Kolonnekjøring. Skilt. Trailer imot.

Kolonnekjøring: Her er rådene til deg og bilen

Ifølge NAF-rådgiver er kolonnekjøring noe av det mest krevende du kan oppleve som bilist.

NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Et vanlig fenomen blant landets 23 fjelloverganger på denne tiden av året. Når kolonnekjøring benyttes, er det for å øke sikkerheten, påpeker rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

Følg rådene som gis av mannskapene som leder kolonnen, er oppfordringen fra Nordens største interesseorganisasjon.

– Å stoppe eller å snu i kolonnen er livsfarlig, fordi du kan bli stående fast alene på fjellet. Du skal heller ikke kjøre forbi bommen selv om været på stedet er bra. Oppe på fjellet kan det være betydelig dårligere, og kjører du deg fast kan det i verste fall stå om liv, sier Svendsen.

NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Aldri beveg deg bort fra bilen

Sikten er dårlig, føret er utfordrende og mange mangler erfaring med å kjøre på denne måten. Kolonnekjøring er utvilsomt krevende, slår Svendsen fast.

– Kjør mykt med jevn hastighet og pass på at du har øyekontakt med bilen foran. Blir det stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Dårlig sikt kan føre til at du ikke finner tilbake, advarer rådgiveren.

Han minner om at ventetiden kan bli lang. Brøytemannskapene har ansvar for sikkerheten, og hvis de ber deg om å vente, så er det en grunn til det. Pass derfor på at du har så full tank eller batteri som mulig.

– Kle deg godt og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft, kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys.

Oppsummeringsliste for kolonnekjøring

I enkelte situasjoner, for eksempel i tuneller, kan man få beskjed om å stoppe motoren. Da har elbiler en fordel:

– En elbil har ingen avgasser, som betyr at man kan la bilen gå og dermed også bruke varmeapparatet, sier Svendsen og oppsummerer med et par punkter:

  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet
  • Varme klær, mat og drikke (gjerne varm) er viktig utstyr å ha med
  • La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft
  • Har du tåkelys? Bruk dem, både foran og bak
  • Tenn varsellysene
  • Hold øyekontakt med bilen foran og mest mulig jevn hastighet
  • Unngå å kjøre ut av kolonnen eller forsøke å snu
  • Hvis du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen – det kan være livsfarlig!
  • Føler du deg usikker, så gi beskjed om det til mannskapene. Da tar de ekstra hensyn til deg.

Å ikke følge rådene kan ha store konsekvenser

Fagsjef Tor Hefre i Gjensidige
Tor Hefre

Som ved annen kjøring i trafikken gjelder trafikkreglene og vegtrafikkloven også ved kolonnekjøring, minner fagsjef Tor Hefre i Gjensidige.

– Man skal i utgangspunktet følge rådene fra brøytemannskapene hva angår å unngå å stoppe eller snu i kolonnen. Blir sikten for dårlig, slik at man rett og slett ikke kan eller finner det forsvarlig å fortsette kjøringen, må man selvsagt stoppe. Kjøretøyene som følger bak må da stoppe i tide for å unngå å kjøre på kjøretøyet som har stoppet. Gjør de ikke det, vil de bli pålagt ansvaret for uhellet, jamfør trafikkreglenes paragraf 13.1, sier Hefre.

Velger man å snu, har man vikeplikt for annen trafikk og kan bli sittende igjen med ansvaret dersom det skjer en kollisjon. Velger man å kjøre over en fjellovergang til tross for at den er stengt, tar man en kalkulert risiko, advarer fagsjefen.

– Havner man da i et uhell slik at bilen blir skadet og/eller man får behov for assistanse, kan man risikere redusert erstatning dersom det blir vurdert som grovt uaktsomt å ha kjørt inn i det sperrede partiet.

Foto øverst i saken: NAF

Fagsjef Tor Hefre i Gjensidige
Tor Hefre

Sist oppdatert: