Online mental helsehjelp

I samarbeid med Eyr tilbyr Gjensidige kostnadsfri tilgang til tjenesten Online mental helsehjelp. Tjenesten passer for deg som ønsker å styrke din mentale helse og jobbe med ulike utfordringer som stress, søvn, nedstemthet og lignende – før de vokser seg for store.

Hva er Online mental helsehjelp?

Online mental helsehjelp kombinerer psykologsamtaler over video med et digitalt selvhjelpsprogram som er tilpasset akkurat det du trenger hjelp til. Du trenger ikke henvisning, og tjenesten er helt kostnadsfri for deg som har behandlingsforsikring hos oss gjennom jobb

Det digitale selvhjelpsprogrammet består av artikler, øvelser og teknikker som hjelper deg med å takle utfordringene dine. I tillegg får du oppfølging av psykolog gjennom 5 videosamtaler på 25 minutter, og mulighet for skriftlig meldingsutveksling med psykologen.

Et program varer mellom 6 og 8 uker, avhengig av hvor lang tid du selv ønsker å benytte.

Hva kan Online mental helsehjelp gjøre for deg?

På samme måte som du kan oppleve fysiske helseplager, kan du også oppleve at den psykiske helsen endrer seg. Det er helt normalt å oppleve psykiske utfordringer i livet som for eksempel stress, søvnproblemer, depresjon eller ulike typer angst.

Dersom psykiske utfordringer varer over tid, kan de gå utover dagliglivet. Da er det ofte vanskeligere å ta tak i årsaken. Med tjenesten Online mental helsehjelp ønsker Gjensidige å bidra til å senke terskelen for å søke hjelp.

Gjennom samtaler med psykolog og selvhjelpsprogrammet vil du kunne

  • få innsikt i hva dine mentale utfordringer består av
  • forstå sammenhengen mellom tankene, følelsene og handlingene dine bedre
  • lære teknikker for å mestre uønskede tanker og følelser
  • oppleve langvarig positiv effekt ved å lære å bli din egen terapeut

Hvordan bruker du Online mental helsehjelp?

For å ta i bruk tjenesten Online mental helsehjelp, kan du enten laste ned Eyrs mobilapp eller gå inn på på Eyrs mobilapp her: gjensidige.eyr.md.

For å logge inn trenger du BankID og personnummer. Det er en forutsetning at du har fått godkjent behandlingsforsikringen din hos Gjensidige.

  1. Velg «Snakk med psykolog»
  2. Velg psykolog og ønsket tidspunkt for oppstartsamtale
  3. Velg type utfordringer du opplever
  4. Velg eller legg til din «Gjensidige behandlingsforsikring» som betalingsmetode og bekreft timebestillingen.
  5. I forkant av oppstartsamtalen fyller du ut et skjemaet for kartlegging av utfordringene og den mentale helsen din. Du får tilgang til skjema gjennom innboksen i Eyr-appen, dagen før første time.
  6. I oppstartsamtalen vil psykologen gjennom kartleggingsskjemaet med deg, og du får et behandlingsprogram som er tilpasset dine behov.
     

Dersom du har tekniske problemer eller spørsmål om Eyrs tjenester, kan du få hjelp på chat ved å gå inn på eyr.md/support, eller ved å sende en mail til support@eyr.md. Du kan også ringe Eyr på telefon 23 89 86 06.

Egenandel

Du betaler ingen egenandel for å bruke Online mental helsehjelp.

Personvern

Opplysningene du gir om deg selv i forbindelse med bruk av tjenesten, blir fullstendig anonymisert og Gjensidige har ikke tilgang til informasjonen. Gjensidiges rolle er kun å formidle muligheten til å ta i bruk effektiv behandling som kan hjelpe deg.

Eyr følger GDPR og de samme personvernreglene som det norske helsevesenet. Vi i Gjensidige får kun vite at du tar tjenesten i bruk gjennom forsikringsnummeret ditt. All tilgang til annen sensitiv informasjon er begrenset til deg og psykologen din.