en gruppe mennesker stirrer på mobiltelefonene sine

Eldre blir forsøkt svindlet på SMS

Har du hørt om vishing og smishing - svindelmetodene som inviterer deg til å lure deg selv? Slik beskytter du deg.

På grunn av pandemien er det kø på passkontoret. Politiet forteller at de sender ut SMS for å minne oss om å fornye passet i god tid før ferien starter. Helsenorge.no og FHI har også brukt SMS som kommunikasjonskanal under pandemien.

At politiet og andre offentlige myndigheter ønsker å snakke direkte med oss er positivt, men denne type kommunikasjon kan lede til nye svindelbølger.

Hvis du en av de som har mottatt en SMS fra politiet, sjekket du om meldingen du fikk var ekte?

I 2021 ble det registrert nesten 8.400 svindelsaker, ifølge DNB. Dette tilsvarer en økning på 66 prosent på ett år.

SMS-svindel er et samfunnsproblem

Tina Jerstad ikledd stripete genser.
Tina Jerstad

Hvis det skjer store endringer i samfunnet, som krig, eller det dukker opp nye digitale tjenester, er svindlerne på plass.

Et velkjent råd er å ikke klikke på lenker i en SMS. Men, hva gjør du hvis meldingen ber deg om å ringe et oppgitt telefonnummer fordi din BankID er sperret?

Telenor sier SMS-svindel bør håndteres som et samfunnsproblem.

– Vi opplever at stadig flere eldre kontakter oss fordi de har klikket på en troverdig SMS, men har blitt engstelige i ettertid for at de har gjort noe de ikke burde. Det sier Tina Jerstad, rådgiver i it-sikkerhetsselskapet Tenerity som hjelper ofre utsatt for ID-tyveri.

Samfunnet har åpnet opp og reiselivsbransjen melder om rekordmange reiselystne nordmenn. Svindlere vil stå klare til å lokke til seg dine opplysninger.

– Lykkes de, kan de i verste fall tømme bankkontoen din, eller ta opp lån i ditt navn, sier Jerstad.

Tina Jerstad ikledd stripete genser.
Tina Jerstad

Bli kjent med svindlernes metoder

Svindlere trenger deg for å gjennomføre et svindelforsøk. Vet du hvordan en svindler jobber, kan du slippe mye bryderi og bekymringer.

– Politiet sender ikke lenker i SMS, men ber deg i stedet om å logge deg inn direkte via den offisielle nettsiden, sier Jerstad.

En kriminell, derimot, inviterer deg til å delta i operasjonen, men først presenterer de en gitt situasjon for deg som skal lokke deg i fellen.

  • Passet ditt må fornyes.
  • BankID’en din er usikret.
  • Det er en pakke på vei til deg, men du må betale manglende porto for å få den utlevert.
  • Det er mistenkelig aktivitet på din konto.

– Etter du har blitt lokket frem med agnet, vil svindleren få deg til å bite på kroken ved å gjøre noe konkret: klikk på lenken, klikk på vedlegget, logg inn her, oppgi ditt passord, oppgi ditt kontonummer, ring oss på dette nummeret også videre, sier Jerstad og fortsetter:

– Kjenn etter hva du tenker når du leser meldingen. Røsker det litt i følelsene? Blir du nysgjerrig, engstelig, forvirret, redd, glad eller stresset?  Svindlere ønsker å få deg i en viss modus slik at du handler raskt og uten å tenke deg om, advarer Jerstad.

Svindlerne samarbeider

Det kan være flere gjerningsmenn involvert i en og samme operasjon. Først får du en SMS på telefonen om at din BankID er usikret eller sperret.

– Beskjeden kan for eksempel være «Du er i ferd med å bli svindlet – vi kan hjelpe deg». Sosial manipulering kan ha en sterk effekt på oss. Vi tør rett og slett ikke å la være, sier Jerstad.

Klarer du å motstå fristelsen til å følge instruksen, kan du også unngå å bli bedratt.

Vær skeptisk!

Internett har endret måten vi forholder oss til hverandre. Har du en enhet i hånden, kan du nåes av kriminelle i hele verden.

– Vi må beskytte oss ved å endre våre vaner og vår oppfatning av tilliten til den vi kommuniserer med, sier Jerstad.

Internett har med andre ord endret verden for alltid – både på godt og vondt.

For ekstra beskyttelse, bør vi utvikle en sunn skepsis både når vi bruker mobile enheter eller kommuniserer med andre som fysisk befinner seg et annet sted.

Er du et offer? Del din opplevelse

Det er en emosjonell påkjenning å oppdage at man har vært utsatt for et bedrageri. Det er også vanlig å sitte igjen med en følelse av skam.

Det kan hjelpe å snakke om opplevelsen med andre og be om hjelp hvis du trenger støtte. Gjennom din innboforsikring kan du får hjelp ved ID-tyveri og forebygge økonomisk skade.  

– Ved å snakke ut om hendelser hjelper vi både oss selv og andre. En svindelmetode er som et virus, mest effektiv når den er ny. Avslører vi svindelmetodene og advarer andre, svekkes effekten og svindlerne mister esset de har i ermet. Nemlig overraskelsesmomentet, avslutter Jerstad

Hvis du har blitt utsatt for phishing kan vi hjelpe deg.

Dette gjør du om du tror du har mottatt en falsk SMS:

  • Ikke svar på meldingen.
  • Ta deg god tid hvis du får beskjed om at det haster.
  • Ring din bank hvis du føler at noe ikke stemmer.
  • Unngå å klikke på lenker eller kontaktinformasjon i meldingen.
  • Sjekk telefonnummeret meldingen blir sendt fra.
  • Beskytt dine digitale kontoer, med unike passord og totrinnsverifisering.
  • Har du blitt utsatt for bedrageri? Anmeld forholdet til politiet og kontakt banken din.
  • Les mer om falske SMSer hos NorSIS her.

Slik beskytter du deg mot svindel:

  • Med Online Trygghetkan du overvåke dine opplysninger for å se om det er lekket informasjon om deg på nettet fra cyberangrep eller sikkerhetsbrudd.
  • Vær bevisst på hva slags informasjon du deler om deg selv.
  • Aldri oppgi passordet ditt til noen.
  • Sjekk hvem som er avsender før du klikker på lenker eller vedlegg du får.
  • Skru på totrinnsbekreftelse for å sikre dine brukerkontoer.

Sist oppdatert: