Forsikring for borettslag og sameier

En god forsikring gir dere som eier en boligbygning sammen, ekstra trygghet i hverdagen. Hos oss får dere en solid forsikring og et godt støtteapparat i ryggen hvis noe skulle skje.

Sjekk pris og kjøp

Default

En forsikring tilpasset deres behov

Med vår omfattende forsikringspakke kan alle i borettslaget eller sameiet, føle seg trygge på at det viktigste av felles verdier, liv og helse, er sikret.

Forsikringen vår dekker blant annet

  • Skade på bygningen, eiendeler og uteområder, som for eksempel brann og vannlekkasje
  • Følgeskader etter håndverkerfeil og utett bygning
  • Bekjempelse av mus eller rotter innvendig og alle arter skadeinsekter
  • Skader forårsaket av skadedyr
  • Ansvarsforsikring som huseier og styreansvar
  • Ulykker ved dugnad eller barn som leker

Beboerne bør kjøpe egen innboforsikring som sikrer private eiendeler og gjenstander. Les mer om innboforsikring

Default

Sjekk pris og kjøp

1/3 av alle borettslag og sameier i Norge er forsikret hos oss
Icon-tip

Få oversikten dere trenger

For å se hvilke dekninger borettslaget eller sameiet ditt har, kan du logge inn og se forsikringsvilkåret deres. Dersom du er beboer og ikke har tilgang til å logge inn, kan du kontakte styret deres for informasjon om forsikringen dere har valgt.

Dette kan du gjøre når du logger inn

  • få oversikt over forsikringer, hente dokumenter, finne forsikringsnummer og se skadehistorikk
  • se betalinger og faktura
  • melde skade og følge med på skadestatus 
  • gjøre endringer
  • administrere hvem fra styret som skal ha mulighet til å logge seg inn
  • oppdatere navn og kontaktinformasjon, slik at fakturaer og dokumentasjon går til de rette personene

Råd og tips til styret

Styret i et borettslag eller sameie har ansvar for mye. Dere skal sørge for naboenes trivsel og sikkerhet, og ivareta felles verdier. Det aller beste er å jobbe aktivt med skadeforebygging og ha gode rutiner på plass for vedlikehold av bygningen, fellesarealer og de enkelte boenhetene.

Styreleder eller -medlem?

Her finner du nyttig informasjon og noen praktiske råd fra oss.

Av alle skader som meldes fra borettslag og sameier, gjelder hele syv av ti vannskader
Icon-tip

Huskeliste for å ta vare på hjemmet

Bo trygt sammen

- en huskeliste for å ta vare på hjemmet

For å gjøre det litt enklere å ta vare på borettslaget eller sameiet deres, har vi samlet de viktigste vedlikeholdsoppgavene beboerne bør gjøre på egenhånd i en kort huskeliste.

Del den med beboerne dine for å forebygge skader som kan oppstå i hjemmet – som også kan påvirke naboen.

Melde skade

Skulle det begynne å brenne, skje en vannskade eller et innbrudd, er det viktig å ha satt seg inn i hva man skal gjøre.

Du får raskt og enkelt hjelp av oss ved å logge deg inn og melde skadesaken digitalt, eller ved å ringe oss.

Fordeler ved å melde skade til oss på nett:

  • Du slipper telefonkø og trenger ikke forholde deg til åpningstider.
  • Ved behov vil leverandør ta kontakt for befaring innen fire timer når saken er registert og godkjent
  • Du får informasjon om skadenummer, dekning og egenandel med en gang.
  • Du får en direkte kanal til skadebehandler og kan laste opp dokumenter ved behov. 
  • Alle i borettslaget eller sameiet kan melde skade ved å logge inn eller bruke en alternativ skademelding

Miljøutbytte

Skulle det verste skje og bygningen blir totalskadet, gir vi miljøutbytte dersom dere velger å gjenoppbygge bygningen med BREEAM-NOR-sertifisering.

Les mer om miljøutbytte og BREEAM-NOR.

Beredskap ved uvær og store hendelser

Som kunde hos oss, kan dere føle dere trygge på å bli ivaretatt og få hjelp når uhellet er ute. Hvis det er meldt uvær eller flom, er Gjensidige i beredskap og gjør alt vi kan for å begrense skadeomfanget. Blant annet planlegger vi utplassering av pumper, lenser og tørkeutstyr i utsatte områder

  • I forkant av store hendelser sender Gjensidige uværsvarsel på SMS til kunder i utsatte områder. Vi er da i beredskap og planlegger blant annet utplassering av pumper, lenser og tørkeutstyr i utsatte områder.

    SMS-varselet sendes til kunder som har forsikret bil, bygg, hus og/eller hytte hos oss. Målet er å hjelpe kundene våre med å unngå skader, og forhindre praktiske problemer som kan følge uværet.

    Les mer om uværsvarselet vårt.

  • Vi er tilgjengelige på telefon både i og utenfor ordinær arbeidstid når store hendelser pågår. Er et større antall parter berørt av hendelsen, vil takst- og storskademiljøet vårt være tilgjengelig på plassen for å veilede og støtte de rammede.

    Vi har en egen beredskapsplan som sikrer at vi er godt rustet til å håndtere ekstra belastning både før, under og etter slike hendelser.

  • Gjensidige har et eget leverandørnettverk som gir kundene våre førsteprioritet ved store hendelser. Leverandørene vil være på plass for å sette i gang skadebegrensende tiltak, avdekke skadeårsak og gi en foreløpig vurdering av skadeomfanget.

Vilkår

Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet. Det er alltid de fullstendige vilkårene som gjelder.

Fullstendige vilkår

Fullstendige vilkår er tilpasset virksomheten deres og baserer seg på informasjon dere oppgir i forkant av kjøpet.

  • Hvis dere ikke er forsikret hos oss, kan du sjekke pris og laste ned de fullstendige vilkårene i handlekurven, før du eventuelt fullfører kjøpet.
  • Hvis dere allerede er forsikret hos oss, kan du logge inn og finne de fullstendige vilkårene under forsikringene deres.

Alminnelige vilkår

Alminnelige vilkår er standardiserte, like for alle, og er ikke basert på informasjon dere oppgir. Det gjør det enklere for dere å sammenligne hva forsikringene dekker.

Se alminnelige vilkår for bedrifts- og landbruksforsikringer.