Hopp til innhold
En hånd holder en svart nøkkelbrikke mot et elektronisk betjeningspanel.

Hjelp og veiledning – Hus Smart

Her finner du nyttig informasjon om hvordan du bruker alarmsystemet du har gjennom Hus Smart-forsikringen din.

Ofte brukte funksjoner i appen

Legg til brukere

Du bestemmer selv hvem som skal kunne håndtere alarmen og motta varslinger. Du legger til nye brukere ved å skrive inn e-postadressen deres. Mottaker vil da få en e-post med link til å laste ned Hus Smart-appen og opprette bruker. 

Slik legger du til brukere: 

  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på alarmsentralen.  
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og scroll ned til Space-innstillinger. 
  3. Velg "Brukere" og trykk på ”Send invitasjoner”. Her kan du skrive inn mailadressen til personen du vil invitere til Hus Smart.
Sett opp faste rutiner / lag automatiseringer

Du trenger tilgang

Du trenger tilgang for å kunne opprette og endre automatiseringer i Hus Smart-appen. For å få tilgang eller hjelp til å lage automatiseringer kan du ringe vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13. Vi jobber med forbedringer av appen og etter hvert vil denne funksjonaliteten være tilgjengelig uten at du må ringe alarmstasjonen.

Sett opp faste rutiner / automatiseringer:

  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på alarmsentralen.  
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne.  
  3. Velg «Scenario og tidsstyring».    
Sett opp scenario for Yale Doorman

Du trenger tilgang

For å få tilgang eller hjelp til å lage scenario for Yale Doorman i Hus Smart-appen, kan du ringe vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13. Vi jobber med forbedringer av appen og etter hvert vil denne funksjonaliteten være tilgjengelig uten at du må ringe alarmstasjonen.

Du lan lage to typer scenarioer:  

  • Ved armering/desarmering: Låsen påvirkes av statusen til alarmen. For eksempel kan døren låse seg når du skrur på alarmen.
  • Utløst av enhet: Alarmen påvirkes av låsen. For eksempel kan alarmen skru seg av når du låser opp døren.

Slik får du alarmen til å automatisk skru seg av når du låser opp døren:

  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og velg dørlåsen.  
  2. Trykk på tannhjulet øverst til høyre.  
  3. Velg "Scenario" også "Lag et scenario". 
  4. Velg “Utløst av enhet”. 
  5. Velg “Låst opp” også “Neste”.  
  6. Velg “Alarm AV” og gi scenarioet et navn – for eksempel "dør låst opp". 
Skru på kodelås og Face ID
  1. Trykk på menyen øverst i venstre hjørnet, ikonet med de tre strekene. 
  2. Velg "App innstillinger". 
  3. Gå videre til "Systeminnstillinger" og aktiver "Kodelås". Du velger selv en firesifret kode.
  4. Etter at du har aktivert kodelåsen, kan du aktivere Face ID i "Systeminnstillinger" for raskere pålogging.
Skru på tofaktorautentisering (2FA)

Ønsker du ekstra sikker pålogging i appen kan du skru på tofaktorautentifisering. Slik gjør du det:

  1. Trykk på menyen øverst i venstre hjørnet, ikonet med de tre strekene. 
  2. Velg "App innstillinger" 
  3. Gå videre inn på "Kontobeskyttelse". Her kan du aktivere tofaktorautentisering (2FA).
Endre på varslinger

Du kan selv velge hva du skal få varslinger om. Du kan for eksempel få beskjed hvis alarmen går, hvis en komponent trenger nytt batteri, hvis innbruddssikringen skrus av eller på, eller hvis noen låser seg inn.

Slik endrer du varslingene:

1.   Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på alarmsentralen.   2.   Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og scroll ned til Space-innstillinger.  3.   Velg "Brukere" og velg den brukeren som du skal endre varslinger for.  4.   Velg "Varslingsinnstillinger".

Endre navn på enheter og rom

Du trenger tilgang

Du trenger tilgang for å endre navn på rom og enheter i Hus Smart-appen. For å få tilgang eller hjelp til å endre, kan du ringe vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13. Vi jobber med forbedringer av appen og etter hvert vil denne funksjonaliteten være tilgjengelig uten at du må ringe alarmstasjonen. Endre romnavn:

  1. Gå til “Rom” i bunnmenyen. Her kan du også legge til flere rom om du ønsker det. 
  2. Trykk på tannhjulet tilhørende det rommet du ønsker å endre navn på.  
  3. Endre navn og trykk på «Lagre».  

Endre enheter:

  1. Gå til «Enheter» i bunnmenyen og velg den enheten du ønsker å endre navn på.
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og skriv ønsket navn i feltet merket «Navn».
Juster volum på sirenen

Du trenger tilgang

Du trenger tilgang for å endre volum på sirenen i Hus Smart-appen. For å få tilgang eller hjelp til å endre volum kan du ringe vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13. Vi jobber med forbedringer av appen og etter hvert vil denne funksjonaliteten være tilgjengelig uten at du må ringe alarmstasjonen. Endre volum på sirenen:

  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på sirenen.  
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og velg «Innstillinger for pipelyder»
  3. Scroll helt den og sett «Pipevolum» til ønsket alternativ.
Fjerne eller opprette nye adgangskoder
  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på alarmsentralen.  
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og velg «Adgangskoder».
  3. Her kan du legge til nye ved å trykke på knappen «Legg til kode».
  4. Gå inn på en kode dersom du ønsker å endre navn, slette eller deaktivere den.

Ofte stilte spørsmål om appen

Er det mulig å legge til enheter fra andre systemer?

Det er kun mulig å legge til enheter som hører til Hus Smart (fra Ajax) og Yale Doorman. Det er ikke mulig å hente ut sensordata til bruk i andre smarthusløsninger.

Hva kan jeg bruke appen til når jeg har vann- og brannalarm uten innbruddssikring?

Hus Smart-appen bruker du til montering av vann- og brannalarmen. Når alarmen er montert og tilkoblet alarmstasjonen, vil appen gi deg varsler dersom noe skulle skje. Du kan også bruke den til å sjekke temperaturen i rommene hvor komponentene er montert. Hus Smart-appen er først og fremst tilpasset brukere med innbruddsalarm. Har du vann- og brannalarm vil det ikke skje noe om du skrur av og på alarmen i appen, alarmen din er alltid på.

Hva skjer om jeg trykker på panikk-knappen?

Knappen hvor det står "Panikk" er ikke koblet til alarmsystemet og det vil ikke skje noe om du trykker på den.  

Hvorfor er noen funksjoner synlig i appen, men ikke tilgjengelige?

Noe av appens funksjonalitet er skjult bak tilgangsstyring. Det er fordi alarmen er satt opp slik at den er FG-godkjent. Vi ønsker ikke at det skal være mulig å endre på oppsettet eller innstillingene slik at alarmen ikke fungerer som den skal. Vi jobber med forbedringer av appen, og etter hvert vil flere funksjoner være tilgjengelig uten at du må ringe alarmstasjonen får å få tilgang.  

Ofte stilte spørsmål om alarmen

Hva skjer hvis alarmen utløses?

Alarmstasjonen er bemannet av REDGO (tidligere Falck). REDGO har et landsdekkende nettverk av erfarne vektere og har rask responstid.

Dette skjer om alarmen utløses

Ved brann  Hvis flere røykvarslere utløses samtidig, varsles brannvesen umiddelbart. Hvis bare en alarm utløses, og du ikke slår den av, vil alarmstasjonen ringe deg innen kort tid for å høre om det har skjedd noe. Ved behov sender de vekter og kontakter brannvesenet.

Ved vannlekkasje Hvis vannsensoren utløser alarm og du ikke slår den av, vil alarmstasjonen ringe deg innen kort tid for å høre om det har skjedd noe.

Ved innbrudd Hvis bevegelsessensoren på kameraet eller en av magnetkontaktene utløser en alarm og du ikke slår den av innen en tid du selv har forhåndsdefinert, vil alarmstasjonen ringe deg for å høre om det har skjedd noe. Ved behov sender de vekter og kontakter politiet.

Ved falsk alarm Det koster deg ingenting hvis vekter eller nødetat rykker ut til falsk alarm, for eksempel hvis du har svidd maten.

Er det utrykning med vekter i hele Norge?

Vektertjenesten dekker store deler av landet, men dessverre ikke hele Norge. Lurer du på om vi rykker ut der du bor eller ønsker å vite hvilket selskap som har ansvar for utrykningen, kan du ringe oss på 915 03 100.

Hvis vi ikke har dekning for utrykning med vekter i ditt område vil Hus Smart likevel passe på døgnet rundt. Alarmstasjonen vil varsle deg ved hendelser og brannvesenet vil bli kontaktet ved brann. Du vil også selv ha kontroll via Hus Smart-appen.

Hvordan skrur jeg av en røykvarlser?

Røykvarsleren kan du skru av i Hus Smart-appen eller trykk på røykvarsleren, hele platen er en knapp.

Jeg skal pusse opp. Kan jeg ta ned komponentene? 

Hvis du ønsker å skru ned en komponent er det viktig at du ringer vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13 først og gir beskjed, så slipper du at alarmen går. Røykvarslerne kan du enkelt montere opp igjen selv når oppussingen er ferdig. Montering av innbruddskomponenter må gjøres av en installatør for å sikre at alarmsystemet et FG-godkjent og at alarmen fungere som den skal. Bestill montering ved å ringe vårt kundesenter på 915 03 100.

Jeg har glemt koden til panelet. Hvordan oppretter jeg ny?

Du kan opprette ny kode i Hus Smart-appen ved å:

  1. Gå til “Enheter” i bunnmenyen og klikk på alarmsentralen.  
  2. Gå videre inn på tannhjulet øverst i høyre hjørne og velg «Adgangskoder».
  3. Her kan du legge til nye ved å trykke på knappen «Legg til kode».
  4. Gå inn på en kode dersom du ønsker å endre navn, slette eller deaktivere den.  
Hvordan skrur jeg alarmen av og på?

I Hus Smart-appen Under "Betjening" i bunnmenyen kan du enkelt skru av og på alarmen. Her finner du også av og på knapp for nattmodus, også kalt skallsikring.

Knappen hvor det står "Panikk" er ikke koblet til alarmsystemet og det vil ikke skje noe om du trykker på den. Hvis du har vann- og brannalarm fra oss, uten innbruddsalarm og betjeningspanel, vil det ikke skje noe om du skrur av og på alarmen i Hus Smart-appen.

Via betjeningspanelet Symbolene på knappene i appen er de samme som på betjeningspanelet og de fungerer helt likt. Øverst på panelet ser du symbolene, og de indikerer om alarmen er på eller av. I bunnen ser du de samme symbolene, men du kan trykke på dem for å skru av og på alarmen, samt skru på nattmodus. Betjeningspanelet vekker du ved å holde hånden foran inntil du hører et pip. Kommer du hjem og alarmen er på, trenger du ikke å vekke betjeningspanelet. Sku av alarmen ved å taste inn den firesifrede koden din og trykk av-knappen. Taster du feil kode kan du lett avbryte og starte på nytt ved å trykke på c.

Hva gjør jeg om en komponent trenger nytt batteri? 

Alarmstasjonen får beskjed dersom en komponent snart går tom for batteri.

  • Hvis det gjelder en røykvarsler eller vannsensor, får du tilsendt ny i posten med brukerveiledning slik at du enkelt kan installere den selv. Du får også en returkode slik at du kan sende den gamle røykvarsleren eller vannsensoren i retur til oss. 
  • Hvis en komponent tilkoblet innbruddsalarmen må skiftes ut, vil alarmstasjonen bestille en kostnadsfri service til deg hos vår installasjonspartner. De vil ta kontakt med deg for å avtale tid.
Hvordan sier jeg opp alarmen og demonterer alarmsystemet?

Du kan si opp alarmen ved å logge inn gjensidige.no eller ring vårt kundesenter på 915 03 100. Hvis du sier opp vil du motta en returetikett av oss slik at du kan demontere og sende tilbake utstyret.

Kontakt oss

Hvis du har alarm fra Gjensidige og trenger hjelp med appen eller teknisk support, kan du ringe vår døgnåpne alarmstasjon på 24 24 06 13

Hvis du har spørsmål om alarmen og ikke er kunde enda, kan du kontakte oss på 915 03 100.

Forslag til forbedringer

Har du forslag til forbedringer om Hus Smart eller appen som du ønsker å dele med oss?

Integrasjon med Yale Doorman

Det er mulig å koble alarmen med Yale Doorman. Da får du tilgang til dørlåsen via Hus Smart-appen.

Ringeklokke med kamera og Hus Smart-appen som viser direkte video.

Ringeklokke med kamera

Kjøp ringeklokke med kamera og gjør Hus Smart enda smartere. Ringeklokken gir deg full kontroll over inngangspartiet ditt. Du blir varslet når en person nærmer seg døra, ringer på eller beveger seg innenfor kameraets synsfelt. Du kan også se og snakke med den som ringer på.