Hopp til innhold

ANSA Studentforsikring

Meld saken din og se ofte stilte spørsmål.

Har du blitt syk eller skadet under studiene i utlandet og trenger hjelp? Ring alarmsentralen +45 33 25 60 60 – den er åpen døgnet rundt.

Har du fått medisinsk behandling?

Hvis du har fått medisinsk behandling, må du fylle ut en fullmakt før du melder saken.

  • Skriv ut fullmakten, fyll den ut og signer dokumentet. Husk at du må legge til adressen du bor på i utlandet i adressefeltet.
  • Skann fullmakten og last den opp på skadesaken din.
  • Last opp medisinske dokumenter, resepter, kvitteringer og henvisninger på skadesaken din, hvis du har fått det i etterkant av behandlingen.

Til deg som studerer i USA

Ta kontakt med oss først, slik at vi kan gi behandlingstedet faktura-adressen vår.

Ring oss på +45 33 25 60 60

Knytt deg til forsikringen nå

For å bruke forsikringen trenger du å registrere den på deg selv. Da får du hentet reisekortet ditt, og du kan melde saker hvis det skjer noe på reisen.

Bruk forsikringsnummeret som du finner i forsikringsbeviset ditt. Knytningen gjør du én gang i året.

Knytt deg til reiseforsikringen

Slik bruker du forsikringen din

  1. Finn frem fødselsnummer for alle det gjelder.
  2. Logg inn og meld saken. Gjelder det avbestilling, kan du vente med å melde saken til du vet hva du får refundert av reise- eller flyselskapet.
  3. Vi ordner resten. Du kan følge saken og skrive til skadebehandleren din når du er logget inn.

Ofte stilte spørsmål

Reisen måtte avbestilles - hva gjør jeg nå?

Kontakt reisearrangøren først for å avbestille. Når du registrerer saken hos oss, skal du oppgi hva reisen kostet, og hva du har fått tilbake av arrangøren.

Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise, må du få legen din til å bekrefte dette.

Avbestilling på grunn av operasjon eller behandling som var planlagt da reisen ble betalt, dekkes ikke

Logg inn og meld saken
Forsinket med minst 1,5 time?

Vi dekker nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente reiserute. Årsaken må være værforhold, teknisk/mekaniske feil, nødlanding eller trafikkuhell.

Inntil 25 000 per person som er forsikret.

Ved flyforsinkelse må du kontakte flyselskapet for å se hva du får igjen fra dem, før du registrerer saken hos oss.

Logg inn og se vilkårene dine
Bagasjen min er forsinket eller borte – hva gjør jeg nå?

Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

Du må kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket innkjøpene dine, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på forsikringen.

Logg inn og se forsikringsdokumentene dine
Hvilke skader må politianmeldes før jeg melder de til dere?

Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i landet hendelsen oppsto i.

Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt.

Anmeld saken til politiet
Flyselskapet jeg skal reise med har gått konkurs. Dekker forsikringen avbestilling?

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hva kan du selv gjøre?

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.

Hva dekkes ved streik, kansellerte eller innstilte fly?

Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

Hva kan du selv gjøre?

  • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
  • Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
  • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
Dette har du krav på ved flyforsinkelser
Jeg får ikke fornyet passet før reisen. Dekker forsikringen avbestilling?

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

Hva kan du selv gjøre?

  • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
  • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.
Les mer om pass og ID-kort på politiet.no
Hva om jeg ikke rekker flyet fordi det er lange køer på flyplassen?

Forsinkelser grunnet mangel på personell og lange køer dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva må du selv passe på?

  • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
  • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.
Dekkes erstatningsansvar hvis jeg har skadet noe som tilhører andre?

ANSA Studentforsikring dekker erstatningsansvar du pådrar deg etter å ha skadet andres ting som privatperson. 

For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten kan også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.

Når du inn melder saken, bør du ha dette klart:

  • Forklaringen din på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
  • Bilder av skaden.
  • Kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.

Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.

Logg inn og meld saken

Inkluderte tjenester i ANSA Studentforsikring

Online lege på reise

Er du på reise utenfor Norge og opplever mindre tilfeller av sykdom eller skade, får du rask tilgang til lege via appen Eyr.

Online mental helsehjelp

Styrk den mentale helsen din med digitale selvhjelpsprogrammer, kombinert med korte psykologsamtaler over video.

Hjelp ved ID-tyveri

Hvis du blir utsatt for ID-tyveri, kan få hjelp av våre rådgivere som kontakter kreditorer og avviser alle betalingskrav og betalingsanmerkninger.

Nettsikkerhet

Du kan få profesjonell hjelp fra rådgivere til å få fjernet uønsket og krenkende materiell fra nett, for eksempel bilder som har kommet på avveie.