Hopp til innhold
En smilende mor ligger i gresset og holder rundt de to barna sine.

Spørsmål og svar om helse­vurderingen

På denne siden finner du ofte stilte spørsmål om helsevurderingen som gjennomføres etter at vi har fått helseerklæringen din.

Ofte stilte spørsmål om helsevurderingen

Saksbehandling

Må jeg oppgi alle sykmeldinger/legebesøk i den aktuelle perioden?

Ja, men du trenger ikke opplyse om kortvarige sykmeldinger (1 uke og mindre) som skyldes influensa, forkjølelse, omgangssyke, matforgiftning eller forbigående svangerskapsplager dersom du nå er friskmeldt.Husker du ikke datoen så oppgi tidspunktet for sykemeldingen så nøyaktig som mulig. Som tips så kan du ringe legekontoret ditt for hjelp.

Du kan også logge deg inn på Nav.no og sjekke informasjon under "Ditt sykefravær".

Jeg har sendt inn helseerklæringen, men har glemt enkelte opplysninger. Hva gjør jeg?

Du kan

Hvorfor tar saksbehandlingen noen ganger lang tid?

Noen ganger har vi behov for mer informasjon enn det vi har fått fra deg i helseerklæringen. Hvis det er tilfelle, skriver vi til deg direkte, eller til leger/andre behandlere du har opplyst om i helseerklæringen. Erfaringen er at dette kan ta tid, men vi holder deg orientert underveis.

Hva skjer hvis legen min ikke svarer på henvendelsen fra dere?

Hvis vi ikke får svar fra legen din innen en måned, sender vi en ny, skriftlig henvendelse. Har vi ikke fått svar etter enda en måned, vurderer vi om vi må henlegge hele eller deler av søknaden din. Hvis saken henlegges fordi legen din ikke svarer, får du pengene dine tilbake.

Hvis vi henlegger saken din og du fortsatt ønsker forsikringen, må du kjøpe personforsikringen på nytt. Da må du også fylle ut en ny helseerklæring.

Hva kan jeg selv gjøre hvis legen min ikke svarer på brev fra dere?

Hvis du får brev fra oss om at legen din ikke har svart, kan det hjelpe å ringe legekontoret. Hvis dette ikke fører frem, kan du bestille en time hos legen din for å få ferdigstilt svarbrevet. Vi betaler legen for å svare på spørsmålene våre, men vi betaler ikke for legetimen din.

Hvordan varsles jeg om dere trenger mer informasjon fra meg?

Forsikring for barn Du får brev i posten.    Forsikring for voksen Du får brevet både i posten og i postkassen på Min side, dersom du har samtykket til elektroniske dokumenter. 

Selv om du har fått brev i posten, kan du besvare henvendelsen ved å logge inn og skrive til oss. Velg tema "Helsevurdering". 

Hvem kan kjøpe forsikring til barn?

Det er bare barnets foreldre eller offentlig oppnevnte verge som kan kjøpe forsikring til barn.

Er du barnets steforelder, kan du ikke kjøpe forsikring.

Er du barnets fosterforelder må du ta kontakt med oss på 915 03 100 før du kjøper forsikring.

Er du mellom 16 og 18 år og skal fylle ut helseerklæringen?

Du som har fylt 16 år er helserettslig myndig og bestemmer over egen helse. Du må derfor selv fylle ut helseerklæringen. Fullmakten må likevel signeres av både deg og foreldre/foresatt på grunn av den økonomiske avtalen som inngås med forsikringsselskapet. 

Unntak, pristillegg eller avslag

Hvorfor har jeg fått unntak, tillegg i prisen eller avslag?

Forsikring skal dekke uforutsette tilfeller. Sykdommer eller tilstander du allerede har, eller har hatt når du kjøper forsikringen, kan få betydning for om du har fått unntak på forsikringen, tillegg i prisen eller avslag.

Eksempler som kan gi unntak på uføreforsikring og behandlingsforsikring:

  • Utfordringer knyttet til psykisk helse, selv om du nå er frisk.
  • Psykologbehandling, selv om du ikke har hatt en diagnose.
  • Muskel- og skjelettplager, selv om plagene nå er borte.

Hvorfor du har fått unntak, tillegg i prisen eller avslag, har vi forklart i brevet "Resultat av helsevurdering - svar på søknaden din". Du kan logge inn og finne brevet i "Postkassen" (gjelder ikke barneforsikring).

Har du flyttet forsikringen fra et annet selskap? Hvis du har flyttet en tilsvarende personforsikring fra et annet selskap og fått unntak, tillegg i pris eller avslag hos oss, kan du ha rett til å gjenoppta den gamle forsikringen din i det andre selskapet. Les mer om flytting av personforsikring.

Jeg er uenig i unntaket/pristillegget/avslaget jeg har fått og ønsker å klage. Hvordan gjør jeg det? 

Hvis du ønsker en rask og enkel klagebehandling, anbefaler vi at du bruker denne fremgangsmåten:

1. Kontakt Helsevurdering. Du velger selv hvordan:

  • Logg inn og skriv til oss. Velg tema "Helsevurdering"
  • Ring oss på 98 70 11 16 på hverdager fra kl. 10-15. Da får du snakke med kunderådgiveren som kjenner saken din.
  • Send klagen per post til: Helsevurdering, Gjensidige Forsikring ASA, Postboks 700 Sentrum, 0106 Oslo.

2. Hvis du ikke blir enig med Helsevurdering, kontakt Gjensidiges klageinstans.   3. Er du fortsatt ikke fornøyd etter at Gjensidiges klageinstans har behandlet klagen din, kan du klage til Finansklagenemnda.

Har du flyttet forsikringen fra et annet selskap? Hvis du har flyttet en tilsvarende personforsikring fra et annet selskap og fått unntak, tillegg i pris eller avslag hos oss, kan du ha rett til å gjenoppta den gamle forsikringen din i det andre selskapet. Les mer om flytting av personforsikring.

Kan jeg søke om at unntaket/pristillegget blir slettet hvis helsen min blir bedre? 

I brevet "Resultat av helsevurdering - svar på søknaden din" som vi sender til deg i etterkant av helsevurderingen, står det om og når du har rett til å søke om sletting av unntaket eller pristillegget. Du kan logge inn og finne brevet i "Postkassen" (gjelder ikke barneforsikring).   Slik søker du om sletting:

Jeg har fått avslag. Kan jeg forsøke å kjøpe forsikringen på nytt hvis helsen min bedrer seg?

I brevet "Resultat av helsevurdering - svar på søknaden din" som vi sender til deg i etterkant av helsevurderingen, skal det stå om du har rett til å kjøpe forsikringen på nytt hvis helsen din bedrer seg. Du kan logge inn og finne brevet i "Postkassen" (gjelder ikke barneforsikring).

Du kan enkelt kjøpe ny personforsikring på våre nettsider eller ringe oss på 915 03 100.

Har du flyttet forsikringen fra et annet selskap? Hvis du har flyttet en tilsvarende personforsikring fra et annet selskap og fått avslag hos oss, kan du ha rett til å gjenoppta den gamle forsikringen din i det andre selskapet. Les mer om flytting av personforsikring.

Klage og oppsigelse

Hvordan kan jeg klage?

Hvis du ønsker en rask og enkel klagebehandling, anbefaler vi at du bruker denne fremgangsmåten:

1. Kontakt Helsevurdering. Du velger selv hvordan:

  • Logg inn og skriv til oss. Velg tema "Helsevurdering"
  • Ring oss på 98 70 11 16 på hverdager fra kl. 10-15. Da får du snakke med kunderådgiveren som kjenner saken din.
  • Send klagen per post til: Helsevurdering, Gjensidige Forsikring ASA, Postboks 700 Sentrum, 0106 Oslo.

2. Hvis du ikke blir enig med Helsevurdering, kontakt Gjensidiges klageinstans.   3. Er du fortsatt ikke fornøyd etter at Gjensidiges klageinstans har behandlet klagen din, kan du klage til Finansklagenemnda.

Jeg ønsker å si opp forsikringen min. Hvordan gjør jeg det?

For å si opp en forsikring må du logge inn og velge forsikringen du ønsker å si opp. Velg deretter "Endre forsikring" og "Oppsigelse.

Logg inn og si opp forsikring.

Tilbakebetaling av penger

På grunn av pristillegg eller unntak jeg har fått, ønsker jeg ikke lenger forsikringen. Får jeg pengene mine tilbake?

Ja, hvis du ikke lenger ønsker forsikringen, kan du si den opp og få pengene tilbake. Har du andre forsikringer på samme avtale og det gjenstår betaling på noen av disse, vil tilbakebetalingen først gå til å dekke utestående betalinger på de andre forsikringene dine.

Jeg har fått avslag på forsikringssøknaden. Får jeg pengene mine tilbake?

Ja, hvis du har fått avslag på forsikringen, får du pengene dine tilbake. Har du andre forsikringer og vi mangler betaling fra deg på noen av disse, vil tilbakebetalingen først gå til å dekke utestående betalinger på de andre forsikringene dine.

Hvilken konto får jeg tilbakebetalt penger på?

Hvis vi ikke har avtalt noe annet med deg, vil det tilbakebetalte beløpet bli satt inn på den kontoen du brukte da du betalte forsikringen. Det kan ta noen dager fra forsikringen er avsluttet til pengene er på kontoen din.

Brev og forsikringsbevis

Hvor finner jeg forsikringsbeviset mitt hvis forsikringen er godkjent?

Hvis du har takket ja til å være elektronisk kunde, kan du logge inn og finne alle de elektroniske forsikringsdokumentene dine i "Postkassen". Hvis du ikke har samtykket til å få dokumenter elektronisk, sender vi forsikringsbeviset ditt med posten.

Se gjennom samtykkene dine.  

Har du spørsmål til helsevurderingen?

Lurer du på fremdeles på noe, kan du: