dekkes i forsikringsdokumentene dine. Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på reiseforsikringen.

Hvis bagasjen din ikke er kommet til rette etter 3 uker, kan du be flyselskapet om erstatning for tapt bagasje. Vi anbefaler at du gjør dette før du melder saken på reiseforsikringen. Hvis flyselskapet ikke dekker alt, vil vi vurdere erstatning for det som gjenstår.  

Vi erstatter ikke tapt bagasje før den har vært borte i minst 6 uker, fordi vi opplever at bortkommet bagasje stort sett kommer til rette innen den tid. 

Hvis bagasjen kommer til rette etter at vi har utbetalt erstatning, så tilhører den Gjensidige. Bagasjen må da sendes inn til et av våre kontorer, eller du kan beholde bagasjen ved å returnere beløpet vi har erstattet.
 

Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

Hva kan du selv gjøre?

  • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
  • Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
  • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

Hva kan du selv gjøre?

  • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
  • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.

Det er utfordringer med mangel på personell i sikkerhetskontrollene på mange flyplasser nå. Dette kan føre til timelange køer. Slike forsinkelser dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva må du selv passe på?

  • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
  • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.

Kontakt reisearrangøren først for å avbestille. Når du registrerer saken hos oss, skal du oppgi hva reisen kostet, og hva du har fått tilbake av arrangøren.

Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise, må du få legen din til å bekrefte dette.

Avbestilling på grunn av operasjon eller behandling som var planlagt da reisen ble betalt, dekkes ikke.

Avbestilling på grunn av at pass ikke har blitt fornyet, dekkes ikke.

Vi dekker nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente reiserute. Årsaken må være værforhold, teknisk/mekaniske feil, nødlanding eller trafikkuhell.

  • Reise Pluss inntil 25 000 kroner per sikret
  • Reise Ung inntil 25 000 kroner per sikret
  • Student Utland inntil 5 000 kroner per sikret

Ved flyforsinkelse må du kontakte flyselskapet for å se hva du får igjen fra dem, før du registrerer saken hos oss.

Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i landet hendelsen oppsto i.

Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt.