Konsernsjef Hege Leiro Baastad

Kundeutbyttet fra Gjensidige er utsatt

I år kommer kundeutbyttet fra Gjensidige dessverre ikke til vanlig tid. Beslutningen om å betale kundeutbytte er utsatt. Grunnen er at myndighetene har bedt finansselskaper om å ikke utbetale utbytte så lenge koronakrisen skaper økonomisk usikkerhet.

Kunder som har skadeforsikringer i Gjensidige har mottatt kundeutbytte hvert år siden 2010. Pengene pleier å komme på konto i mai, men i år er vedtaket om å betale utbytte utsatt på ubestemt tid, opplyser konsernsjef Helge Leiro Baastad.

– Utsettelsen skyldes myndighetenes klare oppfordring til finansselskapene om å ikke betale utbytte så lenge koronasituasjonen skaper usikkerhet om den økonomiske utviklingen. Gjensidige følger oppfordringen lojalt, sier han.

Vil betale utbytte så snart som mulig

Styret i selskapet understreker at det har til hensikt å betale utbytte så snart situasjonen tillater det.

– Når Gjensidige kan betale utbytte til sine eiere, er også Gjensidigestiftelsen innstilt på å formidle sin andel som kundeutbytte til forsikringsselskapets skadeforsikringskunder, sier Baastad.

Har solid økonomi

Baastad viser til at Gjensidige har en solid økonomi. Selskapet har ikke endret sin utbyttepolitikk, og det er ingen planer om å bruke pengene til andre formål.

– Som alle andre håper vi at korona-krisen går over så fort som mulig. Så lenge den vedvarer, vil vi følge myndighetenes anbefalinger både når det gjelder utbytte og andre forhold, sier konsernsjefen.

Sist oppdatert: