Flere og flere virksomheter hadde opplevd datainnbrudd, og både registrerte forsøk på datainnbrudd og gjennomførte datainnbrudd øker.
– Et datainnbrudd kan bli både kostbart og ubehagelig, sier samarbeidspartner og ekspert på datasikkerhet Leif Ivar Soleim i IT-selskapet CGI.
Han forteller at de som utfører slike angrep gjerne er internasjonale aktører.
– De er ute etter å presse virksomheter for penger og ser etter enhver informasjon de kan bruke til å manipulere seg inn i virksomhetenes nettverk og digitale tjenester. Klarer de det, kan de påføre stor skade, understreker Soleim, og peker på noen typiske eksempler.
– Mange opplever at viktig informasjon og tjenester blir gjort utilgjengelige. Det kan føre til driftsstans og inntektstap. Andre opplever at konfidensiell eller sensitiv informasjon kommer på avveie eller endres. I tillegg kan selve oppryddingen etter et datainnbrudd være omfattende og ressurskrevende. Uten forsikring vil denne oppryddingen kunne koste bedriften store summer.
Heldigvis er det mye bedrifter selv kan gjøre for å forebygge datainnbrudd. Det aller viktigste er, ifølge Soleim, å bygge en god sikkerhetskultur.
– Bedriften bør ha et tydelig regelverk for håndtering av informasjon, som alle ansatte må få opplæring i. En god start på dette arbeidet er å tenke igjennom bedriftens risikobilde og etablere forholdsregler basert på de truslene og sårbarhetene dere avdekker, sier han.