Gjensidige Valdres - Kunderådgivning 11-19-11

Frisøren og entreprenøren

Tekst: Kreator  |  Publisert: 04.12.2019  |  Sist oppdatert: 05.12.2020

De har kjent hverandre siden de var 16. Øyan Dalen og Espen Døvre gikk på videregående i Valdres på samme tid, men først 10 år senere fikk de øynene opp for hverandre. Og deretter har det gått slag i slag. I løpet av ni år er de blitt en liten flokk. Datteren Linea er allerede skolejente og Ailo har fylt 4. Egne arbeidsplasser er skapt, et stort ansvar er tatt. Livet som småbarnsforeldre og selvstendig næringsdrivende er travelt, men fint. 

Husprosjekt

Planen var alltid å bosette seg i Skrautvål.

– Det var iallefall det som var min plan, jeg begynte jo på huset før jeg møtte Øyan, sier Espen med et smil. Han var 23 år, hadde tomt og skulle sette opp eget hus. Vi regner ut at det allerede er 12 år siden Espen begynte å bygge. Underveis kom Øyan inn i bildet, og nå er huset et felles prosjekt.

– Med god hjelp fra foreldre er vi endelig i mål, ihvertfall nesten! Vi er i gang med det siste rommet. Hele tre etasjer har det blitt. Familien på fire bor i to av etasjene, og leier ut underetasjen. Paret har sammen skapt et trygt hjem for familien, selv om det fortsatt er saker som kan gjøres. Espen forteller at han har en del planer for uteområdet, det er alltid noe å ta tak om man vil og har tid!  

Skape sin egen arbeidsplass

Gjensidige Valdres - Kunderådgivning 11-19
Maskinfører Espen Døvre har mange jern i ilden.

Man forstår raskt at Espen og Øyan har mange jern i ilden. Begge har fylt 35 og er nå vel etablert i Valdres. Etter mange år med ukependling til Oslo og ulike jobber, kjente Espen at tiden var inne for å skape egen hverdag i Valdres. Maskinføreren driver i dag Utgard Entreprenør AS sammen med venn og kompanjong Anders Brendlien, og de har med seg en ansatt på laget.

– Det går i ett, stort sett. Så går jeg jo på skole også, i tillegg til jobben. Teknisk fagskole, innenfor anlegg. Dette gjør jeg for å få høyere ansvarsrett sånn at jeg kan gjøre flere ulike jobber i framtida. Vi utfører alt innen graving, og påtar oss støpearbeid og andre byggtjenester.

– Jobben krever at vi har maskiner, som gravere, traktor og lastebil. Det blir en del, sier han ettertenksomt. Og hvis vi kjøper noe nytt, er det bare en telefon unna, så er det ordna. Han snakker om Gjensidige Valdres. Det er de som sørger for at nødvendige forsikringer for hans virksomhet er i orden. Både for å ivareta ansatte og for å sikre eiendeler.

– Det er trygt å bruke de samme til alt. De kjenner meg og oss godt, de har hele bildet, sier Espen.

Som daglig leder i frisørsalongen Hedna har Øyan også nok å henge fingrene i. Hun flyttet tilbake til Valdres i 2006, og siden 2011 har hun drevet egen salong, nå med 4 ansatte.

– Det har ikke blitt så mye annet enn jobb og bleieskift de siste åra, smiler hun.

Ansvar og risiko

Det følger mye ansvar med å ha ansatte og egen bedrift. Tilpassede forsikringer, både privat og jobbmessig, er en trygghet Espen og Øyan prioriter.

– Vi føler oss trygge på at vi har de forsikringene vi trenger til enhver tid, for det passer Tone i Gjensidige Valdres på! Jeg stoler fullt og helt på Tone, og at hun vil det beste for oss.

Det var faktisk via frisørstolen at Øyan og Tone Lauvhaug fra Gjensidige Valdres møttes.

Da var Øyan 22 år, nyutdannet frisør og hadde akkurat flyttet hjem til Valdres.

– Tone satt i frisørstolen for en klipp, også spurte hun om jeg hadde uføreforsikring. Jeg visste jo ikke engang at det var noe som het uføreforsikring, så det ville jeg gjerne høre mer om! Tone ordnet opp, og siden har jeg jo holdt meg til henne og Gjensidige Valdres...

– Det har vært et trygt forhold å være i, vi er blitt godt tatt vare på. De har rett og slett passet på at vi har forsikret oss selv og det vi har, ettersom livene våre har endra seg. Det føles trygt.

Hverdagskabal

Gjensidige Valdres - Kunderådgivning 11-19-15
Ailo er ikke vanskelig å be når det gjelder å hjelpe til med vaffelproduksjon på kjøkkenet.

Livet består av flest hverdager som det er viktig å fylle med riktig innhold for hele familien. Til tider er det  knapt med tid, så for å få hverdagene til å fungere har Øyan og Espen fordelt arbeidsdagene og hovedansvaret for “Familen AS”.

– Det er fordeler med å være selvstendig på den måten at vi kan jobbe de timene som trengs, når det passer for oss. Til en viss grad kan vi bestemme selv, sier Øyan.

– Vi prøver å legge inn tid til trening og sosiale aktiviteter, men det blir vel igrunnen  litt nedprioritert det, smiler hun.

– Vi er ikke en helt A4– familie, i hverdagen har vi nærmest “delt omsorg” selv om vi bor under samme tak, forteller paret. Espen har allerede startet arbeidsdagen før resten av familien er ute av senga.

– De to dagene jeg har langdag i salongen, tar Espen seg av barna, middagen og fritidsaktivitetene, sier Øyan.

– Vi har også en hel del hjelp av besteforeldre, barnepike og den spreke oldemor Ingrid på 83, som stiller opp med glede. Hvis ikke hadde ikke dette fungert! Det er i helgene og i feriene at familien har god tid til hverandre. 

Gode på ferie

For å kunne koble av fra hverdagslige gjøremål og plikter hjemme, har familien funnet ut at de er nødt til å reise lenger  enn til hytta som er 2 mil unna.

– Vi prøver å få til noen turer med campingvogna. Vi reiser rundt med den, dit vi har lyst!  Paret forteller at de gjerne reiser til varmere strøk eller til USA for opplevelser.

– Det er slettes ikke så lett å ha helt fri hjemme når en er selvstendig næringsdrivende. Vi er ganske gode på ha ferie, når vi har ferie! sier Espen. Øyan forteller at hun har vært uheldig flere ganger på reise. En gang satt hun “askefast” 10 dager i USA, og en annen gang kom ikke bagasjen frem. Hjelpen var kun en SMS unna, og det kjennes trygt og godt når man er langt hjemmefra, beskriver Øyan.

– Gjensidige Valdres og reiseforsikringen deres har vært til uvurderlig hjelp for oss!

Tilpasset og fleksibelt

_MG_4968
Tone Lauvhaug Loberg er en av fire autoriserte rådgivere i Gjensidige Valdres.

Det livlige paret fra Valdres forteller at de har begunstiget hverandre i forsikringspolisene, så skulle det verste skje vet vi at den andre vil klare seg.

– Vi trenger ikke å bekymre oss for det uforutsette. Tone legger til rette for “kaoset” vårt!  Å betale for en forsikring er å betale for trygghet. Når vi attpåtil vet at kundekontakten vår vil oss det beste, er også det en trygghet. Valget for vår del har vært enkelt, vi har et godt tillitsforhold. Når Tone veileder oss om hvilke forsikringer vi trenger, har vi stort sett landet på at vi er enige med henne!             

– Jeg tenker aldri på forsikring, for det gjør Tone og Gjensidige Valdres for meg. Det er det de kan. Så kan jeg gjøre det jeg kan, avslutter Øyan.