Hopp til innhold

Hus Smart – Vår beste husforsikring med boligalarm

Hus Smart inkluderer brann- og vannalarm og du kan legge til innbruddsalarm om du ønsker. Skreddersydd trygghet for deg og de du er glad i.

Husforsikring og boligalarm i ett

Gir ekstra trygghet og er praktisk og rimeligere enn andre alternativer

Alarmstasjon i beredskap 24/7

Alarmstasjonen er døgnåpen og kontakter nødetater eller vekter ved behov

Full oversikt i appen

Full oversikt og varslinger fra systemet direkte på mobilen

Husforsikringen som holder øye med hjemmet for deg

Med husforsikringen Hus Smart og tilknyttet app får du ekstra trygghet i hverdagen. Med en svært god husforsikring som også inkluderer brann-, vann-, og valgfri innbruddsalarm blir både du og alarmstasjonen varslet om noe skulle skje.

Du kan enkelt installere røykvarslere og vannsensoren selv. Om du ønsker innbruddsalarm sender vi en installatør kostnadsfritt. 

Innbruddsalarm og brann- og vannalarm

Inkluderer:

  • 4 røykvarslere
  • 1 vannsensor
  • 1 alarmsentral
  • Hus Smart app

Det er seriekobling mellom alle de FG-godkjente røykvarslerne med optisk detektering av ulmebrann. Om det skulle oppstå brann varsler brannalarmen med lyd, du får varsel i appen og alarmstasjonen vil kontakte deg for eventuell utrykning med brannvesen. 

Vannsensoren varsler deg i appen når den oppdager vann. Ved en vannlekkasje vil alarmstasjonen kontakte deg og vannskaden dekkes.

Ekstra røykvarslere eller vannsensorer kan kjøpes separat og øker ikke månedsprisen. Du kan sende oss en mail på hus-smart@gjensidige.no for å kjøpe flere.

REDGO bemanner alarmstasjon døgnet rundt med umiddelbar respons for alle som har Hus Smart.

REDGO (tidligere Falck) eies av Gjensidige.

Inkluderer:

  • 1 bevegelsessensor med kamera
  • 1 betjeningspanel med integrert sirene
  • 2 magnetkontakter til dør eller vindu

Innbruddsalarm tilpasses boligen din og ditt behov. Alarmsystemet med skilting utendørs bidrar til å holde potensielle tyver unna, men skulle det skje et innbrudd vil alarmsystemet utløses og en vekter blir sendt til boligen din.

Hus Smart med brann- og vannalarm koster kun 160 kr ekstra per måned sammenlignet med vår nest beste husforsikring Hus Pluss. Det betyr at du får mye for pengene. Om du også ønsker innbruddsalarm vil forsikringen koste 359 kroner ekstra sammenlignet med Hus Pluss.

For å få vite akkurat hva totalprisen blir for huset ditt, kan du bli oppringt og få et tilbud.

Bli oppringt og få et tilbud på Hus Smart

Hus Smart er en ny husforsikring som vi foreløpig tilbyr i Oslo og omegn. Er du usikker på om det gjelder deg? Legg igjen nummeret ditt, så finner vi ut av det.

Hva dekker Hus Smart?

Forsikringen dekker det samme som Hus Pluss, og i tillegg får du røykvarslere, vannsensor og utrykning. Du kan velge å legge til innbruddsalarm også.

 

  • Brannskader: Vi dekker brannskader på bygninger og hageanlegg med ubegrenset sum.
  • Vannskader og rørbrudd: Vi dekker vannskader på bygninger og hageanlegg med ubegrenset sum. Du får også hjelp til å tine utvendige rør.
  • Tyveri: Skader på bygninger og hageanlegg etter tyveri dekkes.
  • Naturskader: Skader på bygninger og hageanlegg etter for eksempel skred, flom eller storm dekkes med ubegrenset sum. Hvis du har en fastmontert brygge tilknyttet eiendommen, dekkes skader med inntil 100 000 kroner.

Når huset skal repareres eller gjenoppbygges etter en skade, garanterer vi å betale alle kostnader uansett hvor nedslitt huset var før skaden. Dette betyr at du får samme erstatningssum uansett om huset er gammelt eller nytt.

Hvis huset blir totalskadet vil forsikringen dekke at restene av huset blir revet, og det blir bygget et nytt hus. Totalskadet betyr at huset er mer enn 75 % skadet, altså så skadet at det ikke er mulig eller hensiktsmessig å reparere det.

Hvis du ønsker det, kan huset bli gjenoppbygget som et miljøvennlig Svanemerket hus.

Vi dekker bekjempelse av mus, rotter og andre skadedyr, og skade som de har forårsaket.

Hvis du velger at du skal leie ut huset når du kjøper forsikringen, dekker vi skade forårsaket av leietaker. Vi dekker også ubetalt husleie i inntil 6 måneder (gjelder kun én gang per leietager), og nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse med inntil 20 000 kroner.

Hvis det oppstår en skade som dekkes av forsikringen og leietakeren din må flytte ut mens vi reparerer skaden, dekker vi alle tapte husleieinntekter.

Hvis et medlem av hus­standen blir rullestol­bruker etter ulykkes­skade eller får et barn som er avhengig av rulle­stol på grunn av medfødt funksjonsnedsettelse, dekker vi ombygging av boligen med inntil 250 000 kroner.

Vi dekker rettslig erstatnings­ansvar som du har pådratt deg som huseier, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader et menneske eller bilen til naboen. Vi dekker rettshjelp og mekling hvis du som eier av huset er part i en tvist, for eksempel med en nabo. For mekling er det ingen egenandel.

I samarbeid med Dr.Dropin, gir tjenesten Helsehjelp 24/7 gir deg og familien din

  • fri bruk av videokonsultasjoner med allmennlege
  • rabatt ved fysisk konsultasjon med allmennlege
  • tilgang på 25 min forebyggende samtale med psykolog (digitalt)
  • rabatt på 45 min konsultasjon med psykolog (fysisk eller digitalt) 
  • oversikt over ventetider ved offentlige behandlingssteder

Les mer om Helsehjelp 24/7.

Vi dekker bekjempelse av skadeinsekter, og råte på innvendige deler av tak, vegg og gulv.

Vi dekker ikke råteskader på dører, vinduer og utvendige vegger og tak.

Hvis en autorisert håndverker gjør en feil som i ettertid fører til skader (følgeskader) på/i huset, er håndverkeren ansvarlig for å reparere feilen og økonomisk ansvarlig for å dekke følgeskader i inntil 5 år.

Hvis håndverkeren ikke utbedrer dette, vil vi dekke eventuelle følgeskader som oppstår inntil 10 år etter at det opprinnelige arbeidet ble utført.

Hus Pluss dekker kostnader ved bekjempelse av stokk­maur, vegge­dyr, hus­bukk, stripet bore­bille, kakerlakk og andre skade­insekter.

Vi dekker skader på u­tett våt­rom i inntil 10 år, forutsatt at arbeidet er gjennom­ført av autorisert hånd­verker.

Hvis du får en lekkasje fra tak eller vegger, dekker vi de innvendige skadene, men ikke reparasjon av selve taket eller veggen. Du har selv ansvar for å vedlikeholde tak og vegger slik at det ikke oppstår lekkasjer.

Du mottar 4 FG-godkjente røykvarslere med seriekobling. Oppstår det brann varsles du med lyd, varsel i app og alarmstasjonen sender brannvesen ved behov.

Vannsensoren varsler deg i appen ved vann slik at du har mulighet til å forhindre vannlekkasje. Ved vannlekkasje kontakter alarmstasjonen deg og vannskaden dekkes.

REDGO bemanner alarmstasjonen døgnet rundt med umiddelbar respons for alle som har Hus Smart.

Innbruddsalarmen kan tilpasses boligen din og behovet ditt. Dersom det skjer et innbrudd vil alarmsystemet utløses og en vekter blir sendt til boligen din.

Last ned Hus Smart-appen

Appen gir deg varsler og full oversikt

Trenger du flere alarmkomponenter?

Når du kjøper husforsikringen Hus Smart leier du alarmkomponentene av oss. Det betyr at om noe skulle gå i stykker eller må oppgraderes, har vi ansvaret for å reparere eller erstatte komponenter.

Om du skulle ha behov for flere komponenter, for eksempel røykvarslere, vil du måtte betale en engangssum for disse. Du leier disse også av oss, men fordelen er at månedsprisen på forsikringen ikke øker. Engangssummen inkluderer eventuell montering.

Send en e-post til hus-smart@gjensidige.no om du ønsker flere alarmkomponenter.

Ofte stilte spørsmål

Nei, du kan når som helst si opp forsikringen uten ekstra kostnad. Dette gjør du ved å ringe oss på 915 03 100.

Ta kontakt med oss på hus-smart@gjensidige.no, og gi beskjed om hvilke komponenter du ønsker fler av og hvor mange.

Månedsprisen på forsikringen vil ikke øke om du kjøper flere og du betaler kun en engangssum for nye alarmkomponenter. 

Nei, det er kun Gjensidigekunder med husforsikringen Hus Smart som kan ha innbruddsalarmen vår.

Ved brann: 
Dersom røykvarsleren utløses vil de varsle med en høy lyd og du får varsel på telefonen. Det går umiddelbart signal til alarmstasjonen. Alarmstasjonen vil kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen. Får de ikke kontakt med deg, vil vi rykke ut med vekter og varsle brannvesenet.

Ved vann: 
Dersom vannsensoren utløses vil du få et varsel på telefonen. Om vannsensoren ikke deaktiveres vil vi kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen og avtale videre tiltak.

Ved innbrudd: 
Dersom innbruddssikringen utløses vil du bli varslet lokalt med en høy lyd gjennom en sirene, samt motta varsel på telefonen. Om innbruddssikringen ikke deaktiveres innen 60 sekunder vil vi kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen. Om du ikke er hjemme eller tar telefonen vil en vekter komme til boligen din.

Det er viktig for oss at opplysningene dine er sikre. Vi vil kun samle inn nødvendige opplysninger. Dette innebærer:

  • Gjensidige vil ha innsikt i hvorvidt systemet ditt er installert og oppkoblet. Dette fordi det er et krav i forsikringen. 
  • Alarmstasjonen (REDGO) vil kontinuerlig motta nødvendige signaler fra systemet for å kunne agere på alarmer og feilmeldinger.
  • Alarmstasjonen (REDGO) får kun tilsendt bilder fra alarmsystemet når en alarm utløses. Det tas ikke videoopptak. REDGO har ikke tilgang til å ta bilder med kameraet.
  • Ajax, som produserer komponentene, har blant annet tilgang på nødvendig informasjon om deg som navn, epostadresse og telefonnummer. For mer detaljert informasjon, se  Personvern for Hus Smart.

Komponentene produseres i Ukraina og er av høy kvalitet. 

Hvis du flytter til en ny bolig må du kjøpe en ny husforsikring og få nytt utstyr installert. Kontakt oss på 915 03 100, så hjelper vi deg. Dersom kjøper av boligen du flytter fra vil beholde utstyret kan de det. Gi beskjed til oss, så kontakter vi ny eier.

Om du velger å si opp Hus Smart-forsikringen din vil du bli bedt om å sende tilbake sensorkomponentene. Returen er kostnadsfri og du vil motta en fraktetikette på mail. Om du har utvidet med innbruddsalarm kan du bestille en installatør for kostnadsfri demontering.

Komponentene som følger med innbruddsalarmen tilpasses boligen din og behovet ditt. Installasjon av innbruddssikringen er kostnadsfri og gjennomføres av en sertifisert montør. Ring oss på 915 03 100, så får du rådgivning tilpasset boligen din.

Det er viktig at utstyret installeres i henhold til brukerveiledning som følger med. Teknisk support gis på telefon 24 24 06 18, men du kan også bestille installasjonshjelp ved å sende en e-post til hus-smart@gjensidige.no.