Innflytting i bedriftslokaler.

Slik forsikrer du bedriften i oppstartsfasen

Hva trenger du når du starter et AS, og hvordan unngår du å stå alene hvis noe skjer?

Å starte for seg selv betyr full frihet, men også fullt ansvar. Mange gründere legger mest tid i forretningsidé og kundearbeid, og mindre i forsikringer. Likevel er det nettopp i oppstarten du er mest sårbar. En ulykke, en skade eller en feilvurdering kan koste mer enn bare tiden din.

Dette må et AS ha

Når du starter et AS og ansetter deg selv, blir du din egen arbeidsgiver. Det betyr at du omfattes av de samme lovkravene som større virksomheter. Da må du ha yrkesskadeforsikring, som gir erstatning ved sykdom eller ulykke som påføres i arbeid på arbeidsplassen i arbeidstiden. Hvis du ansetter flere, kan også innskuddspensjon være obligatorisk.

Hva om du blir syk eller skadet?

Når det lovpålagte er på plass, starter de reelle vurderingene. I starten er det gjerne lite penger i bedriften, og få forsikringer er på plass.

Skulle du bli skadet eller syk når du akkurat har startet opp og det bare er du som jobber i bedriften, kan det bli tøft hvis du blir borte fra jobben over lengre tid. Hvor stor denne risikoen er, varierer mellom bransjer og yrker. Behovene for din bedrift er noe du selv må vurdere.

– Jobber du med bygg og anlegg, er det for eksempel større sannsynlighet for at du skader deg på jobb enn hvis du sitter foran en PC. sier produktsjef Dordi Tingvoldli i Gjensidige.

Når det gjelder yrkesskade, er det imidlertid en del unntak som mange ikke er klar over. Forsikringen gjelder bare mens du er i arbeid, på arbeidsplassen og i arbeidstiden. I tillegg må en skade skje plutselig og uforutsett, og den må skyldes en ytre påvirkning for at den skal kunne regnes som yrkesskade.

Mange bedrifter skaffer seg disse forsikringene

Snubler du i trappa på vei til hjemmekontoret, sklir du på isen og ødelegger skulderen i lunsjpausen, eller skader deg på vei til og fra jobb, dekkes ikke dette av en vanlig yrkesskadeforsikring. Derfor tilbyr Gjensidige en tilleggsløsning som de er alene om i markedet.

– Etter yrkesskade og pensjon ser vi gjerne at kundene vurderer forsikringer som ikke er lovpålagte, men som gir trygghet hvis noe uforutsett skulle skje, sier Tingvoldli. Hun nevner disse som spesielt aktuelle:

Ansvarsforsikring beskytter kundene og driften

Ansvarsforsikring er altså ikke lovpålagt, men så viktig at de fleste bør vurdere å skaffe seg den, mener produktutvikler Eivind Krugerud i Gjensidige,

– Det er lett å tenke at ansvarsforsikring ikke er noe du trenger når du bare er én person i bedriften. Men det er som regel feil, advarer han.

Selv om du har de beste intensjoner, kan en ulykke, et misforstått råd eller en skade hos en kunde føre til krav som kan være ødeleggende i oppstartsfasen. Hvis du må bruke tid og ressurser på å imøtegå kravet istedenfor å arbeide for bedriften, kan situasjonen fort bli vanskelig.

– Har du ansvarsforsikring, får du juridisk hjelp og økonomisk sikkerhet hvis noen retter et erstatningskrav mot bedriften din, råder Krugerud.

Cyberangrep kan gi store konsekvenser

Også cyberforsikring bør være aktuelt for mange. Både store og små bedrifter kan bli mål for hackere.

– Med dagens teknologi finner de sårbarheter raskere enn før, og for små bedrifter kan et cyberangrep få store konsekvenser. Du kan aldri sikre deg helt. Men dersom du blir utsatt for et cyberangrep, kan du med en cyberforsikring blant annet få bistand til systemgjenoppretting fra IT-eksperter og samtidig begrense økonomisk risiko mens datasystemet er satt ut av spill, forteller Krugerud.

Hva passer for akkurat deg?

Mange nyetablerte gründere forsøker å skaffe seg informasjonen de trenger ved å lese seg opp på nett. Her er det mye nyttig å hente, men det kan være vanskelig å vite hva som er best for din bedrift.

En digital veileder kan hjelper deg på vei. En samtale med en rådgiver er også en god idé, sier Tingvoldli.

– Vi opplever at de aller fleste ønsker å snakke med noen om dette, om ikke annet så for å få bekreftet at de har tenkt riktig. Dette kan våre rådgivere hjelpe deg med. Ta kontakt på 915 03100, så får du hjelp til å forstå hva som er best for deg og din bedrift.

Sist oppdatert: