Dekk. Bil. Vinter. Snø.

Ny bil? Husk at tyngdekraftens lov gjelder alle

Nye bilmodeller er stappfulle av sikkerhetsutstyr. I utgangspunktet positivt, men det kan også gi falsk trygghet.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll

– Vi er inne i et nytt år der mange har sin første vinter i ny bil. Ikke bare er bilen ny, men måten å håndtere vanskelige kjøreforhold på er også nytt for mange. Borte er clutchen og de manuelle girene. Nå er det elbil og automat som gjelder, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Også han med ny elbil for første gang i år. Han merker godt overgangen til automatgir og en bil som veier over to tonn grunnet tung batteripakke.

– Snø og glatte veier gir flere ulykker på veiene. Derfor er det viktig å avpasse farten etter forholdene. Samtidig er det nok slik at noen overvurderer egne kjøreferdigheter og stoler på bilens sikkerhetssystemer, selv under krevende forhold, sier Voll.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll

Tyngdekraften svikter

Det er ingen tvil om at biler på mange måter er sikrere enn noen gang, og det samme med fremkommeligheten. Likevel gjelder tyngdekraftens lov alle. Er farten høy nok og man mister kontrollen på kjøretøyet, går det bare en vei, advarer kommunikasjonssjefen.

– Det er så mange ulike begreper på sikkerhetsutstyr at det er umulig for menigmann og sette seg inn i alt. Heldigvis styrer elektronikken det meste, men det er likevel lurt å sette seg inn i de viktigste begrepene, sier Voll.

– Og husk at ingen biler, uavhengig av pris, utstyrspakke og størrelse, garanterer deg en problemfri tur på glattisen. Da er det kun én ting som fungerer, og det er fornuften.

Bremselengden øker på vinterføre

Elbiler og større SUV-er ofte mye tyngre enn tidligere. Når de i tillegg ofte har krefter som en racerbil, kan måten å bremse på oppleves annerledes. Ny bil og nye sikkerhetssystemer gjør at det kan være fornuftig å øve seg på glatt føre, sier Voll.

Finn gjerne en liten, slakk bakke eller et flatt område der du kan bremse ned litt og finne ut hvordan bilen fungerer i trygge og sikre omgivelser. Høy fart dreper. Tenk på de du har med deg i bilen, de som kommer imot og myke trafikanter. Og ikke minst; tenk med hodet, avslutter han.

Ting å tenke på i vinter:

  • Nye og tyngre biler kan i enkelte tilfeller trenge lengre bremselengde.
  • Sikkerhetsutstyr er ikke nok til å holde bilen på veien om farten er for høy.
  • Tilpass farten etter forholdene.
  • Ikke overvurder dine egne ferdigheter.
  • Det er du som sjåfør som har ansvaret for å kjøre forsvarlig, uavhengig av føreforhold.
  • Elbiler og tyngre kjøretøy sliter mer på dekkene enn tidligere.
  • Forbikjøringer er ikke alltid nødvendig. Bedre sent frem enn aldri frem.
  • Rekkevidden på elbiler blir kraftig redusert om vinteren.
  • Høy musikk og god stemning i bilen kan redusere «kontakten» fører har med underlaget.

Sist oppdatert: