Bilde av folk på flyplass

Følger Regjeringens råd, utvider dekningen

Korona-situasjonen har gitt tusenvis av kundehenvendelser, og en kraftig økning i antall reisesaker. Nå utvides avbestillingsdekningen.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige
Bjarne Rysstad

Som følge av norske myndigheters sterke oppfordring om å ikke dra på fritidsreiser, valgte Gjensidige lørdag å dekke avbestillingskostnadene uansett hvor i verden utenlandsreisen skulle gå.

Dette vil være gjeldende for private utenlandsturer med planlagt avreise i løpet av perioden fra og med 14. mars til og med 14. april. (Red. anm.: Dette har siden blitt utvidet til å gjelde avreiser t.o.m. 30. april)

– Vi ønsker å være med på dugnaden og hjelpe kundene våre med kostnadene ved avbestillinger, uansett hvor i verden du hadde tenkt deg, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige
Bjarne Rysstad

Utvidet dekning

Rysstad sier de fleste med reiseforsikring i Gjensidige har avbestillingsdekning inkludert. Denne er også utvidet i forbindelse med koronaviruset.

– Dersom man blir pålagt karantene fra offentlig helsevesen eller egen lege, regnes dette som sykdom, selv om man ikke har fått påvist sykdom ennå, og avbestillingsforsikringen gjelder. I slike tilfeller må dokumentasjon fra egen lege eller offentlig helsevesen fremlegges. Blir du satt i karantene på reise, dekker vi merutgifter til reise og opphold, både ved smitte og ved mistanke om smitte. Feriekompensasjon gis bare ved sykdom, sier han.

Reiserådene til UD og FHI ble tidligere i uka lagt til grunn for hvilke land og områder som ville gi avbestillingsdekning.

Nå gjelder selskapets dekning alle utenlandsreiser med avreise fra og med i dag til og med 14. april, opplyser Rysstad. (Red. anm.: Dette har siden blitt utvidet til å gjelde avreiser t.o.m. 30. april)

– Selskapet er i beredskap for å kunne ivareta de som har behov for hjelp, og vurderer fortløpende situasjonen, sier han.

Se FHIs nettside med fakta og råd om koronaviruset

Fremskyndet hjemreise

Lørdag oppfordret Utenriksdepartementet alle norske borgere som er på reise i utlandet om å å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte, i samråd med sitt reise- eller flyselskap.

Rysstad informerer om at reiseforsikringen dekker evakuering som er beordret eller iverksatt av Utenriksdepartementet eller stedlige myndigheter. 

– Vi anser ikke dette som en evakueringssituasjon på generelt grunnlag, men har valgt å dekke merutgifter til fremskyndet hjemreise når planlagt hjemreise er før 14.april. Den nye hjemreisen må foretas mellom 14. og 4. april, informerer Rysstad.

Kraftig økning i forsikringssaker

Forsikringsselskapene har de siste ukene hatt en betydelig økning i antall henvendelser som gjelder koronaviruset, og tusenvis har til nå tatt kontakt med Gjensidiges reisesenter.

Fra 11. til 12. mars registrerte Gjensidige en økning på 40 prosent i reisesaker. Påfølgende døgn økte det ytterligere 50 prosent. Totalt hadde selskapet per 13. mars kl. 0800 gitt erstatning på nær 1700 skademeldinger.

Kommunikasjonssjefen sier at det nå kommer svært mange henvendelser på kort tid, også med spørsmål forsikringsselskapet ikke kan svare på.

– Det er veldig mange som ringer oss, og vi har til tider hatt så mye som 90 minutters ventetid på telefon, til tross for 70 prosent økt bemanning. For å kunne hjelpe kunder med de mest akutte behovene først, oppfordrer jeg derfor reisende til å søke informasjon på nettsidene til Folkehelseinstituttet, UD, Gjensidige og hos lokale myndigheter før man eventuelt tar kontakt, sier Rysstad.

Han forklarer at noen også ringer inn med spørsmål om reiser de skal på lengre frem i tid.

– Jeg vil oppfordre folk til å vente med å ta kontakt om reiser som ligger langt frem i tid, eller om man har en personlig økonomi som innebærer at man ikke trenger penger fra forsikringsselskapet raskt. Det gjør det enklere å få prioritert dem som virkelig har akutt behov for økonomisk hjelp, sier han.

Meld reiseskade på nett

Sist oppdatert: